شکایت پنج میلیارد دلاری ایران از بورس آلمان به دلیل مسدود کردن دارایی‌ها

پنجشنبه, 28ام دی, 1396
اندازه قلم متن

«بورس آلمان» می‌گوید که ایران علیه این نهاد مالی شکایتی به مبلغ ۴.۹ میلیارد دلار به دادگاه لوکزامبورگ ارائه کرده است. این شکایت در رابطه با انسداد دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در بورس آلمان به ظن حمایت مالی تروریسم و پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان برخی ترورها که به ایران منسوب است، انجام شده است.

این مبلغ به غیر از میزان اصلی وجوه مسدود شده، شامل بهره آن نیز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌های آلمان و رویترز، ۱.۹ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی ایران در بورس آلمان در پی رأی یک دادگاه آمریکایی در سال ۲۰۱۳، به شاکیان قربانی تروریسم تحویل شد و ۲ میلیارد دلار دیگر نیز برای دعاوی قضایی دیگری در رابطه با درخواست غرامت مسدود شده است.

پیشتر روزنامه نیویورک تایمز در اسفند ماه سال گذشته از انسداد دارایی‌های ایران با حکم یک قاضی در لوکزامبورگ خبر داده و نوشته بود که قربانیان ترورهای منسوب به ایران تا کنون ۵۰ میلیارد دلار در نقاط مختلف جهان علیه ایران درخواست غرامت به دادگاه‌ها تحویل داده‌اند.

نیویورک‌تایمز افزوده بود که ایران نیز که حتی «زحمت ارائه مدارکی برای رد این ادعاها به دادگاه‌ها را به خود نداده است»، در بسیاری از موارد محکوم «به پرداخت غرامت شده است».

این گزارش یادآوری می‌کرد که گرچه دادگاه‌های آمریکا شکایت علیه دولت‌ها را رسیدگی نمی‌کند، اما در مورد بخصوص تروریسم، مدعیان می‌توانند علیه دولت‌ها اقامه دعوی کنند.

ایران کلاً این ادعاها را رد می‌کند و در همه موارد، خصوصاً پرونده‌هایی که در آمریکا جریان یافته، به صورت غیابی محکوم شده است.

خبرگزاری رویترز از قول بورس آلمان گزارش داده که این نهاد مالی بر این باور است که شکایت بانک مرکزی علیه آن «فاقد وجاهت» است و بورس آلمان تمامی تدابیر لازم برای رد ادعای غرامت ایران به کار خواهد بست.

در همین زمینه خبرگزاری آلمان از قول سخنگوی بورس آلمان گزارش داده که ۱.۹ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به قربانیان حملات ۱۹۸۳ به تفنگداران آمریکا در لبنان پرداخت شده است.

دیوان عالی آمریکا بهار سال گذشته نیز حکم داد حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی که در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملات منسوب به ایران کشته شدند، پرداخت شود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.