تایید حکم ۴ سال زندان برای دو فعال سیاسی اهل گچساران / سند

یکشنبه, 26ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

رای دادگاه بدوی قاسم قنبری و میر محمد میری دو فعال سیاسی اهل روستای دیل منطقه گچساران که پیشتر به اتهامات تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به تحمل دو سال حبس تعزیری و شلاق محکوم شده بودند توسط شعبه سوم دادگاه تجدیدنظر استان کهکیلویه و بویراحمد عینا تایید شد. این حکم در هفته اخیر به متهمان ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم دو سال حبس قاسم قنبری و میر (سید) محمد میری که پیشتر توسط دادگاه انقلاب گچساران صادر شده بود در دادگاه تجدید نظر عینا به تایید رسید.

یک منبع نزدیک به خانواده این فعالین سیاسی گفت: “شعبه سوم دادگاه تجدید نظر استان کهکیلویه و بویر احمد به ریاست سعید صادقی و سید عیسی حسنی حکم زندان این افراد را عینا تایید کرده است. حکم در هفته اخیر به روئیت این دو نفر رسید.”

پیش تر هرانا گزارش کرده بود، دادگاه انقلاب گچساران در استان کهکیلویه و بویر احمد، حسن بزرگ زاده، سید محمد میری و قاسم قنبری، را به ترتیب به شش ماه، سه سال و سه سال حبس تعزیری و هر سه نفر را به ۲ میلیون ریال جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرده است.

همچنین دادگاه مذکور هر سه متهم را بر اساس بند ذ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی از باب مجازات تکمیلی به منع عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی به مدت دو سال محکوم کرد.

این سه فعال سیاسی، در حکم مورد اشاره از باب مصرف مواد مخدر، هر یک به پرداخت ۲ میلیون ریال جریمه نقدی و تحمل ۳۰ ضربه شلاق نیز محکوم شده اند.

یک منبع نزدیک به این شهروندان در این باره به گزارشگر هرانا گفت: “اتهام استعمال مواد مخدر بی اساس است و به نظر ما صرفا برای تخریب و بی ارزش کردن وجهه این افرد که کار سیاسی انجام داده اند در این حکم گنجاندند. این افراد سالم و تحصیلکرده با افکار آزادی خواه از خانواده های خوشنام روستای دیل هستند.”

با اینحال بر اساس دستور قاضی اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در مورد تعدد جرایم برای این متهمان در نظر گرفته شد که با این حساب بخش حبس تعزیری احکام برای محمد میری و قاسم قنبری تا سقف دو سال با احتساب ایام بازداشت قابلیت اجرا یافت هر چند برای حسن بزرگ زاده به دلیل عدم تعدد اتهام تغییری در وضعیت صورت نگرفت.

شایان ذکر است، سید محمد میری در «عاشورای سال ۸۸» نیز به همراه برادر، عمویش و چند شهروند دیگر به دلیل فعالیت سیاسی در این روستا توسط اداره اطلاعات دستگیر شده بودند.

در هفته ای که گذشت نیز عبدالله علیرضا نژاد از دیگر فعالان سیاسی این روستا به دلیل فعالیت سیاسی در دنیای مجازی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با اتهام تبلیغ علیه نظام روانه زندان گچساران شد.

روستای دیل از توابع شهرستان گچساران در استان کهکیلویه و بویراحمد، طبق سرشماری سال ۸۵ با ۴۸۲ خانوار دارای ۲۰۸۷ نفر جمعیت است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.