اعتصاب «تمامی کارگران» شرکت نیشکر هفت‌تپه

یکشنبه, 17ام دی, 1396
اندازه قلم متن

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری گفته که چهار ماه دستمزد کارگران شرکت خصوصی سازی شده نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است.

یک تشکل کارگری از اعتصاب تمامی کارگران در شرکت نیشکر هفت‌تپه، در اعتراض به «بدقولی‌های فراوان کارفرما و عمل نکردن به تعهداتش» خبر داد.

به گزارش کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از ساعت ۹ صبح روز یکشنبه ۱۷ دی، در «همه قسمت‌های کارخانه» دست به اعتصاب زدند.

به گفته این تشکل کارگری، به‌دنبال این اعتصاب، شماری از کارگران مانع حمل نیشکر به داخل شرکت هفت‌تپه شدند.

این اعتصاب در شرایطی انجام شد که سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز ۲۳ آذر اعلام کرده بود که کارگران این واحد در پی تعهدات کارفرمای خصوصی شرکت «به طور مشروط» به اعتصاب خود پایان دادند.

کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه در پی اعتصاب بزرگ شش روزه کارگران این واحد در آذرماه،‌ کارفرمای خصوصی شرکت در جمع مسئولان فرمانداری شوش متعهد شده بود «علاوه بر به‌روز رسانی حقوق معوقه کارگران از طریق پرداخت یک ماه از دستمزد معوقه در چهاردهم هر ماه، نسبت به قراردادی کردن کارگران پیمانکاری و دیگر کارگران روز مرد و پرداخت حقوق بهمن و اسفند سال ۹۴ اقدام کند».

وی همچنین با خواست کارگران برای برکناری سیامک افشار، قائم مقام خود، موافقت کرده بود که پس از آن به نوشته خبرگزاری ایلنا، وی از سمت خود استعفا کرد.

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در شرایطی روز یکشنبه آغاز شد که کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری هفته گذشته در بیانیه ای با اعلام اینکه دستمزدهای معوقه کارگران در ایران، یکی از دلایل اعتراض‌های آنان است، نوشت که چهار ماه دستمزد کارگران شرکت خصوصی سازی شده نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است.

این شرکت در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و به گفته کارگران این واحد،‌ مشکلات اقتصادی‌اش افزایش یافت تا جایی که حقوق آنان با تاخیرهای فراوان پرداخت می‌شود.

در این ارتباط،‌ کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه دراعتراضهای صنفی خود بارها خواستار بازگردانده شدن مالکیت این واحد به دولت شده اند. از جمله یک کارگر زن در یک سخنرانی در دوره اعتصاب شش روزه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به این نکته اشاره کرد.

با این همه،‌ دولت حسن روحانی با درخواست این کارگران و نیز کارگران کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که خواستار بازگردانده شدن این واحدها به دولت هستند،‌ مخالفت کرده است.

اعتصاب روز یکشنبه کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در شرایطی برگزار شد که به گفته کانال تلگرامی کانون مدافعان حقوق کارگر، جمعی از کارگران نی‌بر این شرکت روز شنبه ۱۶ دی، برای چندمین بار، در اعتراض به وضعیت نامعلوم بازنشستگی‌ خود، در مقابل درب ورودی این مجتمع صنعتی تجمع کردند.

براساس این گزارش، این گروه از کارگران خواستار آن شدند تا دولت یا کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه هرچه زودتر با پرداخت هزینه‌های مربوط به سازمان تامین اجتماعی، شرایط بازنشستگی آنها را فراهم ‌کنند.

به گفته کانون مدافعان حقوق کارگر، بیش از ۳۰۰ تن از کارگران نی‌بر هفت تپه از چهار سال قبل منتظرند تا هزینه‌های مربوط به بازنشستگی‌شان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و مستمری‌های‌شان برقرار شود.

به گفته این کارگران، تا زمانی که مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه، دولتی بود؛ مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای بازنشستگی شماری از کارگران نی‌بر به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد؛ اما پرداخت ۱۰ میلیارد تومان باقیمانده بعد از خصوصی سازی، به دست فراموشی سپرده شد.

کانون مدافعان حقوق کارگر با اشاره به اینکه حرفه کارگران نی‌بر، فصلی و غیر دائم تلقی می‌شود و آنان نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند، افزود: دولت در مصوبه ای در سال ۹۳، ۲۵ میلیارد تومان برای جبران سابقه بیمه‌ای این کارگران اختصاص داد تا شرایط بازنشستگی‌شان تسهیل شود و در آن زمان، تعدادی از مشمولان با استفاده از این مصوبه بازنشسته شدند.

اما در حال حاضر، برای پرداخت هزینه بازنشستگی ۳۰۴ کارگر نی‌بر، اختلافی میان مالک خصوصی شرکت ودولت به وجود آمده است و هرکدام، طرف مقابل را مسئول قلمداد می‌کنند.

این موضوع باعث شده است که این ۳۰۴ کارگر امکان بازنشستگی نداشته باشند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.