«خسارت ۳۱۰ میلیارد تومانی» بیماری آنفولانزای پرندگان به مرغداری‌ها

دوشنبه, 2ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

نماینده مهاباد در مجلس: نزدیک ۲۰ میلیون قطعه مرغ از بین رفته که بیش از ۸۰ درصد آن مرغ تخم‌گذار است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی از واردشدن ۳۱۰ میلیارد تومان خسارت به مرغداری‌ها در ایران٬ به‌دلیل آنفولانزای فوق حاد پرندگان و از بین رفتن حدود ۲۰ میلیون قطعه مرغ خبر داد.

جلال محمودزاده با اعلام این موضوع در نشست روز یکشنبه اول بهمن، در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به ابتلای «تعداد زیادی» از طیور مرغداران سراسر ایران، به ویژه مرغداری‌های تولیدکننده تخم مرغ، به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت که خسارات مرغداری‌ها در مقابل این بیماری٬ «افزایش پیدا کرده و بسیاری از استان‌ها توسط این بیماری تهدید می‌شوند».

نماینده مهاباد در مجلس با بیان اینکه تاکنون «نزدیک ۳۱۰ میلیارد تومان» به مرغداری‌ها خسارت وارد شده است، افزود که «نزدیک ۲۰ میلیون قطعه مرغ از بین رفته که بیش از ۸۰ درصد آن مرغ تخم‌گذار است».

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در عین حال اضافه کرد که دولت نیز برای تامین خسارت واحدهای معدوم شده بر اثر این بیماری٬ «مبلغ خاصی را در نظر نگرفته و متاسفانه از اسناد خزانه ۱۵۰ میلیارد تومان در اختیار صندوق بیمه کشاورزی اختصاص داده شده است».

وی با ابراز تاسف از فقدان اعتبارات خاص برای معدوم‌سازی مرغ‌ها در مزارع آلوده به بیماری از سوی سازمان دامپزشکی٬ از درخواست نمایندگان مجلس از دولت برای پرداخت سریع اعتبارات لازم در این زمینه به سازمان‌های مسئول خبر داد.

به گفته این نماینده٬ دولت «از ۱۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار صندوق بیمه ‌کشاورزی٬ تنها ۳۰۰ میلیارد تومان» آن را پرداخت کرده و به همین دلیل٬ صندوق بیمه کشاورزی اعلام کرده است که توان پرداخت خسارات به‌وجود آمده را ندارد.

وی خواستار اختصاص اعتبار لازم در این زمینه برای این صندوق از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه شد.

خبرگزاری ایلنا نیز با انتشار خبر تعطیلی ۳۰۰ واحد مرغ تخم‌گذار از ابتدای سال ۱۳۹۶ نوشت که «واحدهای باقی مانده نیز با کمتر از نصف ظرفیت‌ کار می‌کنند و احتمال تعطیلی آنها هم مطرح است».

بر اساس این گزارش٬ «هریک از این واحد‌ها به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ کارگر به ازای هر ۱۰۰ هزار مرغ تخم‌گذار دارند».

ابتلای تعداد زیادی توجهی از پرندگان تخم‌گذار در سراسر ایران به آنفولانزای مرغی٬ علاوه بر خسارت قابل توجه به مرغداری‌ها و بیکاری کارگران٬ موجب افزایش قیمت تخم‌مرغ نیز شده بود.

اوائل دی‌ماه٬ سخنگوی دولت با اعلام معدوم‌شدن بیش از ۲۳ میلیون مرغ‌ تخم‌گذار به علت ابتلا به «آنفولانزای مرغی» در ایران٬ اعلام کرد که مجوز واردات ۱۹ میلیون تخم‌مرغ صادر شده است.

محمدباقر نوبخت با اشاره به «معدوم» شدن «۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مرغ تخم‌گذار» به‌دلیل ابتلا به این بیماری٬ گفته بود که این میزان٬ «۱۴ تا ۲۰ درصد از نیاز» داخلی را تامین می‌کرد.

این در حالی است که رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران یکی از عوامل بروز چنین بحرانی را دولت معرفی کرده است.

ناصر نبی‌پور از اینکه با وجود پیش‌بینی بیماری طیور در ماه‌های سرد سال از سوی سازمان دامپزشکی٬ «ذخیره‌سازی» این محصول صورت نگرفت و قیمت آن به شانه‌ای ۲۱ هزار تومان رسید٬ انتقاد کرده است.

وی همچنین خبر داده که «در حال حاضر، مرغداران یا ورشکسته شده‌اند و یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند و بیمه پولی برای جبران خسارت وارده نمی دهد که دلیل آن هم نبود پول است».

به گفته آقای نبی‌پور٬ «برخی مرغداری‌ها نزدیک به ۱۰ ماه است که پولی دریافت نکرده‌اند و حقوق کارگران‌شان عقب افتاده است».

وی با بیان اینکه٬ «برای دولت اهمیتی ندارد که مرغداران ورشکسته شده‌اند»٬ از دولت حسن روحانی خواست «با پرداخت پول بیمه مرغداران، اوضاع ورشکستگان را سروسامان دهد».

آنفولانزای مرغی از جمله بیماری‌های ویروسی پرندگان است که قابلیت سرایت به انسان را نیز دارد.

به‌دنبال شیوع این بیماری در مرغداری‌های ایران٬ اخباری مبنی بر ابتلای چند تن به این بیماری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت٬ این موضوع را تکدیب کرده است.

محمدمهدی گویا گفت که «تاکنون هیچ موردی از ابتلا یا فوت به علت آنفلوآنزای پرندگان در کشور مشاهده نشده است».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.