تعویق جلسه دادگاه سهیل عربی؛ لغو اعزام به مرکز درمانی

دوشنبه, 2ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

سهیل عربی زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین از بابت پرونده ای که در دوران زندان بر علیه او و همسر سابقش مفتوح شده است به دادگاه فراخوانده شد. اعزام این زندانی به دلیل خودداری وی از پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبد و پابند لغو شد هر چند علیرغم حضور وکیل در دادگاه به خاطر عدم حضور قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب این جلسه به تاریخ ۱۲ اسفندماه سال جاری موکول شد. همزمان با جلسه دادگاه اجازه اعزام سهیل عربی نیز از سوی زندان صادر شد با اینحال این اعزام نیز به دلیل خودداری این زندانی از پوشیدن لباس زندان و پابند لغو شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سهیل عربی زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین که از بابت پرونده مفتوحه در داخل زندان به دادگاه احضار شده بود، به دلیل خودداری از پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبند و پابند اعزامش به دادگاه لغو شد.

یک منبع آگاه در خصوص روند حقوقی آقای عربی به گزارشگر هرانا گفت: “قرار بود سهیل عربی از بابت پرونده جدید که در داخل زندان برای وی و همسر سابق به اتهامات تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات مفتوح شده بود محاکمه شود، صبح امروز سهیل بخاطر خودداری از پوشیدن لباس زندان به دادگاه اعزام نشد”.
این منبع با اشاره به اینکه محکومین مواد مخدر نیز می‌توانند تنها با دستبند در دادگاه شرکت کنند گفت: “اصرار داشتند که سهیل باید با دست‌بند و پای‌بند حضور داشته باشد که این کار با مقاومت وی روبه رو شد”.
این منبع مطلع در خصوص عدم تشکیل دادگاه به گزارشگر هرانا گفت: “جلسه دادگاه بدلیل عدم حضور قاضی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار نشد و جلسه بعدی دادگاه به تاریخ ۱۲ اسفندماه سال جاری موکول شد”.
منبع نزدیک به سهیل عربی در خصوص وضعیت این زندانی نیز به گزارشگر هرانا توضیح داد: “این زندانی برای معالجه چشم درخواست داده بود که اعزام وی به بیمارستان همزمان با جلسه دادگاه پذیرفته شد با اینحال بدلیل خودداری سهیل از پوشیدن لباس زندان و دست بند و پای‌بند به بیمارستان نیز اعزام نشد”.

سهیل عربی معتقد است، به دلیل ماهیت سیاسی پرونده او قانونا میتواند بر اساس قوانین جرم سیاسی با لباس شخصی در دادگاه حاضر شود.
لازم به اشاره است، سهیل عربی، عکاسی که اکنون ۳۲ ساله است، در شانزدهم آبان ماه ۱۳۹۲ به دلیل مطالب انتقادی که در صفحۀ فیسبوک خود منتشر کرده بود، توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد. او در شعبۀ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی به دلیل نوشته‎هایش در فیسبوک به اتهام سب النبی (توهین به پیامبر) به اعدام محکوم شد. پس ازآن وکلای او به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور درخواست تجدید نظر فرستادند و مادۀ ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی را با توجه به شرایط پرونده و اقرارهای خود متهم برای عفو او مطرح کردند.

پس از اعتراض وکیل سهیل عربی به حکم اعدام صادر شده توسط شعبه ۷۶ دادگاه گیفری تهران و ارجاع آن به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور، این شعبه در اقدامی غیرقانونی و کم سابقه اتهام «افساد فی الارض» را هم به پرونده اضافه و حکم اعدام این زندانی را تایید کرد. طبق آنچه در متن حکم آمده است، سهیل عربی به دلیل «تعدد صفحات فیسبوک» به افساد فی الارض نیز محکوم شد، اما با تلاش وکلا و خانواده سهیل عربی، درخواست اعاده دادرسی سهیل عربی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و این بار شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور حکم اعدام را لغو کرد و پرونده را برای رسیدگی مجدد به یکی از دادگاه‌های بدوی فرستاد. این دادگاه در رسیدگی مجدد اتهام سب النبی (دشنام به پیامبر) را حذف کرد و سهیل عربی را به هفت سال و نیم زندان و دو سال تحقیقات مذهبی (برای اثبات پشیمانی) و دو سال ممنوع الخروجی پس از آزادی محکوم کرد.
سهیل عربی از ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ در بازداشت و زندان به سر می‎برد و تمام این مدت از مرخصی محروم بوده است.
سهیل عربی علاوه بر حکمی که شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران برای او به اتهام سب النبی صادر کرده است، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به اتهام توهین به رییس وقت دانشگاه علامه طباطبایی، آیت‌الله احمد جنتی و غلامعلی حدادعادل از طریق نوشته هایش در فیسبوک در شعبه ۱۰ دادگاه ویژۀ کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. او همچنین در شهریور ۱۳۹۳ به اتهام توهین به علی خامنه ای، رهبرجمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۳ سال حبس محکوم شد که این حکم نیز به فاصله کوتاهی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد. علیرغم پیگیری وکلا و خانواده، این پرونده ها هنوز با هم ادغام و تجمیع نشده اند.

لازم به ذکر است در حالی که وی در حال تحمل چهارمین سال از دوره محکومیت خود به سر می برد مورخ ۹ مردادماه از بازداشت همسر سابقش، نسترن نعیمی باخبر شد.
نسترین نعیمی، همسر سهیل عربی به اتهام تبلیغ عیه نظام بازداشت شده بود، آقای عربی نیز در این پرونده مفتوح در شعبه سوم بازپرسی دادسرای مقدسی متهم است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.