ابراز نگرانی دو فدراسیون یهودیان ایرانی آمریکایی درباره «حمله» به کنیسه‌ ای در شیراز

پنجشنبه, 7ام دی, 1396
اندازه قلم متن

فدراسیون های یهودیان ایرانی-آمریکایی در شهر های لس آنجلس و نیویورک در بیانیه مشترکی از «حمله» به کنیسه یهودیان در شیراز و بی احترامی به کتاب های دینی «عمیقا ابراز نگرانی» کرده اند.

در بیانیه مشترک این فدراسیون ها که نسخه ای از آن در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، آمده است: با توجه به این رویدادهای آشکارا ضد یهود، ما از مقامات جمهوری اسلامی ایران می خواهیم تا ضمن حصول اطمینان در خصوص حفاظت از عبادتگاه ها و اعضای جامعه ما (یهودیان)، عاملان این اقدام جنایتکارانه را به دست عدالت بسپارند.

برخی از گزارش ها حاکی است که این کنیسه یهودیان حادش در شیراز احتمالا چهارم دی ماه توسط افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفته است.

جورج هارونیان،‌ از کنشگران اجتماعی جامعه یهودیان در لس آنجلس، در این زمینه به رادیو فردا گفته است، کنیسه حاداش در محله قدیمی یهودیان شیراز در شامگاه یکشنبه مورد تعرض قرار گرفته است.

جورج هارونیان اضافه کرده است: دو تورات مقدس را مورد اهانت قرار داده اند و آنها را پاره کرده اند و کتاب های مقدسی که برای مراسم از آنها استفاده می شود را در توالت ها انداخته اند.

به گفته این عضو جامعه یهودیان در لس آنجلس، نماگزاران روز دوشنبه به هنگام مراجعه به این کنیسه متوجه این رویداد شده اند.

جورج هارونیان همچنین گفته است: شهروندان یهودی در شیراز به دلایل امنیتی حاضر نیستند به صورت تلفنی در این خصوص صحبت کنند و حتی مقام های انتظامی اجازه نداده اند که عکس یا ویدئویی از این مساله تهیه شود.

هنوز مقام های انتظامی و قضایی ایران به گزارش ها در خصوص حمله به کنیسه های یهودیان در شیراز واکنشی نشان نداده اند.

گزارش ها متناقضی در خصوص تعداد یهودیان ساکن ایران منتشر شده است. سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ایران، دو سال پیش در مصاحبه با وب‌سایت «کرمانشاه دیلی» شمار یهودیان باقی‌مانده در ایران را که تا پیش از انقلاب ۱۲۰ هزار تن نیز ارزیابی می‌شد، ۲۵ هزار نفر اعلام کرد. اما برخی می‌گویند تعداد واقعی یهودیان باقی‌مانده در ایران حتی ممکن است از ده هزار نفر نیز کمتر باشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.