مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر توسط ایران را تصویب کرد

چهارشنبه, 29ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۸ آذر قطعنامه اعتراض به نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را که توسط کانادا پیشنهاد شده بود، با ۸۱ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۷۰ رای ممتنع تصویب کرد.

حسن نایب هاشم، فعال حقوق بشر، در صفحه توئیتر خود نوشت که این قطعنامه «با رای بسیار بالایی» در صحن عمومی مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

برخی از خبرگزاری‌های ایران نیز گزارش‌های مشابهی را منتشر کرده‌اند.

براساس این گزارش‌ها این قطعنامه توسط کانادا پیشنهاد شده بود و نماینده سوریه در سازمان ملل به آن اعتراض کرده است.

در پیش‌نویس این قطعنامه، بندهایی نیز درباره اعلام نگرانی از وضعیت حقوق بشر در کره شمالی، سوریه و شبه‌جزیره کریمه آمده بود که همگی تصویب شدند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، محمد حسن‌نژاد پیرکوهی، رایزن دوم دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، از تصویب قطعنامه علیه کره شمالی و سوریه انتقاد کرده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای خطاب به دبیرکل این سازمان، اقدام کانادا در پیشنهاد قطعنامه علیه جمهوری اسلامی را «تاسف‌انگیز» خوانده و گفته که این کشور «بدون توجه به درخواست‌های مکرر ایران برای گفت‌وگوی‌های محترمانه مشتاق این قطعنامه جهت‌دار است».

از سوی دیگر، صفحه توئیتری «سیاست خارجی کانادا» با اشاره به رای مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی این کشور اعلام کرد که کانادا حمایت از حقوق بشر در ایران را پیگیری خواهد کرد.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل نیز روز ۲۳ آبان با ۸۳ رای موافق و ۳۰ رای مخالف قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن از تداوم نقض آزادی‌ اقلیت‌های مذهبی و قومی و تبعیض سازمان‌یافته دولتی علیه اقلیت‌ها در ایران انتقاد شده بود.

در قطعنامه این کمیته از آمار بالای اعدام‌ها، وضعیت بد زندان‌ها، شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه در ایران ابراز نگرانی شده بود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، آن زمان این قطعنامه را «مردود»، «بی‌اعتبار» و «سیاسی» دانسته بود.

شهریورماه امسال هم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، در نخستین گزارش خود تصریح کرد که بهبود خاصی در کارنامه حقوق بشر ایران حاصل نشده‌ است و محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی در کشور همچنان ادامه دارد.

این گزارش در‌‌ همان زمان انکار و واکنش شدید مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت اما خانم جهانگیر در مصاحبه‌ با رادیوفردا عنوان کرد که تهران نتوانسته به گزارش او هیچ ایراد مستندی وارد کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.