واکنش مقام‌های بهداشتی دولت و مجلس به سفر شاهرودی به آلمان: درمان در ایران قابل انجام بود

شنبه, 30ام دی, 1396
اندازه قلم متن

حواشی پیش‌آمده برای سفر آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به آلمان حالا پای وزارت بهداشت و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس را هم به این موضوع باز کرده است. سخنگوی وزارت بهداشت و رئیس کمیسیون بهداشت اعلام کرده‌اند تمام اقداماتی که در خارج از کشور برای آیت‌الله شاهرودی انجام شده، با همان کیفیت و تأثیر در داخل کشور هم قابل انجام بوده است.

در همین باره، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت که با پایگاه خبری وبدا گفت‌وگو کرده، قصور در رسیدگی به بیماری یکی از مقامات سیاسی کشور که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده را اظهارنظری غیرمسئولانه و خلاف واقع خواند. او گفت: «از ابتدا در جریان جزئیات درمان این مقام سیاسی کشور بودیم و اقدامات و توصیه‌های کاملا علمی و مطابق آخرین پیشرفت‌های روز دنیا در داخل کشور برای ایشان انجام شده است».
او تأکید کرد: «تبعیت از توصیه‌های پزشکی جزء اختیارات بیماران است و در صورت عدم قبول توصیه‌های درمانی یا تعویق در انجام دستورات پزشکی توسط بیمار، قاعدتا مسئولیتی را متوجه پزشک یا تیم پزشکی معالج نمی‌کند».

حریرچی افزود: «تمام اقداماتی که در خارج از کشور و در مدت اقامت این مقام محترم سیاسی انجام شده است، با همان کیفیت و تأثیر در داخل کشور قابل‌انجام بوده و توصیه وزارت بهداشت این است که اطرافیان ایشان سیر مراحل درمانی را اطلاع‌رسانی نمایند تا سوءتفاهم پیش‌آمده رفع شود و از پزشکان معالج خبره و عالی‌مقام ایشان در داخل کشور هم تقدیر و تشکر به عمل آید».

قائم‌مقام وزارت بهداشت در پایان ضمن گلایه از سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی، گفت: «این همکاران باید بر اساس وظیفه صنفی خود، از جایگاه علمی، تخصص و تعهد پزشکان ایرانی به نحو مقتضی حمایت و دفاع کنند».

دراین‌حال، علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس، هم در کانال تلگرامی خود از موضع رئیس کمیسیون بهداشت مجلس دراین‌باره خبر داد و نوشت: «در حاشیه جلسه علنی یکشنبه موضوع عزیمت آقای هاشمی‌شاهرودی به آلمان و حواشی ایجادشده علیه ایشان در آلمان توسط عده‌ای از مخالفین را با دکتر علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بحث و مرور می‌کردیم. دکتر نوبخت معتقد بود بیماری ایشان در ایران قابل درمان بوده و در آلمان اقدام پزشکی بیشتر از آنچه در ایران برایشان انجام‌پذیر است، متصور نیست». علیرضا رحیمی، در ادامه مطلب کانال خود نوشته: «اگر قبل از سفر مشورت‌های بیشتری برای سفر و درمان می‌گرفتند ضمن احترام به توان و تخصص پزشکان حاذق ایرانی از چنین حواشی‌ای نیز پیشگیری می‌شد. به نوعی رفتن ایشان برای درمان قابل انجام در داخل، در فضای عمومی و صنفی وهن جامعه پزشکان ایران تلقی شد». او همچنین از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته است: «به‌منظور پرهیز از گسترش حواشی و شبهات و نیز حفظ حرمت جامعه پزشکان ایرانی و به رسم اصول اخلاقی، شایسته است دفتر رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی نمایند».

سفر به هانوفر
سفر آیت‌الله شاهرودی به آلمان برای درمان، با خبر تعطیلی درس‌های خارج فقه او در قم رسانه‌ای شد. اگرچه برخی مقامات دفتر آیت‌الله، در روزهای نخست، بیماربودن آیت‌الله و سفر او را تکذیب کردند. در نهایت اما با انتشار خبر در فضای مجازی، سیدعلاء، فرزند آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، از تعطیلی دروس آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی برای تکمیل دوره درمانی خبر داد. در همین اثنا بود که تصویری از آیت‌الله در بیمارستانی منتشر شد که نشان می‌داد پروفسور سمیعی هم در کنار شاهرودی نشسته است. این حضور اما فضای انتقادی را در شبکه‌های اجتماعی دوچندان و درنهایت سمیعی را وادار به واکنش کرد. او در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «هر پزشکی که در معالجه بیمارش جنس، نژاد، گرایش جنسی، سیاسی یا هر مؤلفه دیگری را لحاظ کند، می‌باید کار طبابت را کنار بگذارد. افرادی که از پزشکان تقاضای معالجه‌نکردن بیماری به دلایل فوق را دارند، درک درستی از وظیفه و قسم پزشکی ندارند». دکتر سمیعی همچنین در مصاحبه‌ای درباره مخالفان حضور آیت‌الله شاهرودی در بیمارستان او، با انتقاد از آنها گفته بود: «اگر این‌گونه باشد که منتقدان می‌گویند، باید اطبا و پرسنل بیمارستان‌ها یک دوره سیاسی یا قضائی بگذرانند تا غیر از کار پزشکی، بر گذشته‌ها و گرفتاری‌های بیمار هم تسلط پیدا کنند! کسانی که می‌خواهند پزشکی را با سیاست مخلوط کنند، طفلک‌ها باید مقداری فرهنگ و دید خودشان را عوض کنند».

توضیحات شاهرودی
درباره سفرش به آلمان
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی اما بعد از سپری‌کردن دوره درمانی به کشور بازگشت و در اولین جلسه مجمع بعد از بازگشت درباره زوایای مختلف سفر خود توضیحاتی را ارائه کرد. او علت سفر را ایجاد اختلاف‌نظر در پزشکان معالجش عنوان کرد.

او در توضیح بیماری خود هم گفته بود: یک سال است مبتلا به مشکلی در روده شده بودم. بعد از مدت‌ها مشخص شد غده در روده بزرگ است. بعد از مدتی مشکل دیگری در کلیه چپ من ایجاد شد که پزشکان بر سر معالجه من دچار اختلاف‌نظر شدند. برخی از آنها بر عمل جراحی اصرار داشتند و برخی اعتقاد به جراحی نداشتند. بالاخره به دلیل غده دوم که بزرگ شده بود، مجبور شدم عمل کنم و این عمل را در بیمارستان ساسان انجام دادم. همین اختلاف‌نظرهای پزشکان باعث شد هم بستگان و هم پزشکان اصرار کنند معالجه را در خارج از کشور دنبال کنم». او همچنین اعلام کرد که در بیمارستان‌هایی بستری شده که پزشکان آن ایرانی بودند؛ ازجمله بیمارستان دکتر سمیعی که به گفته او اگرچه متعلق به بیماری‌های مغز و اعصاب است، اما بخش داخلی هم دارد که شاهرودی در آنجا بستری شده بوده است. او همچنین گفته بود پزشکان آلمان، یک عفونت کشف کردند که در ایران کشف نشده بود». شاهرودی در این نشست، همچنین از همکاری و هماهنگی دولت و پلیس آلمان در رابطه با تحرکات عناصر سلطنت‌طلب و معاند تشکر کرده بود. اشاره شاهرودی به اعتراض‌هایی بود که هم‌زمان با حضور او در بیمارستان، انجام شده بود. درعین‌حال، روزنامه آلمانی هانوفرشه آلگمانیه، ۱۵ دی در گزارشی مدعی شد دولت ایالت «نیدرزاکسن» که شهر هانوفر، محل بستری آیت‌الله شاهرودی در آن قرار دارد، همچنین «اشتفان وایل»، نخست‌وزیر این ایالت، نامه‌ای اعتراض‌آمیز به حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دریافت کرده‌اند. «فولکر بک»، سیاست‌مدار حزب سبزهای آلمان، نیز علیه او شکایت‌نامه‌ای تنظیم کرده و به دادستانی آلمان ارائه داده است.

از: شرق


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.