آمریکا به شرکت‌های خارجی در باره معامله با ایران هشدار داد

پنجشنبه, 28ام دی, 1396
اندازه قلم متن

سیگال ماندلکر با متهم‌ کردن ایران به اقدامات مجرمانه مالی در خصوص تجارت با این کشور هشدار داد

معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و جرائم مالی، درباره تجارت با ایران هشدار داد. او گفت شرکت‌های خارجی که در ایران مشغول تجارت هستند، می‌توانند به معامله با سپاه پاسداران یا شرکت‌های وابسته به آن کشیده شوند.

سیگال ماندلکر معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و جرائم مالی روز چهارشنبه (۱۷ ژانویه/ ۲۷ دی) در اظهاراتی در کمیته امور بانکی مجلس سنای این کشور با متهم‌ کردن ایران به اقدامات مجرمانه مالی در خصوص تجارت با این کشور هشدار داد.

به گفته ماندلکر “رژیم‌های یاغی” در ایران، کره شمالی و ونزوئلا همچنان از راه‌های مختلفی از جمله روش‌های فریبکارانه مالی برای پیشبرد “اهداف فاسد، مجرمانه یا تروریستی” خود به کل سیستم مالی جهان حمله می‌کنند.

او در رابطه با ایران گفت که این کشور “در رأس حامیان تروریسم و پشتیبانان مالی گروههای تروریستی مانند حماس و حزب‌الله قرار دارد و از حکومت بشار اسد و گروههای شبه‌نظامی شیعه در بحرین، عراق، سوریه و یمن هم حمایت می‌کند.”

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا حضور سپاه پاسداران در اقتصاد ایران را گسترده توصیف کرد و افزود: «ما هم در آمریکا و هم در خارج از آن به صراحت گفته‌ایم که شرکتهای خارجی که در ایران مشغول تجارت‌اند، با این خطر قابل اعتنا روبرو هستند که وارد معاملاتی با سپاه پاسداران یا شرکت‌های وابسته به آن شوند».

او “فقدان شفافیت اقتصادی در ایران” را عاملی دانست که خطر یادشده را تشدید می‌کند.

تلاش برای تنیبه ایران

در اکتبر گذشته نیز خانم ماندلکر در یک سخنرانی در کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) تاکید کرده بود “تا زمانی که ایران دست از حمایت ترویسم برندارد، باید در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی بماند.”

او به همکاری‌های گسترده آمریکا و اسرائیل در این زمینه اشاره نمود و تصریح کرده بود: «اگر ایران به تعهدات خود (شفاف‌سازی نظام مالی و بانکی خود و عدم حمایت مالی از تروریسم) عمل نکند، از گروه ویژه اقدام مالی خواهیم خواست تا اقدامات تنبیهی را مجددا وضع کند.»

ایران گرچه در حال حاضر به طور موقت از شمول تنبیهات گروه ویژه اقدام مالی بیرون است، ولی مناسبات مالی و بانکی‌اش با توجه به شرط و شروط‌هایی که این گروه برای رفع کامل محدودیت‌های ایران در ارتباط با جهان خارج مطرح کرده همچنان با مشکلاتی روبرو است.

سیاست‌های تهدیدآمیز دولت ترامپ نسبت به برجام نیز در بروز این مشکلات تاثیرات محسوسی داشته است.

اخیرا قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گفت که اگر آمریکا از برجام خارج شود، تحویل هواپیماهای بویینگ و ایرباس به ایران منتفی خواهد شد.

اصغر فخریه کاشان روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا تصریح کرد که ایران منتظر است تا تصمیم آمریکا در باره برجام مشخص شود و پس از آن درباره پیش‌پرداخت‌های سفارش‌های خود به ایرباس تصمیم بگیرد.

جان لی، مدیر بخش فروش ایرباس پیش‌تر این احتمال را مطرح کرده بود که تحویل هواپیماهای سفارشی ایران دیرتر از موعد مقرر صورت بگیرد. او دلیل این احتمال را تاخیر در پیش‌پرداخت‌های ایران به این شرکت عنوان کرده بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.