اندیشکده میدل ایست فوروم: اعتراضات اخیر ایران چهره واقعی روحانی را نشان داد

شنبه, 30ام دی, 1396
اندازه قلم متن

اندیشکده آمریکایی میدل ایست فوروم در گزارشی پیرامون اعتراضات اخیر در ایران می‌گوید «چهره واقعی پرزیدنت حسن روحانی در ورای این حوادث آشکار شده است».

در این گزارش آمده است: «باید صبر کرد و دید که آیا تظاهرات اعتراضی اخیر در ایران آغاز یک دوره جدید از یک روند طولانی مخالفت‌های عمومی با حاکمان این کشور خواهد بود یا آنکه یک انفجاری مقطعی از نارضایتی‌هاست که به دنبال آن یک دوره آرامش نسبی دیگر برقرار خواهد شد. در هر صورت، این حوادث باید یکبار برای همیشه به این توهم که گویا پرزیدنت حسن روحانی یک میانه‌رو است پایان دهد».

این گزارش می‌افزاید:«روحانی در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یک «میانه‌رو» در انتخابات نمایشی ریاست جمهوری که میان کاندیداهای دست‌چین‌شده از سوی رهبر نظام برگزار می‌شود، برنده شده بود.

اگرچه او در مقایسه با محمدباقر قالیباف از فرماندهان سابق سپاه پاسداران اندکی «میانه‌روتر» به‌نظر می‌رسید، با این حال روحانی نیز مخلوق رژیم حاکم است که پس از سقوط شاه در سال ۱۹۷۹ تا امروز در همه سرکوب‌های حکومتی دست داشته است.

او واقعاً می‌توانست یک میانه‌رو باشد، درصورتی که کسی قول‌های انتخاباتی او را جدّی گرفته بود و روحانی حداقل یکی از آنها را هم برآورده می‌کرد. قول‌هایی نظیر آزاد کردن رهبران جنبش سبز، اجرای دقیق قانون اساسی و دفاع از حقوق انسانی مردم، مبارزه با فساد، کوتاه کردن دست سپاه پاسداران از منابع کشور، رسیدگی به نیازهای جوانان برای آزادی‌های بیشتر اجتماعی، بهبود روابط ایران با جهان و… از جمله وعده‌های روحانی بوده است.

مهم نیست که روحانی چه می‌گوید و چه می‌اندیشد، در نظام دیکتاتوری ایران علی خامنه‌ای همه‌کاره رژیم است. در رژیم‌های دیکتاتوری هم قول‌های انتخاباتی فرق بین هیچ و صفر است.

با اینکه معترضان ایرانی در میان شعارهایشان فریاد زده‌اند «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تموم شد ماجرا»، ظاهراً ماجرا هنوز تمام نشده است. اما یک چیز تمام شده است: مردم ایران می‌دانند که روحانی واقعاً کیست و چیست».
از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.