زندان اوین؛ لیست هویت ۳۹ زندانی امنیتی اندرزگاه ۷ اوین

دوشنبه, 27ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

 لیست زیر اسامی زندانیان سیاسی- امنیتی ساکن سالن های مختلف اندرزگاه ۷ زندان اوین است که با اتهاماتی نظیر «ارتباط با دول متخاصم» و «جاسوسی» بازداشت، محکوم و زندانی شده اند. بسیاری از آنان اتهامات وارده را رد کرده و طرح آن را بر اساس اغراض سیاسی می دانند. در لیست پیش رو به مثابه جامع ترین لیست، تعداد پرشماری از افراد دارای تابعیت یا اقامت کشورهای خارجی به چشم می خورد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان سیاسی-امنیتی زندان اوین عمدتا ساکن اندرزگاه ۷ زندان اوین هستند، اندرزگاه ۸ و ۴ این زندان هم تعداد اندکی از این قبیل زندانیان را در خود جای داده اند.

هرانا بصورت دوره ای به بروز رسانی این قبیل اسامی اقدام می کند.

پیش تر در سال گذشته خبرگزاری هرانا در گزارشی مشابه به زندانیان امنیتی که عمدتا با اتهامات جاسوسی دستگیر شده بودند تحت عنوان آخرین لیست و مشخصات ۵۵ زندانی سیاسی-امنیتی اندرزگاه هفت اوین، پرداخته بود.

عمده زندانیان امنیتی در ایران ذیل ماده ۵۰۱ (جاسوسی) و ماده ۵۰۸ (همکاری با دولت متخاصم) قانون مجازات اسلامی مورد محاکمه قرار میگیرند، با توجه به عدم شفافیت دستگاه قضایی در رسیدگی به این قبیل پرونده ها و با توجه به اینکه دستگاه قضایی بر اساس سابقه در مواردی برای برخورد با مخالفان سیاسی خود از طرح اتهامات امنیتی به عنوان حربه ای استفاده کرده است و با توجه به عدم اطمینان از برخورداری محکومان از یک دادرسی عادلانه، تهیه و تنظیم این لیست صرفا بر اساس طرح اتهامات رسمی قوه قضائیه علیه شهروندان زندانی صورت می‌گیرد و مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در غیاب شفافیت در پرونده های قضایی، مستقلا نمی‌تواند انتساب این اتهامات به شهروندان را تایید کند.

آخرین لیست و مشخصات زندانیان سیاسی-امنیتی اندرزگاه هفت زندان اوین که توسط هرانا تهیه و بروزرسانی شده است در ذیل می آید:

۱ – ابراهیم کرد، متهم به جاسوسی، محکوم به تحمل ده سال حبس، اطلاعات تکمیلی: شهروند ترکیه و شاغل به حرفه پرستاری بود.
۲ – امیر حسین (ایمان) صیرفی، متهم به همکاری با دولت متخاصم، محکوم به تحمل ۷ سال حبس تعزیری، اطلاعات تکمیلی: مهندس کامپیوتر و متخصص حوزه امنیت سایبری.
۳ – امیر سلیمی اقدم، متهم به جاسوسی، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس، اطلاعات تکمیلی: دارای دکترای حقوق و استاد دانشگاه است.
۴ – بابک آل ابراهیم، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی ومدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: فوق لیسانس اقتصاد از کشور آلمان.
۵ – باتیر شاه محمداف، متهم به جاسوسی، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، اطلاعات تکمیلی: تبعه کشور ترکمنستان است.
۶ – جاوید جاویدان، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: ندارد.
۷ – حمید بابایی، متهم به جاسوسى و ارتباط با دول متخاصم، محکوم به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقی، اطلاعات تکمیلی: دانشجوی بورسیه دانشگاه لی‌یژ بلژیک.
۸ – دکتر احمدرضا جلالی، متهم به جاسوسی، محکوم به اعدام، اطلاعات تکمیلی: استاد دانشگاه و مقیم کشور سوئد.
۹ – دکتر انوش آشوری، متهم به ارتباط با دولت متخاصم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: هم اکنون ۵۹ ساله است.
۱۰ – دکتر حمیدی نیا، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: کارشناس امور بین الملل، کارمند سابق وزارت خارجه ایران.
۱۱ – رضا جوکاری، متهم به همکاری با دول متخاصم، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، اطلاعات تکمیلی: مهندس فیزیک و کارمند انرژی اتمی نیروگاه بوشهر.
۱۲ – رضا سمیعی، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: در رابطه با پرونده اختلاس های سه هزار میلیاردی بانک مرکزی در زندان اوین است.
۱۳ – زی یو وانگ، متهم به جاسوسی برای آمریکا، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: زندانی دو تابعیتی چینی-آمریکا
۱۴ – سامان مدلل، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: دارای دکترای اقتصاد.
۱۵ – ستار شیخ، متهم به همکاری با دول متخاصم، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس، اطلاعات تکمیلی: دارای دکترای هنر از دانشگاه هنر تهران است.
۱۶ – سعید زاهدی، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: ندارد.
۱۷ – سعید نوروزی، متهم به همکاری با دولت متخاصم، محکوم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، اطلاعات تکمیلی: مدعی است بدلیل افشاگری فساد اقتصادی دستگیر شده است، به تازگی به اندرزگاه ۸ اوین منتقل شد.
۱۸ – سید جواد نور جمالی، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: مهندس کامپیوتر و مدیر شبکه
۱۹ – شهاب دمیری، متهم به ارتباط با دولت متخاصم اسرائیل، محکوم به ۱۰ سال حبس تعزیری، اطلاعات تکمیلی: به عنوان کاپیتان کشتی اشتغال داشته است.
۲۰ – شهرام وحدتیان، متهم به همکاری با دول متخاصم، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، اطلاعات تکمیلی: دارای دکترای زبان انگلیسی.
۲۱ – صادق زاهدی، متهم به همکاری با دول متخاصم، محکوم به تحمل ۷ سال حبس تعزیری، اطلاعات تکمیلی: کارمند شرکت ملی نفت است.
۲۲ – عباس پیداری، متهم به همکاری با دولت متخاصم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: کارمند نهاد ریاست جمهوری که به اتهام همکاری با دولت روسیه دستگیر شده است. به تازگی به اندرزگاه ۴ اوین منتقل شد.
۲۳ – علی جوکار، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: مهندس کشاورزی است.
۲۴ – علی عسگری، متهم به همکاری با دول متخاصم، محکوم به تحمل ۷ سال حبس تعزیری، اطلاعات تکمیلی: ندارد
۲۵ – علی کاشفی، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: استاد دانشگاه شریف است.
۲۶ – کامران قادری، متهم به همکاری با دول متخاصم، محکوم به تحمل ده سال حبس،اطلاعات تکمیلی: دارای دکترای برق از دانشگاه وین اتریش است.
۲۷ – کمال فروغی،متهم به جاسوسی، محکوم به تحمل ۸ سال حبس تعزیری، اطلاعات تکمیلی: دارای تابعیت ایرانی-انگلیسی است.
۲۸ – کیارش صبوری، متهم به همکاری با دولت آذربایجان، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، اطلاعات تکمیلی: دکتر و متخصص کودکان است.
۲۹ – محمد اثنا (اثنی) عشری، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی ومدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: فوق لیسانس برنامه ریزی کامپیوتر دارد.
۳۰ – محمد طاهری پور، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: ندارد.
۳۱ – محمد گرامی،  اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: داری مدرک دکترا از کشور فلاند است.
۳۲ – مختار صالحی، در مورد اتهام امنیتی مطروحه و وضعیت حقوقی پرونده کماکان اطلاعی در دست نیست.
۳۳ – مسعود صیفی زاده، اتهام نامعلوم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: به تازگی به اندرزگاه ۸ اوین منتقل شد.
۳۴ – مسعود کیانی، متهم به همکاری با دولت متخاصم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: دارای دکترای دندانپزشکی است که از بابت همکاری با دولت اوکراین دستگیر شده است. به تازگی به اندرزگاه ۴ منتقل شده است.
۳۵ – منوچهر محمد علی، متهم به همکاری با دول متخاصم، وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: وی دارای دکترای ادبیات فرانسه است و پس از بیست سال دوری از وطن در بازگشت به ایران به اتهام همکاری با دولت اسرائیل دستگیر شد.
۳۶ – مهدی احمدی، متهم به همکاری با دولت متخاصم، محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس، اطلاعات تکمیلی: فوق لیسانس امنیت شبکه از دانشگاه ویرجینیا است.
۳۷ – مهندس افشین صالحی، متهم به همکاری با دولت اوکراین،وضعیت حقوقی بازداشت موقت، اطلاعات تکمیلی: برنامه نویس کامپیوتر است.
۳۸ – مهندس مهدی توحیدی، متهم به جاسوسی،وضعیت حقوقی و مدت محکومیت نامعلوم، اطلاعات تکمیلی: وی تابعیت کشور نروژ را دارد.
۳۹ – نزار ذکا، متهم به جاسوسی برای آمریکا، محکوم به ۱۰ سال حبس، اطلاعات تکمیلی: در آبان‌ماه سال ۹۴ در تهران بازداشت شد. دارای تابعیت لبنانی و مقیم آمریکا است.

*افرادی که به اتهام آنان در این لیست اشاره نشده بود افرادی هستند که در خصوص امنیتی بودن پرونده و اتهام آنان شبهه ای نیست اما نوع و مصداق اتهام آنان در زمان تدوین این گزارش کماکان در حال بررسی بود.

در پایان لازم به اشاره است همانطور که اشاره شد این لیست صرفا زندانیان امنیتی این اندرزگاه را در بر می گیرد، در این محل همچنان افرادی مانند بهرام روشنی، علی شریعتی، سودا آغاسری، سیامک میرزائی و یوسف عمادی نیز زندانی هستند که با اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی یا تبلیغ علیه نظام و تبلیغ دینی به سر می برند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.