مجلس تصویب کرد؛ اقلیت‌های دینی می‌توانند نامزد شورای شهر شوند

سه شنبه, 21ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

مجلس شورای اسلامی ایران در مصوبه‌ای مقرر کرد که اقلیت‌های دینی می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای شهر و روستا شوند. این اصلاحیه در پی مخالفت شورای نگهبان با ورود سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد اعمال شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) با اکثریت قاطع ماده ۱ طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این طرح با ۱۵۳ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع به تصویب رسید.

در صورتی که این طرح به تصویب شورای نگهبان هم برسد، از این پس نمایندگان اقلیت‌های دینی و مذهبی منعی برای نمایندگی در شوراهای شهر و روستا ندارند.

بر اساس طرح تصویب‌شده، اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای شهر و روستای محل اقامتشان شوند. بر این اساس اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند. ‌

بحث ورود اقلیت‌های دینی به شوراهای شهر و روستا زمانی بالا گرفت که سپنتا نیکنام در انتخابات شورای شهر یزد توانست وارد این شورا شود اما با شکایت یک شخص حقیقی از ورود او به این شورا جلوگیری شد.

علی‌اصغر باقری، نامزد اصول‌گرا که در انتخابات شورای شهر یزد شکست خورده بود، به دلیل مسلمان نبودن آقای نیکنام به شعبه ۴۳ دیوان عدالت اداری شکایت کرد و این شعبه با استناد به نظر فقهای شورای نگهبان، عضویت نیکنام در شورای شهر یزد را معلق کرد.

استناد دیوان عدالت اداری به نظر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان بود که در فروردین ۹۶ اظهار داشت نامزدی افراد غیرمسلمان در مناطقی که آنها در اقلیت هستند خلاف شرع است.

جنتی در ابلاغیه‌ای تبصره ۱ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها را پس از بیش از دو دهه که از اجرای آن می‌گذشت خلاف موازین شرعی اعلام کرد و خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در شهرهایی با اکثریت جمعیت مسلمان شد.

در نهایت پس از اعتراضات فراوان به این موضوع و با دخالت دولت، تصمیم گرفته شد تا زمانی که قانون تغییر نکند سپنتا نیکنام بتواند به کارش در شورای شهر یزد ادامه دهد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.