ایران صدها میلیون دلار خسارت به ترکیه و احتمالاً به ترکمنستان می‌پردازد

پنجشنبه, 28ام دی, 1396
اندازه قلم متن

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، در نشست امروز علنی مجلس به طور سربسته اعلام کرد که دولت ترکمنستان شکایتی را علیه ایران به دیوان بین المللی داوری تسلیم کرده که در نتیجۀ آن دولت تهران ناگزیر خواهد بود به غیر از صدها میلیون دلار خسارتی که به ترکیه می پردازد، مبالغ مشابه ای را به عنوان خسارت به ترکمنستان نیز بپردازد.

علاءالدین بروجردی در جلسۀ امروز مجلس شورای اسلامی گفت : “چه کسی پاسخگوی صدها میلیون دلاری است که در نتیجۀ بی تدبیری وزارت نفت و شکایت کشور ترکیه به این کشور پرداخت می شود و همین ماجرای تأسف بار با ترکمنستان نیز در حال تکرار است.” علاءالدین بروجردی سپس اضافه کرد که دولت ترکمنستان به “دلیل ندانم کاری های جمهوری اسلامی به مراجع بین المللی شکایت کرده و اگر دولت ایران در این شرایط بار دیگر در این مراجع محکوم بشود باید صدها میلیون دلار دیگر” از منابع عمومی اینبار به ترکمنستان بپردازد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی توضیحی در مورد دلایل و انگیزه های شکایت ترکمنستان ارایه نداد و نگفت که چرا ایران صدها میلیون دلار خسارت به دولت آنکارا می پردازد. او گفته است که در نتیجۀ اختلافات ترکمنستان با دولت ایران روابط اقتصادی دو کشور از ۵ میلیارد دلار به ۵٠٠ میلیون دلار کاهش یافته، در حالی که دو کشور بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک دارند.

دولت آنکارا در سال ۲۰١۲ به دلیل گرانی گاز وارداتی از ایران و قطعی و کم فروشی مکرر آن علیه جمهوری اسلامی به دیوان بین المللی داوری شکایت کرد و دیوان بین المللی داوری نیز در تابستان گذشته ایران را به پرداخت ١ میلیارد و ٩۰۰ میلیون دلار جریمه و تخفیف در قیمت گاز صادراتی به این کشور محکوم نمود.
از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.