یک دختر فوتبالیست اهوازی: هرلحظه ممکن بود یک نفر وسط زمین بمیرد

یکشنبه, 1ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

ساناز کلانتری، شهروند خبرنگار

«پیغام دادند یا کسی که فیلمِ بازی را منتشر کرده معرفی کنید یا تمام تیم را محروم می‌کنیم. گفتند حق ندارید با جایی مصاحبه کنید؛ چه رسانه داخلی، چه رسانه‌های خارج از کشور. ما که جرم نکردیم، فقط گفتیم هرلحظه ممکن بود یک نفر وسط زمین بمیرد.»

لابه لای حرف‌هایش بیش از ۱۰ بار تکرار کرد که نمی‌خواهد نامی از او برده شود. او یکی از دختران فوتبالیست تیم «راه یاب ملل» سنندج است که جمعه صبح مقابل «استقلال» خوزستان به میدان رفت. در حالی که هواشناسی اعلام کرده بود میزان گردوغبار در شهر اهواز ۶۶ برابر حد مجاز است.

فدراسیون فوتبال مطابق معمول یک بازی لیگ برتری را لغو کرد و صبح روز جمعه به مدیران دو باشگاه «فولاد» خوزستان و «پیکان» تهران پیغام داد که به دلیل آلودگی هوا، بازی دو تیم با یک روز تأخیر و روز شنبه برگزار شود.

«مجید جلالی»، سرمربی پیکان اعتراض کرده بود:«مگر فردا قرار است در خوزستان معجزه شود؟»
اما منظورش این نبود که بازی را باید همان روز جمعه برگزار کنند. تعویق بازی فولاد و پیکان بیش تر شبیه به یک اجبار قانونی برای مدیران سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بود.

لیگ بانوان در ایران اما حدفاصل ساعت‌های ۹ تا ۱۰ صبح آغاز می‌شود. دلیل آن، دستور «شورای تامین امنیت» به فدراسیون فوتبال در دهه ۸۰ است که البته در تمام این سال‌ها از سوی فدراسیون فوتبال هم با مقاومتی روبه رو نشده است. فدراسیون تقریباً تمام راه‌های ممکن برای حضور تماشاگران (ولو بانوان) را می‌بندد و تنها به فکر برگزار کردن مسابقات است. اجبار فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری لیگ بانوان، تنها دلیلی است که فدراسیون تن به برگزاری این مسابقات می‌دهد.

صبح روز بازی تیم‌های استقلال خوزستان و راه یاب ملل سنندج، ناظر بازی به سرپرست دو تیم اعلام می‌کند که خانم «لیلا صوفی زاده»، نایب‌رییس بانوان فدراسیون فوتبال دستور به برگزاری قطعی این مسابقه داده است.

حالا دختر فوتبالیستی که با تهدیدهای فدراسیون فوتبال روبه رو شده است، به «ایران وایر» می‌گوید: «هنوز نیمه اول تمام نشده بود که فکر کردم تمام ریه‌ام پر از خاک است. می‌خواستم به داور بگویم بازی را قطع کند اما دیدم تمام‌صورت و روی چشم‌های داور هم خاک نشسته است. مسلماً داور هم نمی‌خواست بازی را برگزار کند. می‌دانستم که او هم مجبور شده بود. واقعاً نمی‌توانستیم نفس بکشیم.»

بعد از بازی، فیلمی یک دقیقه‌ای منتشر شد که از کنار زمین گرفته ‌شده بود. تصاویر نشان می‌دهند که حتی مربیان دو تیم قادر به دیدن زمین مسابقه نیستند. دختران زیر توپ می‌زدند تا زیاد در گردوغبار ندوند: «آن فیلمی که شما می بییند، از نیمه اول بازی گرفته ‌شده است. بین دو نیمه، همه سمت ناظر بازی رفتیم و گفتیم شما را به خدا بازی را قطع کنید. گفت از تهران دستور آمده است که باید بازی کنید. یکی از بچه‌ها به ناظر بازی گفت شما کنار زمین نمی‌توانید نفس بکشید، ما باید بدویم؟ اما جواب شنید که اگر ناراحت هستید، دیگر در مسابقات شرکت نکنید.»

خبرگزاری «تسنیم» در گزارشی نوشته ناظر بازی و نماینده فدراسیون یک نفر بوده است. بازیکن تیم راه یاب می‌گوید: «بله؛ نامش خانم صادقی است. خودش خوزستانی است و می‌گفت ما با این هوا مشکلی نداریم، شما هم باید عادت کنید.»

خبرگزاری «فارس» نیز با «گلاره ناظمی»، مسوول کمیته لیگ فوتبال بانوان مصاحبه کرده است. او که تازه از سفر مالزی به ایران بازگشته، گفته است: «این‌طور که دخترها شلوغش می‌کنند هم نبوده. مسابقه مردان (بازی فولاد و پیکان) باید ساعت ۱۵ برگزار می‌شد اما مسابقه بانوان صبح بود. در زمان برگزاری مسابقه، دختران اصلاً گردوغباری وجود نداشت.»

اما همین مدیران فدراسیون فوتبال در تماس با مربی و سرپرست تیم راه یاب، از آن ها خواسته‌اند تا انتشاردهنده فیلم بازی دختران را به حراست فدراسیون معرفی کنند. گلاره ناظمی به فارس گفته است: «فیلم و عکس‌هایی که از مسابقه بیرون آمده، مربوط به دقایق پایانی بازی است و از دور به نظر می‌رسد که گردوغبار در زمین بوده اما داخل زمین مشکلی وجود نداشت.»

«بیان محمودی»، مربی دختران سنندج در گفت‌وگو با «ایسنا» نسبت به این تبعیض میان خانم‌ها و آقایان فوتبالیست اعتراض کرده و گفته است: «گردوغبار به حدی بود که صورت بازیکنانم پر از خاک بود. چشم بازیکنان می‌سوخت و نمی‌توانستند نفس بکشند. در اتوبوس حال بچه‌ها بد بود و ما فقط دعا می‌کردیم که برای دخترها اتفاقی نیفتد. ما باید کور شویم یا بمیریم که بفهمند وضعیت شهر اهواز از بحرانی هم رد شده بود؟»

اما «لیلا صوفی زاده»، نایب‌رییس فدراسیون فوتبال میلی به شنیدن این نقدها ندارد. او یکی از مدیران سفارش شده حراست وزارت ورزش به «مهدی تاج»، رییس فدراسیون فوتبال است و مهم‌ترین وظیفه‌اش را طی ماه‌های اخیر، محدود کردن بانوان فوتبالیست دیده، نه حمایت از آن ها. او بعد از بازی ایران مقابل سوریه و حضور زنان سوریه‌ای در ورزشگاه «آزادی» هم گفته بود: «بحث کردن در مورد حضور دختران در ورزشگاه بی‌فایده است.»

صوفی زاده در بازی دوستانه فوتسال میان دختران ایران و دختران ایتالیا نیز ابتدا به‌صورت رسمی اعلام کرد که تماشاگران خانم ایرانی حق حضور در سالن مسابقه و تماشای بازی را ندارند. بعد که رسانه ها فشار آوردند، درهای ورزشگاه فقط برای دختران، آن هم بدون تلفن همراه باز شد.

در این شرایط، نایب‌رییس فدراسیون بانوان به دنبال دختری است که از بازی اهواز فیلم‌برداری کرده و به رسانه‌ها رسانده است. دختر فوتبالیست راه یاب می‌گوید: «به ما گفتند حرف نزنید، اگر حرف بزنید، محروم می‌شوید. گفتند کسی که از بازی فیلم گرفته است را معرفی کنید. چرا؟ چون ما دختر هستیم و حتی خانم‌های مدیر در فدراسیون هم نمی‌خواهند حق ما را بگیرند؟ چون ما مرد نیستیم که فریاد بزنیم؟ کلا ما را می‌خواهند باشیم که رفع تکلیف کنند.»

بازی دختران استقلال خوزستان و راه یاب سنندج می‌توانست با یک فاجعه انسانی تمام شود. فدراسیون فوتبال برایش مهم نیست، فقط می‌خواهد به فیفا اعلام کند که در ایران لیگ دختران برگزار می‌شود.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.