معاون وزیر کشور: مدیران وقتی برای اداره کشور ندارند

شنبه, 30ام دی, 1396
اندازه قلم متن

خامنه‌ای اعتراضات جاری را به “دشمنان” نسبت داده اما معاون امنیتی وزارت کشور می‌گوید کافی نیست عوامل خارجی و برخی زمینه‌های داخلی را موجب اعتراضات بدانیم. او اذعان کرده که عمده وقت مدیران مسئول کشور در جلسات صرف می‌شود.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور، می‌گوید که دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی گزارش‌های متعددی از اعتراض‌های جاری در ایران تهیه کرده‌اند اما لازم است یک گزارش کامل و نهایی نیز ارائه شود. او توضیح داده است که این گزارش باید زمینه‌ها و شرایطی را که منجر به رویدادهای اخیر شد، به صورت دقیق بررسی کند و به توصیف و تبیین واقعیات بپردازد: «باید عوامل شتاب‌دهنده شناسایی شده و وضعیت موجود هم دقیق تحلیل شود. یعنی علاوه بر زمینه‌ها و ریشه‌های اعتراضات، باید توصیف دقیقی از وضعیت و این که ماهیت قضیه و انگیزه‌های افراد حاضر در تجمعات چه بوده، داده شود.»

وبسایت خبرآنلاین روز جمعه ۲۹ دی به نقل از ذوالفقاری نوشت، ما نمی‌خواهیم این گزارش را بر اساس ساخته ذهن خود آماده کنیم بلکه می‌خواهیم مبنای آن داده‌های دقیق اطلاعاتی و واقعیات باشند.

معاون امنیتی وزارت کشور افزوده که این گزارش می‌تواند زمینه‌ساز ارائه پیشنهادها و راه‌کارهای عملی در کشور برای برخی مسائل و آسیب‌ها باشد: «زیرا ما معتقدیم تا وقتی صورت و ماهیت مسئله دقیقا روشن نشود، نسخه راه‌حل هم اشتباه در نظر گرفته می‌شود.»

ذوالفقاری یادآوری کرده که معرفی عوامل خارجی و برخی زمینه‌های داخلی در زمینه‌سازی اعتراض‌ها کافی نیست: «ما نباید صرفا به این بدیهیات بسنده کنیم بلکه باید ببینیم چه آسیب‌هایی موجب می‌شود تهدیدات خارجی از آن بهره ببرند.»

او اذعان کرده که مسئولان عموما به بیان مشکلات و راه‌حل‌های تجویزی اکتفا می‌کنند و به علل واقعی شکل‌گیری مشکلات پرداخته نمی‌شود: «شاهد هستیم که عمده وقت مدیران کشور در جلسات صرف می‌شود و به صراحت می‌گویم اساسا ساختار اداری کشور به گونه‌ای است که مدیران وقت انجام وظیفه اصلی خود را که همان مدیریت است ندارند.»

هم‌زمان با این سخنان، امامی کاشانی، خطیب موقت نماز جمعه تهران، گفت: «دشمن بر روی موجی که افراد گرفتار و کم درآمد دارند سوار می‌شود، لذا مسئولین باید رسیدگی کنند که چرا کارخانه‌ای تعطیل شده و کارگر‌ها بی‌کار شدند.»

امامی کاشانی در نماز جمعه تهران از جمله درباره کارخانه‌های تعطیل شده گفت: «اگر حالا امیرالمومنین و پیامبر بودند می‌رفتند رسیدگی می‌کردند که چرا این کارخانه تعطیل شده و کارگرها بیکار شدند. لذا مسئولان باید رسیدگی کنند که مدیریت ضعیف بوده یا اجناس تولید شده کیفیت مناسب را نداشته یا کمبود نقدینگی وجود داشته است…»

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعتراض‌های سراسری مردم را “نقشه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها” خوانده است. او در نخستین موضع‌گیری که شش روز پس از شروع اعتراضات بود، “قضایای چند روز اخیر” را به “دشمنان” نسبت داد و گفت که در این زمینه حرف‌هایی دارد که به موقع خواهد زد. سپس در دوازدهمین روز شروع اعتراض‌ها مردمی در دستکم ۸۰ شهر ایران، ادعا کرد که یک “مثلث” چند ماه برای سازماندهی این مسئله نقشه کشیده‌‌و هزینه آن را “یکی از دولت‌های پولدار خلیج فارس” تامین کرده است.

خامنه‌ای در عین حال گفته است که باید مطالبات مردم و حرکات تخریبی را از هم تفکیک کرد.

سپاه پاسداران، هم‌نوا با خامنه‌ای، تظاهرات سراسری مردم ایران را به “آمریکا، انگلیس، اسرائیل، سازمان مجاهدین و سلطنت‌طلبان” نسبت داده و در بیانیه‌ای که ۱۷ دی منتشر شد، از”ده‌ها هزار بسیجی” برای مقابله و “آرام‌سازی آشوب‌ها” قدردانی کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفته است که “مطالبات مردم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی” است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.