ازکمبود صد هزار پرستار در کشور تا یک و نیم میلیون ایرانی در صف مهاجرت

یکشنبه, 19ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

«بسته خبری هفته» عنوان ستونی است که به صورت هفتگی می‌توانید روی وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران دنبال کنید. این ستون به مجموعه‌ای از خبرهای هفته می‌پردازد که اگر چه ممکن است به صورت مجزا در قالب مقاله یا خبر نیامده باشد، اما در شبکه‌های اجتماعی مطرح و یا به دلیل ماهیت خبری آن قابل توجه و تامل است، توسط رسانه‌های دیگر به آن پرداخته شده یا کمتر در میان خبرهای دیگر دیده شده است. شما می توانید خبرهای کوتاه و همچنین لینک به خبر، بیانیه‌ و گزارش‌های کمپین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

*خطر تخریب «کافه نادری» و واکنش مسوولین

روزنامه جهان صنعت در یادداشتی به خطر تخریب کافه نادری که از مناطق قدیمی و خاطره‌ساز تهران است پرداخته است. به نوشته این یادداشت: «در این میان صحبت‌هایی از کشف یک سند مبنی بر مالکیت ساختمان جنوبی هتل نادری به میان آمد که پای ستاد فرمان امام‌ را پیش می‌کشید‌. این جنب‌وجوش برای جلوگیری از هر نوع تخریب در یکی از قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین کافه‌های تهران به عنوان «تنها کافه ثبت‌ملی‌شده در پایتخت» ادامه داشت تا اینکه صبح پنجشنبه ۱۶ آذر رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران شخصا از هتل و کافه‌نادری بازدید کرد‌.»

*دستگیری دو گروه از فریب خوردگان رسانه‌های ماهواره ای در مشهد

روزنامه خراسان به نقل از معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نوشته است: «۲ گروه از عوامل فریب خوردگان رسانه های ماهواره ای معاند نظام که با اقداماتی نظیر تخریب اموال عمومی، اخلال در نظم و آتش زدن در یکی از مساجد مشهد، عواطف مذهبی و اعتقادی مردم مومن و خداجوی مشهد را نشانه رفته بودند با تلاش سربازان گمنام امام زمان و همکاری گسترده نهادهای انتظامی و نظامی در چنگ عدالت گرفتار شدند»

*آخرین آمار ایدز در ایران

پروین افسر کازرونی رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مبتلایان به ایدز در ایران شناسایی نشده‌اند، گفت: «تخمین زده می‌شود ۶۶‌هزارو ۳۵۹ نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند.»

وی درباره افزایش انتقال ایدز از طریق ارتباط جنسی گفت: «این مسئله که انتقال ایدز از طریق ارتباط جنسی رو به افزایش است به مداخلات جامعی برمی‌گردد که در ارتباط با بحث پیشگیری از انتقال اعتیاد تزریقی از سال ۸۴ و ۸۵ شروع شد و به‌صورت جامع در قالب مراکز کاهش آسیب، درمان متادون نگه‌دارنده و توزیع سرنگ در جمعیت معتادان تزریقی به آن پرداخته و باعث شد گسترش انتقال در این گروه کنترل شود.» (منبع: شرق)

*ادعا درباره مافیای هشت هزار میلیاردی کنکور در ایران

روزنامه شرق در یادداشتی به مساله مافیای کنکور در ایران پرداخته است. مساله‌یی که در هفته‌های گذشته توجهات زیادی را به خود اختصاص داده بود. در بخشی از این یادداشت و به نقل از اکبر ولایتی رییس دانشگاه آزاد آمده است: «برگزاری آزمون و مسائل این‌چنینی دارای هشت ‌هزار ‌میلیارد تومان گردش مالی است که افرادی اجازه نمی‌دهند کنکور حذف شود. باید ببینیم چه کسانی و به چه دلایلی نمی‌گذارند کنکور حذف شود»

هم‌چنین به نقل از احمد حج‌فروش، پژوهشگر حوزه تعلیم‌وتربیت آمده است: «مافیای کنکور اجازه نداد اولین قانون حذف کنکور اجرا شود؛ بنابراین شرایط برای تغییر قانون در تاریخ ١٠ شهریور ٩٢ فراهم شد. بر اساس قانون دوم، قرار بود ضریب سابقه تحصیلی از ٢۵ درصد در سال ١٣٩٢ پس از پنج سال (در سال ١٣٩۶) به ٨۵ درصد برسد، ولی سازمان سنجش از این اعداد به ‌نفع کنکورِ درآمدزای سازمان خویش بهره‌برداری خاص کرده است. به‌طوری‌که ضریب کنکور در سال ٩۶ عملا به میزان صددرصد اعمال شد و ضریب سابقه تحصیلی به صفر تنزل یافت»

*توضیحات ابراهیم رییسی درباره عدم پرداخت مالیات آستان قدس

ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی با بیان این ادعا که اتهامات زیادی درباره مالیات آستان قدس رضوی مطرح شد که پایه و اساس نداشت، گفت: «از ٣۵ سال پیش که تولیت فقید آستان قدس مشغول به کار شدند، امام مطرح کردند که آستان قدس از مالیات معاف است. من نیز به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و ایشان نیز بر اجرای نظر امام تأکید کردند و چند نکته را نیز تذکر دادند. اکنون مالیات‌های ارزش افزوده، تکلیفی و عملیاتی در حال پرداخت است. آستان قدس درحال‌حاضر چندین برابر مالیات هزینه می‌کند که وظیفه دولت است. برای نخستین‌بار نیز حساب‌رسان غیر آستان قدس نیز در حال حساب‌رسی هستند.»

وی هم‌چنین گفت: «جنبش دانشجویی باید مراقب برخی آفت‌های احتمالی باشد»

*مجتبی ذولنور: «انگار احمدی نژاد روان‌گردان مصرف کرده»

مجتبی ذوالنور، از نمایندگان اصولگرای مجلس گفت: ««احمدی‌نژاد خودش یکی از پایه‌های فتنه بود» وی هم‌چنین با اشاره به رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد و اطرافیان وی گفت: ««کاری که احمدی‌نژاد انجام می‌دهد، نه اخلاقی است و نه شرعی؛ چراکه سرتا پا دروغ است. نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد ایشان خود را در حالتی قرار داده که گویا روان‌گردان مصرف کرده است. نعوذبالله نمی‌خواهم بگویم ایشان چنین کاری کرده است اما منظورم این است که حالتشان مانند حالت افرادی که روان‌گردان مصرف کرده‌اند، در یک فضای توهمی است؛ یعنی فکر می‌کند ٨٠‌میلیون نفر به‌دنبال او هستند. امروز فضای جامعه این نیست.»

ذولنور و بسیاری از اصول‌گرایان در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از طرفداران وی بودند.

*بحران خشکسالی در قطب خرمای کشور

روزنامه شهروند در گزارشی به بحران خشکسالی در قطب خرمای کشور پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «درخت‌های خرما یکی پس از دیگری خشک و کشاورزانی که سال‌های‌ سال پای آنها عرق ریخته‌اند، بیکار می‌شوند. آب رودخانه جراحی هم تا به نخلستان‌های شادگان برسد، شور و بلااستفاده شده است.شادگان، قطب اصلی تولید و فرآوری خرمای صادراتی کشور، حالا لبه تیغ قرار دارد. مرگ نخلستان‌های شهرستانی که بیش از یک‌سوم سطح نخلستان‌های استان خوزستان را در خود جای داده و برای بیش از ٧‌هزار کشاورز شغل ایجاد کرده، نزدیک است.»

*اعتراض فعالان زیست محیطی  به طرح جدید سازمان محیط زیست

روزنامه قانون در گزارشی به تصویب طرح انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون برای مناطق دیگر انتقاد کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «در روزگاری که حتی دادستان تهران نیز به موضوع امنیتی شدن آب در برخی حوزه‌های کشور اعتراف می‌کند، شاهد صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای پروژه انتقال آب به‌نام «ونک» هستیم. مجوزی که با اعتراض گسترده استادان، کارشناسان و فعالان محیط زیست کشور مواجه شده و برای نخستین بار نیز حتی صدای نمایندگان مجلس را درآورده است. مجوزی که ماهیت کلی سازمان را زیر سوال می‌برد و این پرسش مطرح می‌شود که آیا رییس پردیسان اطلاع دارد بر کدام صندلی تکیه زده است؟»

*نارضایتی دانشجویان صنعت نفت آبادان

روزنامه اعتماد در گزارش مفصلی به بحران اخیر دانشجویان دانشگاه صنعت نفت آبادان با مسوولین این دانشگاه پرداخته است. بحرانی که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر بسیار جدی شده است و باعث تقابل این دانشجویان با مسوولین شده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «تحصن‌های همواره و تعطیلی کلاس‌های درس و اعتراض کاری کرد که وزارت نفت و دانشجویان دانشگاه در برابر هم قرار بگیرند. موضوع اصلی اختلاف بر سر مساله استخدام است. حالا دانشجویان می‌گویند اعتراض را ادامه می‌دهند تا تکلیف قول استخدام روشن شود. وزارت نفت می‌گوید تقریبا نیمی از کسانی که برای مصاحبه دعوت شده‌اند نتوانسته‌اند امتیاز لازم را در مصاحبه استخدامی به دست آورند.»

به گفته یکی از دانشجویان «می‌توانستیم دانشگاه تهران را انتخاب کنیم اما آمدیم به دانشگاه صنعت نفت چون فکر می‌کردیم برای استخدام اولویت خواهیم داشت اما حالا سرنوشت فارغ‌التحصیلان نشان می‌دهد که هیچ امیدی به این استخدام نیست.»

*هفتاد درصد کودکان کار غیر ایرانی  به کشورشان بازگردانده می‌شوند

براساس آخرین گزارش بهزیستی طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان نزدیک به ۴ ماه است  که در تهران اجرایی شده و تاکنون ۳۶۰ کودک خیابانی جذب و به مراکز بهزیستی منتقل شده‌اند. بنا به آخرین آمارهای اعلام شده از سوی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور۷۰ درصد کودکان شناسایی شده در این طرح غیرایرانی هستند که همه این کودکان پدر و مادر دارند و امور مربوط به بازگشت این کودکان به کشورشان با کمک اداره اتباع  در حال انجام است. (منبع: ایران)

*یک و نیم میلیون ایرانی در صف مهاجرت

حسین عبده تبریزی تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی گفت: «۱.۵ میلیون ایرانی در صف مهاجرت به استرالیا و کانادا هستند که این عدد ترسناکی است. خروج نیروهای کارشناسی و ورزیده به اقتصاد ملی آسیب می‌زند و یکی از دلایل تهیدست شدن ایرانیان، مهاجرت نیروهای نخبه است.»

به گفته وی عمده دلیل این اتفاق به رویکرد نادرست دولت‌های نهم و دهم به اقتصاد بر می‌گردد که باعث شد اقتصاد کشور به لبه پرتگاه برود. تحریم‌ها و سیاست‌های نادرست اتخاذ شده در دولت‌های نهم و دهم وضعیتی را به وجود آورد که باعث شد شکاف عمده‌ای میان درآمد و هزینه شهروندان ایجاد شود. این اتفاق به‌گونه‌ای علت و معلول تمایل به مهاجرت ایرانیان به کشور‌های دیگر برای کار و سرمایه‌گذاری است؛ اتفاقی که خود منجر می‌شود فقر در کشور عمیق شده و توسعه به تعویق بیفتد. (منبع: انتخاب)

*شهردار اصفهان: «قانون اساسی مظلوم‌ترین قانون کشور است»

قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان با بیان اینکه قانون اساسی مظلوم‌ترین قانون کشور است، گفت: باید شرایطی ایجاد شود که علاوه بر پاسداری از این قانون، همه کسانی که مکلف به آن هستند، آن را رعایت کنند.

قدرت‌الله نوروزی در جلسه بررسی قانون اساسی در گذشته، حال و آینده در تالار صدر دانشگاه اصفهان گفت:« ۱۳آذرماه یک روز پس از سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که آن را به فال نیک می‌گیریم.» (منبع: اعتماد)

*اعتراض به جاده‌سازی در زیستگاه خرس سیاه آسیایی

روزنامه اعتماد در گزارشی به اعتراض فعالان محیط زیست در مقابل جاده‌سازی در زیستگاه خرس سیاه آسیایی پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «بیش از ۵٠٠ کوهنورد و فعال محیط‌زیست از سراسر کشور در اعتراض به احداث جاده روستایی در حریم «پناهگاه حیات وحش زریاب» در منطقه دهبکری شهرستان بم همایش برگزار کردند.حالا اما اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان قصد دارد برای دسترسی شماری از خانوارهای روستایی این منطقه جاده‌ای جدید احداث کند. جاده‌ای که بنا بر تخمین‌ها نزدیک به ٢٠ کیلومتر طول خواهد داشت و حدود دو کیلومتر از آن تاکنون احداث شده است. بنا به گفته مدیرکل محیط زیست استان کرمان از تابستان امسال با دستور مقام قضایی احداث آن متوقف شده است. اما زمزمه‌های آغاز کار دوباره شرکت احداث‌کننده این جاده موجب شد تا فعالان زیست‌محیطی شهرستان‌های بم و جیرفت همایش حمایت از خرس‌سیاه آسیایی را برگزار کنند.»

*محمود صادقی: «اگر حصر نبود بسیاری از مشکلات هم نبود»

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در بسیاری از مکان‌هایی که حاضر می‌شوم مطالبه اول مردم رفع حصر است گفت: «اعتقاد دارم که اگر حصر نبود خیلی از مشکلات نبود.»

صادقی با تاکید براینکه انتخابات باید مشارکتی و رقابتی باشد نه تکلیفی گفت: «همیشه مشارکت بالا نشان از دموکراسی‌پذیری و مردم سالاری نیست.انتخابات که یک روش دموکراسی است و من بعید می‌دانم کمک کرده باشد که از فرهنگ استبدادی دور شویم.»

*۲۶ سال میانگین سن اعتیاد در زنان

روزنامه آرمان در گزارشی به شیوع اعتیاد در بین زنان ایرانی پرداخته است و براساس آمار موجود میانگین سن اعتیاد در بین زنان و دختران ایرانی را ۲۶ سال عنوان کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «زن معتاد نه تنها خود بلکه خانواده‌ای را به منجلاب اعتیاد می‌کشاند. فرزند مادری که تمام دغدغه‌اش فراهم کردن پول مواد می‌شود، محبت و علاقه چندانی از او نمی‌بیند و تصور او از مفهوم خانواده و مهر مادری دستخوش تغییرات مخربی می‌شود که گاهی آسیب‌زننده‌تر از اعتیاد مادر است. این فرزندان با مفهوم نفرت و بی‌تفاوتی در خانواده بزرگ می‌شوند و اگر روزی سرنوشت مادر را پیدا نکنند، بی‌شک سرنوشت بهتری در انتظار آنها نخواهد بود.»

*انتقاد از فضای غیر سیاسی دانشگاه‌ها

روزنامه جامعه فردا در ویژه‌نامه روز ۱۶ آذر و در مصاحبه‌یی با هوشنگ ماهرویان به وضعیت دانشگاه‌های ایران و جریان‌های سیاسی موجود در آن پرداخته است. در بخشی از این ویژه‌نامه آمده است: «اگر عکس‌های تجمع‌ها و اعتصاب‌های دانشجویی را از آذر سی و دو تا همین امسال مرور کنیم، یک نکته روشن است؛ محتوای شعارهای دانشجویان و پلاکاردهایی که در مراسم‌های مختلف بالای دست می‌بردند، دچار تغییری فاحش شده است. دیگر نه خبری از شعارهای آرمان‌خواهانه هست و نه نگاهی به بیرون از چهاردیواری دانشگاه. دانشجویان امروز، بیشتر از آنکه دغدغه‌هایی چون مسائل سیاسی روز ایران و جهان داشته باشند، درگیر دودوتای زندگی دانشجویی شده‌اند و اگر اعتراض و اعتصابی هم در کار باشد، بیشتر و بیشتر به مسائل پیرامون مشکلات صنفی، بدی غذا و از میان رفتن حق استخدام و مغشوش بودن آینده شغلی اشاره دارد.»

*هشدار درباره ناامن بودن بیمارستان‌های تهران

زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهرتهران  در خصوص ناایمن بودن بیمارستان های تهران، تذکر داد و با هشدار در خصوص فضاهای ناایمن بخصوص بیمارستان ها، گفت: «بر اساس گزارش شهرداری در مناطق ۱۱ و ۱۲ شهر تهران، ۲۴۳ مورد فضای ناایمن وجود دارد.»

نژادبهرام با مهم خواندن بحث ایمن سازی این نوع ساختمان‌ها گفت: «بیش از ۹۰ درصد بیمارستان های تهران عمری بالای ۴۰ سال دارند و این در حالی است که بیمارستان ها به جای این که مکانی برای آلام درد باشند، باتبدیل شدن به ناامن ترین اماکن شهر، دردی بر دردها افزوده اند.» (منبع: آرمان)

*نماینده مجلس: «با رسیدن به فضای باز دانشجویی فاصله داریم»

فاطمه سعیدی عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هر از گاهی شاهد دخالت‌هایی که منجر به خدشه‌دار شدن استقلال دانشگاه می‌شود، هستیم گفت: «امیدواریم دیگر در دانشگاه شاهد دخالت و اعمال سلیقه نباشیم.ما همچنان با رسیدن به یک فضای باز دانشجویی فاصله داریم»

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه  تفوق نگاه سلیقه‌ای برخی مسئولان دانشگاه بر نگاه منطقی و قانونی باعث بروز برخی اختلالات در فعالیت‌های دانشجویی می‌شود، گفت: «باید تلاش کنیم این موارد به حداقل برسد و دیگر در دانشگاه شاهد دخالت و اعمال سلیقه نباشیم.»

*لغو نمایشگاهی در کتابخانه و موزه ملی ملک به دلیل احتمال محمد خاتمی

نمایشگاه «شمایل؛ گزیده‌ای از آثار مجموعه شخصی محمدحسن ملک‌مدنی» که قرار بود در کتابخانه و موزه ملی ملک (از موقوفات آستان‌ قدس) برگزار شود لغو شد؛ یک منبع آگاه لغو این نمایشگاه را بنا به دستور ابراهیم رئیسی تولیت آستان‌ قدس عنوان کرد. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه قرار بود علی بلوکباشی (مردم‌شناس و پژوهشگر)، سیدمحمد بهشتی (رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) و احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران) درباره جایگاه شمایل و شمایل‌نگاری در تاریخ و فرهنگ ایران سخنرانی کنند.

برخی دیگر از شنیده‌ها نیز از احتمال حضور سیدمحمد خاتمی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه خبر می‌دادند. این منبع آگاه با اشاره به اینکه این حضور به خاطر محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات عملی نشده است آن را یکی دیگر از دلایل لغو این نمایشگاه عنوان می‌کند. (منبع: اعتماد)

*تجمع اعتراضی دانشجویان در واکنش به فضای امنیتی دانشگاه

تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به فضای امنیتی دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند. این در حالی بود که هم‌زمان با فراخوان فعالان و انجمن‌های صنفی برای تجمع در روز ۱۶ آذر منابع مطلع از احضار تلفنی تعدادی از دانشجویان خبر داده بودند. جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به آنچه برخورد امنیتی خوانده شده، جلوی درب ساختمان حراست تجمع کردند تا رییس حراست پاسخگو اتفاقات پیش آمده برای برخی از دانشجویان باشد. حراست دانشگاه کارت شناسایی برخی تجمع کنندگان را ضبط کرده است و به گفته‌ی برخی از این دانشجویان، روز قبل از تجمع نیز برخی آنان تهدیده شده بودند.

*خودکشی هم‌زمان چهار دختر نوجوان در بهزیستی مشهد

بنا به گفته روابط عمومی بهزیستی خراسان چهار نوجوان در یکی از مراکز شبه خانواده‌ بهزیستی خراسان رضوی اقدام به خودکشی کرده‌اند که خوشبختانه با دخالت به موقع مدیران این مرکز، هر ۴ نفر بلافاصله به مراکز درمانی منتقل و تحت درمان قرار گرفته‌اند. بر اساس اطلاعات موجود، این نوجوانان دارای خانواده‌های فروپاشیده با آسیب‌های متعدد اجتماعی بوده‌اند و با دستور مقام قضایی در یکی از مراکز شبه خانواده‌ مشهد پذیرش شده بوده‌‌اند و پس از مدتی، اقدام به خودکشی کرده اند.

شهر مشهد با مشکلات عدیده آسیب‌های اجتماعی روبروست. میزان بالای حاشیه‌نشینی و آمار بالای اعتیاد در این شهر همواره مورد نظر بوده است. (منبع: شهرآرا)

*برگزاری چندین تجمع اعتراضی در کشور

بیش از ۹۰ نفر از کارگران شرکت فولاد نطنز به دلیل ۵ ماه حقوق معوقه و پرداخت نشدن حق بیمه اعتصاب کرده و دست از کار کشیدند.ماه گذشته هم رانندگان سرویس ایاب وذهاب کارگران این شرکت به دلیل پرداخت نشدن مطالبات دست به اعتصاب زده و کارگران در خیابان سرگردان شدند.

جمعی از جوانان کنگان در اعتراض به بیکاری مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.اعتراضات جوانان بومی کنگان به بیکاری و عدم جذب بومی‌ها در پروژه‌های پارس جنوبی همچنان ادامه دارد.یکی از حاضران در تجمع می‌گوید: «خواسته اصلی ما این است که جوانان تحصیلگرده کنگان و استان بوشهر در پروژه‌های پارس جنوبی مشغول به کار شوند؛ پرسش اینجاست که چرا مصوبه مجلس مبنی بر در نظر گفتن سهمیه ۵۰ درصدی برای بومی‌ها در پارس جنوبی اجرایی نمی‌شود»

گروهی از کارگران فصلی نی‌بر مجتمع کشت‌ و صنعت هفت تپه در اعتراض به بدهی بیمه‌ای کارفرما به سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند. به گفته یکی از کارگران هم اکنون ۳۰۴ کارگر نی‌بر در استخدام نیشکر هفت تپه هستند که اگر کارفرما مطالبات بیمه‌‌ای را به حساب تامین اجتماعی پرداخت کند، حدود ۲۰۰ نفر از آنها مشمول بازنشستگی خواهند شد.

*مرگ دو کارگر به دلیل خفگی و مرگ دو شهروند به دلیل انفجار مین

دو کارگر براثر دود ناشی از سوزاندن چوب و زغال در روستا ملاکندی پلدشت دچار خفگی شدند. به گفته سلیمان بایرامی سرپرست هنگ مرزی پلدشت دو کارگر بر اثر دود ناشی از سوزاندن چوب و زغال در روستا ملاکندی پلدشت در استان آذربایجان غربی دچار خفگی شدند.

هم‌چنین دو نفر از کارگران بهره برداری شرکت پالایش نفت آبادان هنگام آماده سازی کارهای تعمیراتی درواحد گوگرد سازی دچار گازگرفتگی شدند که یک نفر از آنها جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر دچار صدمات شدید شده است.

هم‌چنین بر اثر انفجار مین دو زن و یک مرد در مهران جان خود را از دست دادند.به گفته پلیس ایلام مین منفجر شده مین ضدتانک بوده و هر سه نفر در لحظه انفجار در دم بر اثر شدت جراحات کشته شدند.

*انتقاد از حقوق پایین کارگران

مجتبی مولیانی رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های گروه‌های کارگری فاصله زیاد تورم و حداقل دستمزدها گفت: «با این میزان دستمزد کارگران و شرایط اقتصادی حاکم نمی‌توان زندگی کرد، حقوق کارگران کفاف ۱۰ روز زندگی آنها را نمی‌دهد»

وی با بیان اینکه حداکثر دستمزد در جامعه کارگری هیچ معنایی ندارد، گفت: «به دلیل مشکلات واحدهای صنعتی، بیشترین شکایات کارگران از کارفرمایان، مربوط به تعدیل نیرو در واحدهاست»

به گفته وی بر اساس ماده ۴۱ قانون کار باید شاخص تورم برای دستمزدها در آن سال در نظر گرفته شود، اما برای تعیین حداقل هزینه سبد معیشت یک خانواده کارگری تاکنون چارچوب و مبنای محاسبه مشخص و قابل استنادی وجود نداشته است.

*علم‌الهدی: «کنسرت و نوازندگی مختلط محرک آسیب‌های اجتماعی است»

سید احمد علم الهدی در مورد برگزاری کنسرت در مشهد گفت: «هویت اجتماعی این شهر باید محفوظ باشد. اگر بخواهیم آن را بر هم بزنیم از بسیاری از مزایای مقدس آن نمی توانیم استفاده کنیم. اجرای برنامه ها در هر شکل باید با هویت شهری سنخیت داشته باشد.» علم الهدی امام جمعه مشهد هم‌چنین گفت: «کنسرت، نوازندگی و برخوردهای احساسی در برابر نوازندگی‌های مختلط محرک آسیبهای اجتماعی است در حالی که فضای پارک محرک این آسیب‌ها نیست.»

وی هم‌چنین ادعا کرد: «ما دشمن هنر نیستیم بلکه دوست هنر هستیم و برخی هنر دزدند و ما با اینها مخالفیم.هم اکنون کارگروهی در شورای فرهنگ عمومی در حال بررسی موضوع کنسرت است.» (منبع: ایرنا)

*آیت‌الله نوری‌همدانی: «باید وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر تشکیل شود»

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی با بیان اینکه مسأله امر به معروف و نهی از منکر یکی از موضوعات بسیار مهم است، با اشاره به اهمیت تشکیل وزارتخانه‌ای به نام امر به معروف و نهی از منکر گفت: «این وزارت باید با منکرها در رده‌های مختلف مقابله کند و هر کس مرتکب منکر است پاسخگو باشد. بارها بیان شده دیرکرد ربا و حرام است و ربا از گناهان کبیره محسوب می‌شود ولی بانک‌ها ربا دریافت می‌کنند و به این امر گوش نمی‌دهند.»

آیت‌الله نوری‌همدانی هم‌چنین مبارزه با بدحجابی را ضروری دانست وگفت: «باید برای احیای معروف‌ها و از بین بردن منکرها قیام شود و بدانید در نظام اسلامی زندگی می‌کنید و باید تمام معروف‌ها عملی و منکرها ریشه‌کن شود.»   (منبع: فارس)

*کنایه علی مطهری به احمدی‌نژاد و اطرافیان وی

علی مطهری، نائب رئیس مجلس گفت: «صاحبان فرقه زنبیلیه در حدی نیستند که آنها را در کشور اپوزیسیون بدانیم. باید دادگاه علنی تشکیل شود تا احمدی‌نژاد به تخلفات و کرده‌های خود در هشت سال دوران ریاست جمهوری پاسخگو باشد. با تشکیل این دادگاه ابعاد مختلفی از اقدامات غیرقانونی دولت احمدی‌نژاد و اتهامات وارده مشخص شده و قطعا قوه قضائیه به عدالت رای خواهند داد.»

*عزت‌الله ضرغامی از باندهای قدرت و ثروت در کشور

عزت الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما در مراسم گرامیداشت روز دانشجو گفت: «اقتصاد ما شفاف نیست. موقعیت اتاق شیشه‌ای در اقتصاد فرصت بسیار مناسبی برای شفافیت تصمیم‌گیری‌ها و شکل‌گیری اقتصاد است. برخی در جلسات راحت صحبت می‌کنند و می‌گویند کدام صنعت در دست چه کسانی است،‌برخی هم بگم ‌بگم‌های احمدی‌نژاد را دوباره رونمایی کردند.»

وی بابیان اینکه فضای مجازی تهدید نیست بلکه بهترین ابزار است، گفت: «باندها قدرت و ثروت به شما تریبون نمی‌دهند اما توانمندی‌های فضای مجازی این امکان را برای آحاد مردم فراهم ساخته است.» (منبع: خبرگزاری دانشجو)

*آیت‌الله سبحانی: «مسئولان به فکر ازدواج بانوان باشند نه ورزشگاه رفتن‌شان»

آیت‌الله سبحانی به موضوع حضور بانوان در ورزشگاه اشاره کرد و ادعا کرد: «این مسئله با عفت زنان سازگار نیست؛ آوردن هزاران دختر به ورزشگاه که یک طرف جوانان مرد و طرف دیگر، دختران باشند، اصلا مناسب نیست.»

وی هم‌چنین خطاب به مسوولین اجرایی کشور گفت: «مسئولان برای ازدواج زنان فکر کنند؛ به فکر طلاق‌ها باشند؛ برای اعتیاد کشور کاری انجام دهند؛ نه اینکه به فکر حضور بانوان در ورزشگاه باشند. »

پس از مخالفت صریح آیت‌الله مکارم شیرازی با حضور زنان در ورزشگاه‌های کشور شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تصویب مصوبه پیرامون حضور زنان در ورزشگاه‌ئها را غیر ضروری اعلام کرد.

*علی مطهری: «شاهد نرمشی در مقامات کشور در موضوع حصر هستیم»

علی مطهری نایب رییس مجلس گفت: «مساله مهم این است که در حال حاضر نرمشی در مقامات کشور در موضوع حصر پیدا شده، تصمیم بر این است که ان‌شاءالله این موضوع را حل کنند. به نظر می‌رسد اراده بر این است که این موضوع حل شود. همچنان که شاهد بودیم آقای کروبی سه چهار ملاقات داشتند و می‌خواهند فضا را باز کنند تا به حصر پایان دهند.»

وی با اشاره به اینکه زمانی که چنین اراده‌ای وجود دارد باید همکاری کنیم تا بتوانند کارشان را انجام دهند، گفت: «اگر در رسانه‌ها درباره این موضوع شلوغ‌کاری انجام شود ممکن است از نظرشان برگردند چرا که نمی‌خواهند بگویند این کار را تحت فشار انجام داده‌ایم. البته خودشان به این نقطه رسیده‌اند که حصر باید تمام شود. در ملاقات‌هایی که داشتیم هم موضع‌شان نسبت به گذشته تغییر کرده است» (منبع: ایسنا)

*ادعای روزنامه جوان درباره برنامه‌های جهانی مبارزه با ایدز در ایران

روزنامه جوان  در یادداشتی با اشاره به برنامه‌های جهانی مقابله با ایدز در کشورادعا کرد: « نسخه‌ای را که غرب رو به اضمحلال اخلاقی لازم است برای خودش بپیچد، قصد دارد در کشور ما با وجود باورهای اصیل و ارزشمند اسلامی پیاده کند. لزوم آگاهی‌بخشی درباره ایدز که نگاه جنسیتی به دانش‌آموزان می‌بخشد، چرا در بخش آموزش کشور گنجانده شده؟ آیا حیازدایی در این وسعت، فقط برای نگرانی! مجامع جهانی از ابتلای کودکان و نوجوانان کشورمان، به این بیماری است یا اهداف جنسیتی آنها به راحتی تحت پوشش این نوع آموزش، بدون هزینه‌ای برای سازمان ملل در حال اجرایی شدن است؟»

هفته گذشته وزیر بهداشت شیوع بیماری ایدز در ایران را نگران کننده و آمار مبتلایان را بسیار زیاد اعلام کرده بود.

*آیت‌الله جنتی: «ریشه فتنه در ایران خشک نشده»

آیت‌الله احمد جنتی با بیان اینکه فتنه در ایران خاموش شده ولی ریشه آن خشک نشده است ادعا کرد: «هنوز عده‌ای «منافق نو و جدید» درصدد ادامه حرکت فتنه ۸۸ در ایران اسلامی هستند.»

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه دشمنان با ورود به فضای مجازی، اخلاق اسلامی، عفت و حجاب را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند نیز ادعا کرد: «مردم باید دشمن شناس شوند که شناساندن دشمن به جامعه اسلامی یکی از رسالت‌های علما و روحانیون است.» (منبع: تسنیم)

*مولوی عبدالحمید: «برخی نهادها تمایلی به مسافرت رفتن من ندارند»

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در مورد ممنوعیت تردد خود گفت: «در تهران و سیستان و بلوچستان و قم مشکلی ندارم اما برای استانهای دیگر محدودیتهایی وجود دارد. مثلا مدتی قبل میخواستم به خراسان بروم و در تشییع جنازهای شرکت کنم، برخی اشخاص با من تماس گرفتند و از من خواستند که در این مراسم شرکت نکنم و این مشکلات در سایر استانها وجود دارد.»

وی با بیان اینکه هیچ حکمی به صورت رسمی به من ابلاغ نشده است و معمولا به صورت غیر رسمی اعلام میکنند که نمیتوانم به یک شهر برم.وی در مورد اجازه خروج از کشور نیز، گفت: «مشکل زیادی وجود ندارد البته ما احتیاط میکنیم و به سفرحج عمره رفتم و برای این موضوع در دوبی نیز توقف داشتم تا بتوانم در کنفرانسی که در مکه برگزار میشد، شرکت کنم. در گذشته اتفاق افتاده بود که در برخی از کشورها کنفرانسهایی از این دست برگزار میشد که مایل به شرکت در آنها بودم اما دوستان راضی به این اتفاق نبودند و من نیز نرفتم.»عبدالحمید از نهاد خاصی که مانع شرکت او در مراسم شده بود،نام نبرد و گفت: «بهتر است اسمی برده نشود. فقط همین قدر بگویم که برخی ارگانها تمایلی به مسافرت های داخلی و خارجی من ندارند.» (منبع: ابتکار)

*نماینده مجلس: «مجلس اقتدار لازم برابر قوه قضاییه را ندارد»

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی معتقد است معمولا مجلس در برابر قوه قضائیه اقتدار لازم را ندارد از همین رو تحقیق و تفحص‌هایی که در مجلس به نتیجه ختم می شوند و قوه قضائیه وظیفه اجرای آن را دارد و اگر به هر دلیلی اجرایی نشوند مجلس حق پیگیری دارد ولی معمولا هرگاه مجلس به قوه قضائیه ورود کرده زیاد نتوانسته اقتدار خود را نشان بدهد، از همین رو مجلس بیشتر نظارت بر کار دولت دارد تا قوه قضائیه.

وی با اشاره به بی‌نتیجه ماندن تحقیق و تفحص مجلس از برخی ارگان‌ها چون شهرداری گفت: «نتایج تحقیق و تفحص ها باید از طرف قوه قضائیه پیگری و اجرا بشود اما من معتقدم در بیشتر مواقع مجلس هزینه می کند و تحقیق و تفحص هارا آغاز می کند اما اصلا به نتیجه نهایی نمی رسد، بعضی از تحقیق و تفحص های ما اصلا نتیجه مطلوبی به بار نمی آورد که بخواهد پیگیری بشود، بیشتر اینها در خود مجلس نتیجه نمی دهد بنابراین باید اول خود مجلس را پیگیری کرد که چگونه به این نتایج می رسد و بعد پیگیر قوه قضائیه شد.» (منبع: الف)

*حذف اصلاح‌طلبان از برنامه‌های روز دانشجو

اعتماد آنلاین در گزارشی به چگونگی حذف اصلاح‌طلبان از مراسم و برنامه‌های روز دانشجو پرداخته است. به نوشته این یادداشت و بر اساس آنچه فعالان دانشجویی به اعتمادآنلاین گفتند به آنان مجوز دعوت از چهره اصلاح طلب برای سخنرانی مراسم روز دانشجو داده نشده است. این محدودیت‌ها در حدی بوده که حتی شامل محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و صادق زیباکلام، استاد دانشگاه آزاد نیز شده و به انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تهران جنوب اجازه دعوت از این دو چهره داده نشده است. در دانشگاه آزاد مشهد هم گرچه مجوز سخنرانی سه چهره اصلاح طلب صادر شده اما به دلیل تعلل هیات نظارت، وقت این افراد پر شد و نتوانستند برای سخنرانی به این دانشگاه بروند؛ تعللی که دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد مشهد می‌گوید عمدی بوده تا این چهره‌های اصلاح‌طلب برای سخنرانی به دانشگاه نیایند.

*انتقاد عضو شورای شهر از فضای نامناسب شهر برای معلولان

الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سازه‌های شهر تهران برای یک همشهری توان‌یاب نامناسب است، گفت: «گویا مدیران شهری، حق شهروندی افراد توان‌یاب را فراموش کرده‌اند. در کدام یک از مناطق شهر، سازه‌ها، املاک شخصی و یا ساختمان‌های عمومی برای بهره‌مندی همه شهروندان به‌ویژه توان‌یاب‌ها ساخته شده است؟»

وی با بیان اینکه بخشی از جامعه ما امروز در پویایی‌های شهری غایب و به انزوا کشیده شده است، گفت: «چهره امروز تهران از جان بخشی گروهی از جامعه که همان توان‌یابان هستند، محروم است و همه ما در این مساله مسئول هستیم.گویی سیاست‌گذاران و مدیران شهری فراموش کرده اند که نابینایان، ناشنوایان، توان‌یابان حرکتی، آسیب دیدگان نخاعی‌و توان یابان ذهنی نیز در این شهر حق شهروندی‌و حق رای دارند، در این شهر زندگی می‌کنند و به کالبد این شهر جان می بخشند و باید در همه فضاها، رویدادها و امکان های شهری، سهم و مشارکت آن‌ها برنامه ریزی شود.» (منبع: قانون)

*بحران سد «گتوند» در استان خوزستان

روزنامه شهروند در گزارشی به مساله سد گتوند در استان خوزستان اشاره کرده است و از دردسرهای زیاد این سد از هنگام ساخت تا به امروز نوشته است. در این گزارش که بخشی از آن به گفتگو با رییس سازمان محیط زیست اختصاص دارد آمده است: «نابود‌کردن این سد مساوی است با ایجاد جریان سیل در خوزستان و خارج‌کردن آن از شبکه ١٢‌ سال زمان می‌برد و ١٠‌هزار ‌میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. حالا آب شیرین در سد گتوند ١٠ برابر شور می‌شود و تنها راه باقیمانده این است که این آب شور را با صرف هزینه‌های گزاف دوباره شیرین کنیم. این نتیجه پروژه اشتباهی است که در زمان محمود احمدی‌نژاد به بهره‌برداری رسیده است. سد جنجالی گتوند سرانجام در زمانی که رضا اردکانیان سکاندار وزارت نیرو شد، تعیین تکلیف و بنا شد که راهکار آخر یعنی مدیریت مصرف و انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری در دستور کار قرار بگیرد.»

*پرونده قضایی اکثر شهرداران استان مازندران به دلیل «رها سازی زباله»

حسین‌علی ابراهیمی؛ مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران با اشاره به پسماندهایی که در سواحل دریا یا جنگل‌ها رها می‌شوند، گفت: « با توجه به تلاش‌های بسیاری که در این زمینه شده، اما این مشکل همچنان پابرجاست و متاسفانه اکثر شهرداران در این زمینه پرونده قضایی دارند و برخی نیز محکوم شده‌اند.»

به گفته وی تصفیه فاضلاب در استان مازندران ۱۰ درصد است، در حالی که میانگین کشور در حدود ۴۵ درصد است، بنابراین ما از میانگین کشور بسیار عقب هستیم. (منبع: ایلنا)

*وزیر بهداشت: «صدهزار پرستار کم داریم»

قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت با اعلام اینکه بارها گفته شده در کشور با کمبود پرستار مواجه هستیم گفت:«هم‌اکنون صدهزار پرستار در کشور کم داریم»

وی هم‌چنین با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: « تخریب مراکز بهداشتی نشان می دهد که سازمان نظام مهندسی ما اشکال دارد. در مناطق زلزله زده نزدیک به ۲۸ سد داشتیم که هیچ کدام آسیب ندید که جای تشکر دارد اما در اسلام آباد غرب بیمارستانی که آسیب دید کمتر از یک سال و نیم بود که به بهره برداری رسیده بود که این خیلی خجالت آور است که نظام مهندسی ما ضعیف است و باید به جد برخورد شود. وقتی بیمارستان تخریب شد باید کلیه بیماران به کرمانشاه منتقل می شدند و بیمارستان صحرایی هم کمتر از یک روز برپا شد، اما این کارها زشت است و درست  نیست هیچ کاری بهتر از امانت داری و درست کاری نیست.»

*تهدید معیشت کولبران در صورت بسته شدن مرز

رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس  با انقاد از اینکه مرز تمرچین که مرزنشینان، کولبران و بازرگانان از طریق آن امرار معاش می کنند پس از گذشت دو ماه همچنان بسته است، گفت: «۸ هزار کولبر، ۳۰هزارکسبه پیرانشهر و همچنین ۷میلیون بازرگان از جمعیت ۷استان کشور از طریق مرز تمرچین امرار معاش و ارتزاق می کنند و با بسته شدن مرز تامین معیشت آنها با تهدید مواجه شده است.»

به گفته این نماینده مجلس بی تدبیری دولت در این رابطه قابل قبول نیست و دولت تدبیر و امید باید در قبال این بی تدبیری پاسخگو باشد. (منبع: خانه ملت)

*تردید در آمار دانشجویان ستاره‌دار

عماد‌الدین باقی فعال سیاسی در یادداشتی که در روزنامه شرق منتشر کرده است نوشته که تعداد دانشجویان ستاره‌دار در حال حاضر بسیار بیشتر از تعدادی‌ست که اعلام شده است. پیش از این اعلام شده بود که نزدیک به ۲۰۰ دانشجوی ستاره دار هستند که اجازه ادامه تحصیل ندارند.

در بخشی از یادداشت عماد‌الدین باقی آمده است: «به گمان نگارنده این آمار غیرواقعی بوده و تنها دربردارنده آن کسانی است که رسما و آشکارا ستاره‌دار شده‌اند. طبق مراجعات متعددی که ما داریم، کسانی که پس از قبولی در آزمون، بدون ارائه هیچ توضیحی ردصلاحیت شده‌اند و برخی هم رمق پیگیری ندارند، بسیار بیش از این تعداد است. اگر مسئولان واقعا قصد دارند آمار کامل‌تری را به دست آورند، نیازی به اعلام نام‌ها از سوی دیگران نیست و کافی است فراخوانی صادر کنند تا افرادی که در این رابطه با مشکل مواجه شده‌اند گزارش بدهند.» (منبع: شرق)


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.