غلامرضا تاجگردون از وضعیت نمایندگان شهرستان خبر داد: ٢۵٠‌ میلیون رهن خانه‌ نماینده

پنجشنبه, 30ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

شرق، آمنه شیرافکن: اردیبهشت ٩۵، صحن علنی مجلس، آخرین نطق میان‌دستور مهدی کوچک‌زاده، باهنر ریاست مجلس را برعهده دارد، کوچک‌زاده نطقش را این‌طور شروع می‌کند «بنا بر صورت‌حساب دقیق و رسمی حسابداری مجلس، کل مبالغ مربوط به هزینه‌های نمایندگی من همچون حق همراه، محافظ، راننده، دفتر، مسکن، تلفن و… در این ١٢ سال به اندکی بیش از یک‌ میلیارد تومان بالغ شده». ٢٨ آذر ٩۶، گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، غلامرضا تاجگردون با طمأنینه می‌گوید «نماینده‌ای که از شهرستان به تهران می‌آید، مجلس ٢۵٠‌ میلیون تومان برایش خانه رهن می‌کند که در پایان دوره مبلغ بازگردانده می‌شود. هزینه موبایل هم ماهی ۶٠٠‌ هزار تومان. هزینه موبایل من ماهانه یک‌ میلیون تومان است».

٢٧٣‌ میلیون سرجمع درآمد ۴سال نمایندگی
کاظم جلالی از مردان نزدیک به علی لاریجانی در مجلس است. او به خانه ملت گفته «حقوق نمایندگان بین پنج تا هفت تومان است و کمتر قاضی‌ای در داخل مجلس پیدا می‌کنید که قاضی باشد و از مجلس حقوق بگیرد. کمتر استاد دانشگاهی پیدا می‌شود که از مجلس حقوق بگیرد». بااین‌حال نکته‌ای که کماکان شائبه دخل و خرج نمایندگان را زنده نگه می‌دارد، هزینه‌های هنگفتی است که افراد برای نماینده‌شدن می‌پردازند. رقم‌ها هم‌ میلیاردی بوده و هم چندصد‌میلیون‌تومانی. برخی نمایندگان حاضر در همین مجلس تا سقف ۵٠٠‌ میلیون تومان برای نماینده‌شدن هزینه کرده‌اند. آن هم درحالی‌که سرجمع درآمدشان (براساس حقوق پنج‌میلیون‌و ٧٠٠‌ هزار تومانی) در چهار سال نمایندگی ٢٧٣‌میلیون‌و ۶٠٠‌ هزار تومان خواهد بود.

لاریجانی اجازه نداد حقوق را افزایش دهیم
تاجگردون همچنین تأکید کرده «حقوق نمایندگان بدون اضافه‌کار و مأموریت باید بیش از ١٠‌ میلیون تومان باشد. رئیس مجلس در پنج، شش سال گذشته اجازه نداده حقوق نمایندگان از پنج‌‌میلیون‌و ٧٠٠‌ هزار تومان بیشتر شود. درواقع نمایندگان اضافه‌کار و مأموریت دریافت نمی‌کنند. حتی ما گفتیم دست‌کم وقتی به حوزه‌های انتخابیه می‌رویم، حکم مأموریت برای ما بزنید. حقش را نمی‌خواهیم». سخن این روزهای نمایندگان نشان داد مبلغ دریافتی حقوقشان حدود شش‌ میلیون تومان است. نه آن هشت‌میلیونی که بهروز نعمتی پیش‌تر به «شرق» گفته بود و نه ١٠ و ٢٠‌ میلیونی که برخی دیگر اشاره کرده‌اند. اما ماجرای سرجمع دریافتی نمایندگان نکته دیگری است. به گفته محمود صادقی سرجمع دریافتی نماینده‌ها ١٧ تا ٢١‌ میلیون تومان است. رقم درآمد تهرانی‌ها نزدیک به ١٧ و نمایندگان شهرستان – به دلیل دفاتر و مسئول دفاتر – نزدیک به ٢١‌ میلیون تومان.

١‌میلیاردو ٢٠٠‌ میلیون دریافتی کوچک‌زاده
نخستین‌بار در مجلس نهم مهدی کوچک‌زاده به رقم دریافتی‌اش اشاره کرد. آن‌روزها سخن کوچک‌زاده چندان جریانی به راه نینداخت. اما حالا با بودجه فوق انقباضی دولت که بناست ‌میلیون‌ها نفر از مردم با ۴٠‌ هزار تومان یارانه خداحافظی کنند، یکباره دریافتی و حقوق نماینده مهم می‌شود. کوچک‌زاده، نماینده عضو جبهه پایداری و از طرفداران دیروز احمدی‌نژاد درباره دریافتی‌اش در سه دوره مجلس گفته بود «جمع دریافتی‌هایم از ناحیه حق‌التدریسی دانشگاه و حق مأموریت‌های خارج از کشور و جوایز اهدایی و هزینه‌های نمایندگی بیش از یک‌میلیاردو ٢١٠‌ میلیون تومان است». رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد حقوق نمایندگان گفته «نمایندگان در شهرستان‌ها و تهران دفتر دارند. برای نمونه من در حوزه‌ انتخابیه‌ام دو شهرستان دارم و در هر کدام دفتر دارم. برخی نمایندگان چهار شهرستان دارند. شش ‌میلیون تومان هزینه دفتر، ۶٠٠‌ هزار تومان هزینه تلفن همراه (هزینه تلفن همراه من ماهانه بیش از یک ‌میلیون تومان است) دومیلیون‌و ٩٠٠‌ هزار تومان حقوق نیروی همراه نماینده است و درصورتی‌که سه بار در ماه به حوزه انتخابیه سفر کنیم، پول بلیت هواپیما نیم‌بها محاسبه می‌شود.

قوه‌ مجریه می‌تواند یقه قوه‌ مقننه را بگیرد
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید دارد که حقوق نماینده از پنج تا هفت ‌میلیون تومان بیشتر نیست و نهایت اینکه افراد به دلیل دفتر و نیروی انسانی پولی می‌گیرند که آن هم حقوق به شمار نمی‌آید.

کاظم جلالی به خانه ملت گفته «اگه من زبانم باز باشد نباید از نظر بودجه‌ای تهدید شوم. به محض اینکه گزارش انتقادی دادم، پول من را نمی‌دهند. معنایش این است که یک جا باید زبانت را ببندی. پیش از این رئیس مجلس مستقیم می‌توانست به خزانه در چارچوب دستور دهد که به مجلس پول بدهد. الان همین را بگوییم در کشور جنجال می‌کنند. خب شما می‌خواهید قوه‌ مقننه قوی داشته باشید. قوه‌ مقننه نباید زیرمجموعه مجریه باشد. قوه‌ مجریه می‌تواند از طریق بودجه یقه قوه‌ مقننه را بگیرد». به گفته او «یکی از ملزومات استقلال مجلس این است که حسابرسی شود. دیوان محاسبات فرزند مجلس است و مال مجلس است. همین دیوان به همه ما نظارت دارد. گاهی دیوان به مرکز پژوهش‌ها مواردی از تخلف‌ها را گزارش می‌دهد که اینجا نباید آن کار را می‌کردی. اینکه معاون رئیس‌جمهوری به رئیس قوه‌ مقننه‌مان بگوید این‌قدر بهشان بدهید برای آینده کشور خوب نیست». ماجرای دریافتی و حقوق نمایندگان هنوز در صدر خبرهاست. مردم پیش‌تر نمی‌دانستند هر نماینده بابت نمایندگی چقدر پول می‌گیرد و حالا کنجکاوی‌ها ادامه دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.