منصوره بهکیش نامزد دریافت جایزه «مدافعان حقوق بشر در معرض خطر» در سال ۲۰۱۳ اعلام شد

سه شنبه, 10ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

behkish

فهرست نامزدهای مدافعین حقوق بشر در خطر از ایران، کامبوج، کنیا، ازبکستان، کلمبیا و موریتانی برای جایزه ی سال ۲۰۱۳ مدافعین خط مقدم برای دفاع از حقوق بشر اعلام شد.

هر سال موسسه مدافعان خط مقدم از حقوق بشر در معرض خطر به یک نفر که سهم برجسته در دفاع از مبانی حقوق بشر داشته جایزه می دهد. برندگان قبلی جایزه مدافعان حقوق بشر از سوریه، فدراسیون روسیه، افغانستان، گواتمالا، جمهوری دموکراتیک کنگو، ازبکستان و سودان بوده اند.

در ۲۸ ژانویه هیئت منصفه ای از اعضای پارلمان ملی ( متشکل از اتحادیه ی اروپا و پارلمان ایرلند): امر کاستلو (Emer Costello) عضو پارلمان اروپا، سیمون کوونی (SimonCoveney) وزیر کشاورزی، غذا و فرآورده های دریایی از پارلمان ایرلند، سناتور آوریل پاور (Averil Power)، روآیری کوئین (Ruairi Quinn) وزیر آموزش و مهارت از پارلمان ایرلند، و عضو هیئت مدیره مدافعین خط مقدم، نوئلین بلک ول (Noeline Blackwell)، اسامی ۶ تن از مدافعین حقوق بشر را برای جایزه امسال این موسسه اعلام کردند. این اسامی عبارتند از:
مام سوناندو (Mam Sonando )- کامبوج
منصوره بهکیش (Mansoureh Behkish )- ایران
روث مومبی (Ruth Mumbi )- کنیا
دیوید رابلو کرسپو (David Rabelo Crespo )- کلمبیا
باتیور هامرائف (Bahtiyor Hamraev )- ازبکستان
بیرام دا اولد عبید (Biram Dah Ould Abeid )- موریتانی

مدیر اجرایی مدافعین خط مقدم ماری لاولور (Mary Lawlor) در سخنرانی هنگام اعلام اسامی در دوبلین گفت: این افراد از بین ۹۰ نامزدی انتخاب شدند که هر یک نمونه ای از شجاعت و تعهد مطلق به مبانی حقوق بشر در اقصی نقاط دنیا بودند. هر یک از این شش تن با تهدیدها و ارعاب مواجه شده اند و در حال حاضر دو نفر آنان: مام سوناندو و دیوید رابلو کرسپو در زندان به سر می برند.

هم چنین وی ادامه داد: همواره انسان هایی بوده اند که تلاش برای ترویج و دفاع از حقوق بشر را انتخاب می کنند. آنها در این راه تلاشی خستگی ناپذیر دارند و هر کدام در راه مبارزه با بیعدالتی از پا درآیند دیگری هست که به راهشان ادامه دهد. مهم نیست این تلاش برای چند سالی باشد یا برای تمام عمر، آن چه دولت ها نمی فهمند آن است که هرگز نمی توانند روح مدافعین حقوق بشر را سرکوب کنند. این تلاش در خون آنان و در نفس کشیدنشان است.
برنده این جایزه بعدا در مراسمی در دوبلین معرفی خواهد شد.

در معرفی نامزدها در مورد منصوره بهکیش چنین آمده است:
یک فعال حقوق زنان و از بنیانگذاران مادران خاوران و مادران پارک لاله . او به عنوان یکی از حامیان مقاومت غیر خشونت آمیز و مدافع حقوق بشر سه دهه گذشته را صرف بازتوانی بازماندگان و قربانیان نقض حقوق بشر نموده است. به طور خاص او به دنبال کمک به مادران، خواهران و همسران هزاران زندانی یا اعدامی جمهوری اسلامی و به دنبالبرقراری عدالت از طریق کانال های قانونی و انسانی است. در نتیجه تلاش هایش به عنوان یک مدافع حقوق بشر، او خود به طور مداوم دچار آزار و اذیت، مصادره گذرنامه و نقض حق سفر بوده است. سه دوره زندان را پشت سر گذاشته و با اعدام یا ناپدید شدن خواهر و همسر خواهرش و چهار برادر مواجه بوده است.

دادیاری اجرای احکام دادسرای شهید مقدس به خانم منصوره بهکیش اخطار کرده است که برای گذراندن حکم شش ماه زندان خود را حداکثر تا ۹ بهمن ۱۳۹۱( ۲۹ ژانویه ۲۰۱۳ ) برای اجرای احکام معرفی کند. این حکم به اتهام «تبلیغ علیه نظام» صادر شده است.

http://www.frontlinedefenders.org/node/21431


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.