تعطیلی ۳۰۰ مرغداری در ایران به علت شیوع آنفولانزای مرغی

یکشنبه, 1ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

با شیوع گونه‌ای از ویروس آنفولانزای مرغی حدود  یک پنجم واحد‌های نگهداری مرغ تخم‌گذار در ایران تعطیل شدند. در ده ماه گذشته هزاران کارگر شاغل در این بخش بیکار شده‌اند و تعطیلی شمار دیگری از مرغداری‌ها منتفی نیست.

یک واحد نگهداری مرغ تخم‌گذار، عکس از آرشیو

در پی شیوع آنفولانزی مرغی در ایران عرضه تخم‌مرغ در بازار کاهش و قیمت آن افزایش یافت. دولت از حدود یک ماه پیش صادرات تخم‌مرغ را ممنوع و برای واردات ۲۰ هزار تن تخم‌مرغ مجوز صادر کرد.

از سال ۸۹ گونه‌ای از آنفولانزای مرغی در ایران مشاهده شد که ابتدا خسارت زیادی به بار نیاورد. از سال ۹۴ ویروس تغییر شکل یافته‌ای از این عامل بیماری به سرعت گسترش یافت و اغلب مرغداری‌های ایران را دچار بحران کرد.

از ابتدای سال جاری بیشترین خسارت شیوع آنفولانزای مرغی از واحدهای نگهداری مرغ‌های تخم‌گذار در استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی و قم گزارش شده که حدود ۸۰ درصد تخم مرغ مورد نیاز بازار ایران را تولید می‌کردند. گفته می‌شود در ده ماه گذشته ۱۸ میلیون مرغ تخم‌گذار در این واحدها معدوم شده‌اند.

بیکاری هزاران کارگر مرغداری‌ها

ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران یک‌شنبه، اول بهمن ماه به خبرگزاری ایلنا گفت: «به ازای معدوم کردن هر ۱۰۰ هزار مرغ تخم‌گذار، حدود ۱۵۰ کارگر بیکار می‌شوند. حال با در نظر گرفتن ۱۸ میلیون مرغ‌ تخم‌گذار می‌توان گفت که حدود ۲۷۰۰ کارگر تنها در سال ۹۶ بیکار شده‌اند.»

در ایران حدود ۱۵۰۰ واحد نگهداری مرغ تخم‌گذار وجود دارد که در ده ماه گذشته ۳۰۰ واحد آن تعطیل شده‌اند. نبی‌پور می‌گوید بقیه واحدها تنها با ۱۵ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند و سرنوشت کارگران آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

فرشاد تهرانی، مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی چندی پیش گفته بود که در سال ۹۵ دو مورد شیوع آنفلوآنزای مرغی در واحدهای مرغ گوشتی و چندین مورد در واحدهای مرغ مادر گوشتی شناسایی شده است‌، اما غالبا واحدهای پرورش مرغ تخم‌گذار درگیر این بیماری هستند.

ظاهرا در برخی کشورها از جمله چین برای مقابله با شیوع ویروس آنفولانزای مرغی واکسینه کردن مرغ‌ها در دستور کار قرار دارد. به گزارش ایلنا رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، خسارت وارد شده به واحدهای مرغ تخم‌گذار را “وحشتناک” توصیف کرد و گفت: «در ایران ما بدون برنامه در حال معدوم کردن مرغ‌ها هستیم.»

آنفولانزای مرغی که در سال‌های اخیر در ایران و برخی دیگر از کشورها مشاهده شده گونه “فوق حاد” ویروسی به شمار می‌رود که حدود یک دهه پیش در بسیاری از کشورها شیوع یافت و خسارت‌های هنگفتی به جا گذاشت.

این ویروس قابلیت انتقال به انسان را نیز دارد. ناصر نبی‌پور می‌گوید تاکنون ابتلای کارگران مرغداری‌ها به آنفولانزای مرغی حاد “به صورت رسمی” گزارش نشده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.