رضا حقیقت نژاد: فعالیت پرهزینه موسسه انقلاب اسلامی برای تبلیغ خامنه ای

چهارشنبه, 15ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

سوژه اصلی همایش طلوع حقیقت نامه های بهمن ۹۳ و ۱۲ آذر ۹۴ رهبر جمهوری اسلامی خطاب به جوانان غربی بود

یک شنبه ۱۲ آذر همایش سالگرد صدور نامه های آیت الله خامنه ای به جوانان کشورهای غربی با عنوان «طلوع حقیقت» برگزار شد.

سوژه اصلی این همایش نامه های بهمن ۹۳ و ۱۲ آذر۹۴ رهبر جمهوری اسلامی خطاب به جوانان غربی بود. در این برنامه محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه ای، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران و علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل خامنه ای سخنرانی کردند و کتاب مجموعه اقدامات انتشار نامه رهبر به جوانان غرب هم رونمایی شد. کتابی قطور و همایشی مفصل که قسمت هایی از آن هم از تلویزیون پخش مستقیم شد و احتمالا میلیون ها تومان خرج روی دست دفتر خامنه ای گذاشت، اتفاقی معمولی و تکراری.

در حاشیه این همایش همچنین سخنرانی ای از خامنه ای منتشر شده که نشان می داد او معتقد است نامه اش به جوانان غرب برکت داشته و گفته است به ذهنش نمی رسید نامه اش اینقدر گسترش، نفوذ و رونق پیدا می کند.

فعالیت های این انتشارات به طور عمده به جمع آوری خاطرات، سخنرانی ها، پیام ها و مراسم شب شعر جمهوری اسلامی اختصاص دارد

این توصیف نشان می دهد رهبر جمهوری اسلامی کاملا تحت تاثیر گزارش هایی قرار گرفته که نهادها یا افراد مرتبط با انتشار این نامه تهیه کرده اند. گزارش هایی که یک رصد معمولی در فضای مجازی و رسانه های انگلیسی زبان به صراحت نشان می دهد دروغ و توام با اغراق هستند و نامه او به جوانان غربی نه تنها بازتاب خاصی نیافت که بلکه به سرعت در فضای خبری و رسانه ای گم شد. فارغ از اینکه این نوع نامه نگاری اساسا موضوع مهم و ویژه ای نبود، ساماندهی ضعیف مسئولان نشر و تبلیغ این نامه، ناشی گری در استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و جنگ های درونی شان سبب شد که حداقل بهره برداری از این رویداد هم صورت نگیرد.

انتشارات انقلاب اسلامی که از سال ۸۹ کارش را شروع کرده است

در روزهای گذشته، برخی روزنامه نگاران و فعالان سیاسی حزب اللهی در توییتر به سخنان آیت الله خامنه ای اعتراض کردند. اعتراض آنها البته بر این محور استوار بود که چه کسی گزارش خلاف واقع به رهبر داده و بیشتر حمیدرضا مقدم فر، مسئول «ستاد نشر و تبلیغ نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی» و همچنین سایت آیت الله خامنه ای را نشانه رفته بود.

دعوای رسانه ای برخی از فعالان حزب اللهی با مقدم فر و سایت خامنه ای تازگی ندارد. قبلا برخی از فعالان حزب اللهی به محتوای مطالب نشریه خط حزب الله که توسط سایت خامنه ای منتشر می شوند، معترض بودند. از سوی دیگر مقدم فر، چهره رسانه ای محبوبی نیست و در دوران فعالیتش در رسانه هایی چون فارس و تسنیم هم حاشیه زا بوده است. حتی مرداد ماه سال ۹۴ انتصابش به عنوان مسئول ستاد نشر و تبلیغ نامه خامنه ای از سوی یک مقام دفتر خامنه ای تکذیب شد ولی اندکی بعد سایت خامنه ای نوشت که او به ریاست چنین ستادی منصوب شده است.

در برگزاری همایش سالگرد نامه ها، مقدم فر و سایت خامنه ای بانی اصلی نبودند. برگزارکننده اصلی این همایش «موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی» بود. موسسه انقلاب اسلامی عنوان دقیق تر «موسسه حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای» است. مدیرعامل این موسسه امیر خوراکیان است که از ابتدای سال ۹۳ شروع به کار کرده است. در زیرمجموعه این موسسه، انتشارات انقلاب اسلامی و سایت خامنه ای و چند موسسه دیگر مشغول به فعالیت هستند.

این موسسه همچنین در سال های اخیر اقدام به برگزاری دوره های تربیت پژوهشگر در قم، تهران و مشهد کرده است. یکی از منابع مورد نیاز برای آزمون جذب پژوهشگر هم کتاب «شرح نامه» بوده که به نامه های خامنه ای به جوانان غرب اختصاص دارد. موسسه انقلاب اسلامی پژوهشگران جذب شده را در قالب قراردادهای سه ساله جذب می کند و به آنها کمک هزینه تحصیلی می پردازد.

انتشارات انقلاب اسلامی که از سال ۸۹ کارش را شروع کرده، تاکنون ۸۱جلد کتاب به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی منتشر کرده که به طور عمده به جمع آوری خاطرات، سخنرانی ها، پیام ها و مراسم شب شعر رهبر جمهوری اسلامی اختصاص دارد. برخی از سخنرانی ها هم علاوه بر کتاب، در قالب لوح فشرده ارائه شده اند.

برخی از این کتاب ها با همکاری موسسه فرهنگی «حدیث لوح قلم» تهیه شده که به پژوهش های موضوعی در سخنرانی های خامنه ای می پردازد. این موسسه از سال ۸۳ شروع به فعالیت کرده است.

برخی مقام های نزدیک به خامنه ای هم دستی بر تنور تهیه کتاب دارند، مانند محمدجواد حاج علی اکبری که قرار است همین روزها با حکم رهبر به عنوان رئیس ستاد ائمه جمعه مشغول شود و محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبر در دانشگاه ها. علیرضا مختارپور قهرودی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور که معاون موسسه انقلاب اسلامی هم است، از دیگر نویسندگان فعال در این شبکه هستند.

در زیرمجموعه انتشارات انقلاب اسلامی یک انتشارات دیگر هم وجود دارد با عنوان «انتشارات فقه روز» که کتاب هایی درباره نظرات فقهی خامنه ای منتشر می کند. دو موسسه دیگر با عنوان «نسیم انقلاب» و «نهضت نرم افزاری» هم در زیرمجموعه موسسه انقلاب اسلامی فعال هستند که اطلاعات چندانی از فعالیت آنها در دست نیست. برخی موسسه های فرهنگی و هنری دیگر هم با موسسه انقلاب اسلامی همکاری دارند که به نظر می رسد وابسته به آن هستند ولی به دلیل فقدان اطلاعات مستند نام شان در این گزارش ذکر نشده است.

بررسی کتاب های منتشره نشان می دهد در ۸۰درصد آثار منتشره، خبری از پژوهش و تحقیق و یا تحلیل سخنان خامنه ای نیست و اغلب کتاب ها به بازنشر سخنرانی های رهبر اختصاص دارند. در واقع هدف وابستگان رهبری از شکل دهی این شبکه چندلایه و پرهزینه، ترسیم یک شخصیت فکری پیچیده، جامع و گفتمان ساز از خامنه ای بوده ولی مرور اجمالی کتاب ها نشان می دهد که محققان تنبل تر از این حرف ها بوده اند.

در واقع، بسیاری از کتاب ها اینطور تنظیم شده اند که پژوهشگر کلماتی را در سخنرانی های رهبر جستجو کرده، عبارات مربوط به آن را کنار هم قرار داده و یک کتاب تولید کرده و یا سخنرانی های متعدد خامنه ای درباره یک رویداد یا موضوع خاص را کنار هم جمع کرده، بدون ارزش افزوده، تحلیل، نشانه شناسی و یا حداقل توجه به کارهای مورد علاقه خامنه ای مانند گفتمان سازی و نظریه پردازی.

هزینه های فعالیت های موسسه انقلاب اسلامی، دوره های تربیت پژوهشگر، سایت چندزبانه خامنه ای که خود چند زیرمجموعه دارد، نشریه خط حزب الله، انتشارات انقلاب اسلامی، انتشارات فقه روز، موسسه نسیم انقلاب، موسسه نهضت نرم افزاری، همایش های موسمی این موسسه ها، دوره های مطالعاتی و محفل های فکری و …، به طور طبیعی توسط دفتر رهبر جمهوری اسلامی تامین می شود ولی مشخص نیست چقدر و چطور؟ از تعداد کارمندان و همکاران این شبکه هم اطلاعی در دست نیست؛ نیمه پنهان حقیقت.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.