اختلال‌های اینترنت طی ناآرامی‌های اخیر بیانگر توانمندی‌های جدید فضای مجازی حکومت ایران است

چهارشنبه, 20ام دی, 1396
اندازه قلم متن

ناآرامی های اخیر در ایران—که طی آن مقامات دسترسی ایرانیان به اینترنت را مختل کرده و شبکه‌های اجتماعی مهم که توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند را مسدود کردند—نشان می‌دهد که یک دهه تلاشهای دولت ایران برای کنترل اینترنت داخل ایران در حال تحقق یافتن است.

در گزارش مهم جدیدی که امروز منتشر شد، “دروازه‌های کنترل؛ سیاست‌گذاری اینترنتی در دولت حسن روحانی،” کمپین حقوق بشر در ایران (CHRI)  جزئیات پیشرفت‌هایی که دولت ایران در کنترل فضای مجازی در ایران انجام داده است، و از بین رفتن آزادی اینترنت و حریم خصوصی در نتیجۀ این اقدامات را ارائه می‌کند.

گزارش دروازه‌های کنترل را از اینجا دانلود کنید.(پی‌دی‌اف، اچ‌تی‌ام‌ال)

این گزارش ۷۵-صفحه‌ای در برگیرندۀ بررسی جامعی از سیاست ها و ابتکارات دولت ایران در زمینه اینترنت، بویژه توسعه و قابلیت های جدید شبکه ملی اینترنتی ایران (NIN) است که توسط دولت ایران کنترل می‌شود و به دولت توانایی کنترل دسترسی ایرانیان به اینترنت و نظارت بر ارتباطات آنلاین آنها را ارائه می کند.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «دولت ایران اینک به جهان نشان داده است که با بی اعتنایی کامل نسبت به حقوق مردم ایران، می تواند و می خواهد هر زمان که بخواهد دسترسی شهروندان خود را به اینترنت جدا محدود کند.»

یافته های اصلی گزارش دروازه‌های کنترل:

  • شبکه ملی اینترنت ایران مقامات ایران را قادر می‌کند تا ترافیک اینترنت محلی را از ترافیک اینترنت بین المللی جدا سازند، و این به حکومت اجازه می‌دهد تا هر زمان که بخواهد ایرانیان را از اینترنت جهانی جدا کند، ودر عین حال بتواند ارتباط کاربران با سایتهای محلی مورد تایید حکومت و خدمات شبکه ملی اینترنت ایران را حفظ کند. دولت ایران برای اولین بار این توانایی را در روزهای آخر دسامبر ۲۰۱۷، در زمانی که ناآرامی‌های خشونت آمیزی در سراسر کشور بروز کرد نشان داد. مقامات ایران در تاریخ ۲۹ دسامبر دسترسی به اینترنت را از طریق کند کردن سرعت و مسدود کردن ابزارهای  دورزدن فیلترینگ مختل کردند و دسترسی به اینترنت را به صورت کامل در تاریخ ۳۰ دسامبر به مدت نیم ساعت قطع کردند، در حالی که ترافیک شبکه ملی اینترنت ایران بدون مانع ادامه داشت، و همچنین اینستاگرام و تلگرام که توسط میلیون‌ها تن از کاربران مورد استفاده قرار می‌گرفتند را مسدود کردند.
  • در یک تغییر مهم سازمانی که عمیقا به دسترسی به اینترنت و حریم خصوصی در ایران آسیب می‌رساند، علی‌خامنه ای، رهبر ایران، کنترل خود بر سیاست های اینترنت ایران و توسعه زیرساخت‌های ارتباطات مخابراتی کشور را در سازمان‌ها و نهادهای امنیتی تحت اختیار خود که آزادی اینترنت را به عنوان یک تهدید تلقی می کنند تجمیع کرده است.
  • بدون هیچگونه نظارت یا پادمان‌های قضایی، شبکه ملی اینترنت ایران می‌تواند توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی حکومت برای هک کردن حسابهای کاربران خصوصی بدون هیچگونه عقوبتی مورد استفاده قرار بگیرد.
  • شبکه ملی اینترنت ایران همچین به حکومت اجازه می‌دهد تا به صورت موثرتری محتویات آنلاین را فیلتر و  دستکاری کند. موتورهای جستجوی ملی ایران اینک به صورت اتوماتیک کلمات و عبارتهای کلیدی را مسدود می کنند و کاربران را به سایتهایی که محتوای مورد تایید حکومت و بعضا ساختگی ارائه می‌کنند هدایت می‌کنند.
  • حکومت ایرانیان را  از طریق ارزان کردن و افزایش سرعت استفاده از شبکه ملی اینترنت ایران نسبت به اینترنت جهانی، در تخلف از اصول بی طرف بودن اینترنت، به سمت استفاده از شبکه ملی اینترنت و خدماتش—موتورهای جستجوی ملی و خدمات پست الکترونکی و ویدیو– سوق می‌دهد.
  • حملات هکینگ حکومتی، از جمله حملات DDoS، فیشینگ، نرم افزارهای مخرب، شنود پیامها و  برنامه‌های کاربردی جعلی، در دورۀ ریاست جمهوری روحانی افزایش یافته است.
  • دولت روحانی در حالیکه در عرصه عمومی اعلام می‌کند که از آزادی اینترنت حمایت می‌کند، فیلترینگ اینترنت را افزایش داده، میلیونها وبسایت و سکوهای اصلی شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده، و توسعۀ شبکه ملی اینترنت را تسریع کرده—در حالی که استفاده از اینترنت در کشور را از طریق افزایش سرعت و ارزان کردن آن گسترش داده است.

هادی قائمی گفت: «ایران با نقض حقوق مردم خود نسبت به دسترسی به اینترنت و حریم خصوصی، در حال پیوستن به گروه کشورهای خودکامه جهان درحوزه اینترنت است.» وی افزود: «دولت‌های سراسر جهان باید نگرانی عمیق خود نسبت به این موارد نقض را مستقیما به همتایان ایرانی خود ابراز کنند.»

داخل گزارش نگهبانان دروازه:

  • بررسی جامع سیاست‌های اینترنت و توسعۀ فن آوری اطلاعات در ایران ظرف پنج سال گذشته، با تاکید بر توانایی های جدید مسدودسازی اینترنت و شنود در شبکه ملی اینترنت ایران.
  • تجزیه و تحلیل پیچیدگی فزایندۀ ماهیت سانسور اینترنت در ایران، شامل فیلترینگ تشدید شدۀ ابزارهای رمزنگاری و استفاده از محتویات ساختگیِ آنلاین.
  • بحث ابزار و روش های حملات سایبری تحت حمایت حکومت در ایران.

در ایران وقتی پای امنیت اینترنت در میان است، میزان ریسک به ویژه بالاست: بسیاری از ایرانیان برای ارتباطات آنلاینی که مورد تایید حکومت نیست وادار به تحمل احکام زندان طولانی می‌شوند.

گزارش دروازه‌های کنترل را از اینجا دانلود کنید.(پی‌دی‌اف، اچ‌تی‌ام‌ال)


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.