گزارشی از آخرین وضعیت ژیائو وانگ؛ اعتراض سازمان دیده‌بان حقوق بشر به تداوم بازداشت این شهروند آمریکایی

یکشنبه, 19ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

سازمان دیده‌بان حقوق بشر ضمن اطلاع رسانی در خصوص آخرین وضعیت ژیائو وانگ از تداوم بازداشت این شهروند آمریکایی در ایران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یک منبع آگاه به دیده‌بان حقوق بشر گفته است که مقام‌های ایرانی سه روز پیش ژیائو وانگ، دانشجوی آمریکایی زندانی در ایران را به بند هفت زندان اوین منتقل کرده‌اند.

به گفته این منبع آگاه «یک زندانی طالبان که پیش از این در پایگاه بگرام افغانستان زندانی بوده، بلافاصله پس از انتقال وانگ به بند زندگی او را [در مقابل چشمان نگهبان زندان] تهدید کرده است.»

سارا لی‌ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر از بدرفتاری با ژیائو وانگ، دانشجوی دکترای دانشگاه پرینستون در زندان‌های ایران شکوه کرده است.

مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر خواستار آن شده که ایران استفاده از بازداشت‌های خودسرانه و بدرفتاری با اتباع خارجی به عنوان یکی از مؤلفه‌های سیاست خارجی‌اش را کنار بگذارد و با همه، شهروندانش و خارجی‌ها، با احترام به حقوق بشر اولیه‌شان برخورد کند.

ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی و دانشجوی دوره دکتری رشته تاریخ دانشگاه پرینستون تابستان سال ۱۳۹۵ در تهران بازداشت شد با این حال مقامات ایرانی یک سال پس از بازداشت او و پس از حکم ۱۰ سال حبسش از سوی دادگاه انقلاب آن را رسانه‌ای کردند. این حکم در مرداد ماه ۹۶ از سوی دادگاه تجذید نظر نیز تایید شد و او هم اکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۷، خبرگزاری صدا و سیمای ایران مدعی شد که وانگ به ایران سفر کرده بود تا اسنادی را از وزارت خارجه، کتابخانه‌ی ملی، و مجلس ایران برای دولت آمریکا تهیه کند.

دانشگاه پرینستون در آمریکا اعلام کرده است که اتهام جاسوسی علیه وانگ از اساس نادرست است و این شهروند آمریکایی تنها با هدف مطالعه‌زبان فارسی و انجام پژوهش دانشگاهی در رابطه با پایان‌نامه ‌دکترایش در ایران بوده است. پرینستون می‌گوید موضوع پایان‌نامه‌ وانگ از طرف این دانشگاه، دولت آمریکا، یا هیچ کس دیگری پیشنهاد نشده و وانگ هیچ رابطه‌ای با هیچ دولت یا آژانس امنیتی ندارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.