“یک‌شنبه سیاه” اصول‌گرایان در مجلس: افشاگری سران قوا

دوشنبه, 16ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

رای عدم اعتماد با بالاترین حد نصاب ثبت شده، افشاگری درباره برادر رییس مجلس و رییس قوه‌قضاییه، پاسخ‌های تند لاریجانی به احمدی‌نژاد و درگیری میان موافقان و مخالفان دولت در مجلس، همه‌ی آن‌چه بود که روز گذشته در زمان استیضاح وزیر کار در مجلس رخ داد.

نمایندگان مجلس نهم، روز گذشته سرانجام به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی و اصرار دولت بر انتصاب وی، وزیر کار را به مجلس کشاندند. اما آن‌چه موضوع استیضاح را به حاشیه راند، پخش فایل صوتی از جلسه‌ای میان فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی توسط احمدی‌نژاد و سپس پاسخ علی لاریجانی به او بود.

احمدی‌نژاد در زمان دفاع از شیخ‌الاسلامی وزیر کار، با اشاره به آنکه “فشارهای داخلی برابر با فشاری است که خارجی‌ها وارد می‌کنند”، به انتقاد از نهادهایی چون مجلس، قوه قضاییه، دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات پرداخت. وی نحوه عمل نهادهایی چون دیوان عدالت اداری را “باعث ایجاد مشکل” در کشور دانست و گفت: “بعضی از مسائل سیاسی و غیرسیاسی نیز در این موضوع دخالت دارند و من مطمئن هستم که اکثریت نمایندگان مجلس بلکه همه آنها از آن با خبر نیستند که به برخی از این مسائل اشاره می کنم. البته این را هم بگویم که من واقعا نمی‌خواستم به این مسائل وارد شوم و تمام تلاش خودم را کردم که وارد این موضوع نشوم. سه سال است که دولت تحت شدیدترین فشارهاست. همکاران پاک من تحت سنگین ترین تهمت ها و افتراها قرار دارند. چقدر احضار، برو و بیا و انواع برخوردها با آنها شد. همین الان بولتن در چندین هزار نسخه چاپ و توزیع می‌کنند که سرتا پای آن تهمت و افترا به همکاران پاک من است. ما همه اینها را تحمل کردیم. اما در روند اداره کشور ما داریم به جایی می رسیم که بن بست است و ملت و کشور دارد آسیب می بیند”.

نقطه اوج جلسه اما جایی بود که احمدی‌نژاد گفت: “من می‌خواستم نواری را بگذارم، شما ببینید. اما برخی دوستان از جمله آقای ابوترابی و دیگران آمدند پس گاهی می‌گویند بگو، بگو و وقتی می‌خواهیم بگوییم، می‌گویند نگو، نگو. بالاخره ما باید چه کار کنیم”. علی لاریجانی در پاسخ به احمدی‌نژاد اما چنین پاسخ گفت: “چیزی را که لازم می‌دانید بگویید و اگر نوار هم دارید، بگذارید؛ چون این مطلب را از صبح تا به حال دارید می‌گوید”.

رییس دولت دهم این‌گونه ادامه داد: “من فکر می‌کنم مسائلی در پشت صحنه می‌گذرد که نه نمایندگان و نه ما از آن خبر نداریم و وقتی در میدان اداره کشور وارد می‌شوند عناوین دیگری پیدا می‌کند و به دعوای من و شما تبدیل می‌شود در حالی که ما با هم دعوا نداریم بلکه می‌خواهیم با هم کار کنیم. ملاقات هایی اتفاق افتاده است و از رییس مجلس خواهش می‌کنم که تحمل کند، حتی اگر این مسائل مربوط به نزدیکان خودمان باشد پشت سر همین مسائلی که امروز جریاناتی وجود دارد. ۲۴ساعت جلساتی برگزار شده است و بخشی را که مساله‌ای درست نمی‌کند و نرم‌تر است، می‌خواهیم پخش می‌کنیم. دوستانی گفتند اجازه دهید فضای کشور آرام‌تر شود. من گفتم یک نسخه را به رییس محترم مجلس تقدیم کنم و یک نسخه روسای کمیسیون‌ها بدهیم.این نوار درباره جلسه‌ای بین فردی به فاضل لاریجانی و آقای مرتضوی است که ساعت‌ها طول کشیده‌ است و بخشی از این گفت‌وگوها به همین مسائل ما برمی‌گردد. حدود ۲۰ دقیقه از این جلسه را در اینجا پخش می‌کنیم”.

احمدی نژاد ابتدا گفت که اعضای هیات رئیسه مجلس از او خواسته اند این نوار را در جلسه علنی پخش نکند، اما علی لاریجانی از او خواست که آن را پخش کند که “بعدا نگویید پخش نشد. چیزی کم نگذارید”.

صدای نوار که در مجلس پخش می شد واضح نبود، از این رو احمدی‌نژاد اقدام به قرائت بخش‌هایی از آن کرد. به گفته وی فاضل لاریجانی در جلسه ای که با سعید مرتضوی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی داشته، از او خواسته مقدمات آشنایی او را با یک فعال اقتصادی فراهم کند که خواستار خرید بعضی شرکت های سازمان مذکور بوده است. بنا بر متنی که احمدی‌نژاد قرائت کرد، فاضل لاریجانی تلویحا به مرتضوی گفته بود که اگر شخص مذکور او را به عنوان مباشر خود تلقی کند، او خواهد توانست با توجه به نفوذ برادرانش مشکلاتی را که معمولا برای فعالیت های اقتصادی پیش می آید حل کند.

پس از پایان سخنان احمدی‌نژاد، علی لاریجانی سخنان وی را نامربوط به استیضاح و “تهمت” و “اتهام” خواند و مشکل احمدی‌نژاد را آن دانست که ” بر اساس سلیقه عمل می کند و به قانون تمکین نمی‌کند”.

لاریجانی گفت که پیش از آغاز جلسه استیضاح، نماینده احمدی‌نژاد به او مراجعه کرده و هشدار داده است که اگر استیضاح انجام شود، احمدی نژاد نواری علیه بستگان او پخش خواهد کرد. لاریجانی همچنین گفت که احمدی نژاد از طریق معاون پارلمانی خود وی را تهدید کرد که نواری از بستگانش منتشر می کند: “امروز نیز فروزنده معاون پارلمانی رییس جمهور (ساعت) هفت صبح پیغام فوری را به من دادند که استیضاح مشکل ایجاد می‌کند. ممکن است رییس جمهور حرف هایی بزند، هم بنده حضور داشتم و هم آقای مظفر. صحبت کردیم که رییس جمهور بپذیرند و این جابجایی انجام شود. اما در ادامه نکته‌ای را گفت که اگر این مساله حل نشود آقای احمدی‌نژاد نواری را از بستگان من پخش می‌کند. در واقع وی مرا تهدید کرده است و بنده نیز اعلام کردم که نمی‌دانم موضوع نوار چیست اما هر کدام از بستگان من باشد فرقی نمی‌کند اگر می‌خواهند حرفی بزنند بگویند. بنده نیز اطلاعات زیادی دارم اما لازم نمی‌دانم فضا را متشنج کنم”.

لاریجانی اضافه کرد که این پیام را تهدید علیه خود تلقی کرد، اما زیر بار آن نرفت و با “مافیایی” خواندن ضبط این جلسه، گفت: “اقدامات مافیایی و توطئه آمیز در سطح یک رییس جمهور نیست و برخی رفتارهای دولت کیان اخلاقی جامعه را به فساد می‌کشاند. رییس جمهور ادبیات اخلاقی را رعایت نمی کند استیضاح یک چیز بود چرا اینها را مطرح کردید؟ اما خوب شد شما که مرتب در جامعه «بگم بگم» راه انداخته اید این فیلم را پخش کردید و حرفتان را زدید تا مردم شخصیت شما را بیشتر بشناسند”.

علی لاریجانی همچنین به نقل از داوود احمدی‌نژاد، برادر محمود احمدی‌نژاد، گفت که اطرافیان رئیس دولت با سازمان مجاهدین خلق و بیگانگان رابطه دارند و دچار فساد مالی هستند.

پس از سخنان لاریجانی، احمدی‌نژاد خواستار صحبت کردن شد که لاریجانی چنین اجازه‌ای به او نداد و گفت: “شما شئونات جمهوری اسلامی را رعایت نکردید واتهام زدید دیگر حقی برای صحبت کردن ندارید، به سلامت”.

پس از پایان جلسه استیضاح نیز هم دفتر علی لاریجانی و هم دفتر محمود احمدی‌نژاد، خبر از برگزاری نشست خبری روسای دو قوه دادند. خبرگزاری فارس در خبری با عنوان “آقایان کوتاه بیایید” به این اقدام دو طرف واکنش نشان داد و خواستار جلوگیری از آن شد. اما ساعاتی بعد دفتر نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد که نشست خبری محمود احمدی نژاد برگزار نمی شود. خبرگزاری فارس هم گزارش داد علی لاریجانی نشست خبری خود را لغو کرده است.

در این میان فاضل لاریجانی، برادر علی لاریجانی، در گفت‌وگویی کوتاه گفت که “صدای وی جعل شده” است و این اقدام را “غیرشرعی” دانست و با اشاره به این‌که از احمدی‌نژاد و مرتضوی شکایت خواهد کرد، گفت: “این اقدام توطئه و حرکتی منافقانه بود تا مرتضوی از آن به عنوان اهرم فشاری برای تبرئه خود از اتهامات وارده و ایجاد حریم امن استفاده کند. امروز بدون فرصت دفاع، تهمت‌هایی به بنده زدند که قصد دارم در یک نشست خبری به آنها پاسخ دهم تا تصور نکنند اتهامات وارده درست است. وقتی اطرافیان رئیس جمهور افرادی مسأله‌دار هستند و با مماشات با آنان برخورد می شود، گستاخانه دیگران را متهم می کنند”.

در تحولی دیگر سعید مرتضوی، در واکنش به سخنان علی لاریجانی که او را متهم کرده بود فاضل لاریجانی را برای جلسه دعوت کرده، گفت: “فاضل لاریجانی در جمع مذکور از طریق تلفن درخواست وقت ملاقات نمود که برای حدود دو روز بعد به ایشان وقت ملاقات دادم. ضبط جلسات نیز با توجه به جعل عنوان صورت گرفته و مستنداتی که لازم بود در جریان این معامله و ملاقات‌های مربوطه به منظور رفع هر گونه اتهام در سازمان ثبت و ضبط گردید. بدیهی است در صورت بررسی پرینت تلفن سازمان و تحقیق از شهود حاضر در جلسه مورد اشاره، موضوع روشن خواهد شد”.

واکنش اصول‌گرایان

رسانه‌های اصول‌گرا در این میان واکنش‌های تندی نسبت به اتفاقات رخ داده در این جلسه نشان دادند. این رسانه‌ها اقدام به بازنشر سخنان چندی پیش رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر عدم انتقال دعواهای مسوولان میان مردم کردند و همچنین به بررسی این واقعه در رسانه‌های خبری پرداختند.

روزنامه کیهان – که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود – در سرمقاله‌ای بدون نام، اتفاق‌های رخ داده در مجلس را “توطئه مشترک اصحاب فتنه و حلقه انحرافی” دانست. کیهان با “کش‌دار و کم‌مایه” توصیف کردن بحث انتصاب سعید مرتضوی، به انتقاد از پیگیری نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر کار و برکناری مرتضوی، تلویحا علی مطهری را نیز در اتفاق‌های رخ داده مقصر دانست و نوشت: ” چه کسانی اصرار داشتند شماری از نمایندگان استیضاح کننده را -و نه همه آنها- را تشجیع کنند که در فضای همدلی پیش آمده بین دولت و مجلس، یک موضوع چالشی نظیر استیضاح را پیش بکشند؟ در میان این گروه کسی است که دو هفته پیش مدعی شد خوب است یکی از ساکتین فتنه رئیس جمهور شود! و شبکه دولتی انگلیس از او به عنوان اصلاح طلب جدید یاد کرد”.

جهان نیوز، سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی، با اشاره به این‌که در این جلسه “حرمت ها شکست”، نوشت: “مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه ۱۵ بهمن و در سومین روز از دهه مبارک فجر روز تلخی را به خود دید. روزی که کام دوست داران انقلاب اسلامی را تلخ و دشمنان ملت ایران را ذوق‌زده کرد”. جهان‌نیوز همچنین با اشاره به “استقبال معنادار رسانه‌های بیگانه از اتفاقات مجلس”، با اشاره به این‌که “کشور در حساس ترین شرایط ممکن” قرار دارد، علنی کردن مشکلات و “هرگونه اختلافی که منجر به گسسته شدن وحدت ملی” شود را “خیانت” توصیف کرد و از احمدی‌نژاد و لاریجانی بابت سخنانی که در مجلس گفته‌اند، انتقاد کرد.

سایت شفاف نیوز، نزدیک به مرتضی طلایی، اما سخنان لاریجانی خطاب به احمدی‌نژاد را “پاسخ کوبنده” دانست و با اشاره به این‌که “فضای تهمت و افترا باز هم ادامه دار شد و بگم بگم هایی که از سال ۸۸ تا کنون دامن کشور را گرفته باز هم فضا بین مجلس و دولت را به تشنج کشانید”، نوشت: “محمود احمدی نژاد هنوز قصد دارد بعد از توصیه های مقام معظم رهبری فضای کشور را با اینگونه رفتارها که شیوه باب شده در دولت دهم است، به آشوب بکشاند”.

سایت رجانیوز، حامی احمدی‌نژاد و نزدیک به جبهه پایداری، نیز مطلبی انتقادی از رفتار احمدی‌نژاد و لاریجانی منتشر کرد. این مطلب برای مدتی از دسترش خارج شد، سپس با ویرایش مجددا روی خروجی این سایت قرار گرفت، اما باز هم حذف شد. رجانیوز در بخشی از این مطلب نوشته بود: ” پروژه‌ای که بواسطه سوال از رئیس جمهور و سخنرانی رئیس جمهور در مجلس عملیاتی نشده بود، امروز و در جلسه استیضاح وزیر کار عملیاتی شد تا مجلس و دولت بجای پرداختن به وضعیت معیشتی مردم پنجه در روی هم بکشند و در آستانه یک انتخابات مهم و تاریخی و در شرایط خاص بین المللی باب تقابلی بی وجه و کاملا نفسانی را در فضای سیاسی کشور باز کنند. سخنان رد و بدل شده میان رئیس جمهور و رئیس مجلس، آنقدر غیر منتظره و دور از شان مجلس و دولت طراز انقلاب اسلامی بود که تا ماه ها و سال ها خاطره تلخ آن در ذهن مردم ایران باقی خواهد ماند”.

سردبیر سایت خبرآن‌لاین، نزدیک به علی لاریجانی، با اشاره به رفتار احمدی‌نژاد در جلسه علنی مجلس، وی را متهم کرد که به دنبال “بنی‌صدری کردن اوضاع” است و راهی که انتخاب کرده بود “به کودتا علیه مجلس شبیه بود، اما چون مدتهاست سرکنگبین دولت، صفرا فزوده است، نتیجه عکس داد و کودتا خنثی شد”. خبر آن‌لاین دلیل اتخاذ این رفتار را نیز این‌گونه شرح داد: “احمدی نژاد می خواهد قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش کنارگذاشته شود تا بهانه”نگذاشتند کار کنم” را با نوای مظلومانه زمزمه کند. اما ظاهرا اراده خدا بر این تعلق گرفته است که ناراستان رسوا شوند” و نوشت: “محمود احمدی نژاد تا توانسته است از سماحت و بزرگواری نظام و رهبری معظم سوء استفاده کرده اما شاید وقت آن رسیده باشد مردم و خیل رای دهندگانی که به اعتبار شعارهای برخاسته از نظام به او رای داده اند، حساب خود را با او تسویه کنند، همانگونه که با اولین رئیس جمهور کردند و شعار دادند: رای ما رو پس بده”. این مطالب اما دقایقی بعد از خروجی سایت خبرآن‌لاین حذف شد.

بازتاب امروز، سایت نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی، درباره اتفاقات رخ داه در مجلس، چنین نوشت: “احمدی نژاد برگ برنده ای برای افشا کردن ندارد و افشاگری های وی، در حد همین نوار امروز است؛ افشاگری هایی که بیش از آن که به سود وی باشد، به زیانش است… انگیزه اصلی نظام از تحمل احمدی نژاد، نه ترس از افشاگری های وی، بلکه حفظ آرامش کشور و بدنه مدیریتی کشور در زمان تحریم و فشارهای خارجی بود و احمدی نژاد امروز در مجلس با دستان خود شیشه عمرش را شکست و آرامش را برهم زد و اختلافات را به بدترین وجه ممکن به افکارعمومی کشاند. اکنون با اقدام احمدی نژاد در پخش نوار و متهم کردن دو تن از روسای قوا، اقدامات دولت قابل دفاع و قابل تحمل نیست و تنها راه باقی مانده برای نظام جهت حفظ آرامش کشور باز کردن مسیر کنترل احمدی نژاد با ابزارهای قانونی است”.

عصر ایران نیز با اشاره به پخش فایل صوتی گفت‌وگو میان فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی، به پیغام‌های احمدی‌نژاد به علی لاریجانی اشاره کرده و نوشت: “اگر احمدی نژاد، اول صبح روز استیضاح، پیام تهدید به رئیس مجلس نمی فرستاد و مستقیماً نوار مورد ادعا را پخش می کرد، می شد با مسامحه پذیرفت که قصد احمدی نژاد، افشای یک خلاف قانون است(به فرض وجود) ولی وقتی احمدی نژاد، ابتدا پیغام می فرستد که بیا معامله کنیم و وقتی جواب رد لاریجانی را می شنود، اقدام به پخش نوار می کند، دیگر نمی توان به حسن نیتش باور داشت چون معنای پیام صبح این بود که شما آدم را استیضاح نکنید و من هم هوای فامیل شما را دارم ؛ در واقع، پیام ۷ صبح احمدی نژاد دعوت به یک معامله سیاسی برای قانون شکنی متقابل بود”.

عصر ایران اما به کیفیت نوار پخش شده نیز اشاره کرد: “احمدی نژاد گفته است حدود بیست و چند ساعت نوار ویدئویی دارد که از جلسات افراد مختلف با مرتضوی ضبط شده است. حال سوال جدی و منطقی این است که اگر مرتضوی و دولت، خواسته اند از جلسات خاص، با افرادی نظیر برادر لاریجانی فیلم برداری و مستند سازی کنند، چرا این کار را با کیفیتی چنین نازل انجام داده اند به طوری که صحبت های طرفین، اصلاً مفهوم نیست و باید احمدی نژاد از روی کاغذی که قبلاً تهیه شده، بگوید که این چه گفت و آن یکی چه گفت؟! قطعاً کسی که بخواهد در چنان سطحی، مستند سازی صوتی و تصویری مخفیانه انجام دهد، می تواند حتی با امکانات عادی بازار هم، با کیفیت بسیار عالی، صدا و تصویر را ضبط کند تا نیازی به متن تایپی نباشد(!) ؛ لذا این احتمال دور از ذهن نیست که صدای ضبط شده، دارای کیفیت بوده ولی آن را مخدوش کرده اند تا بتوانند آنچه خود می خواهند به طرفین گفت و گو نسبت دهند و الاّ نمی توان عقلاً پذیرفت که این همه امکانات، نتوانسته باشند دو کلمه حرف را درست و حسابی ضبط کرده باشند که اگر واقعاً نتوانسته اند، باید تأسف خورد به حال سیستمی که در قرن ۲۱ و با این همه امکانات، خواسته صدای کسی را ضبط کند ولی نتوانسته است!”

علی مطهری، از طراحان استیضاح وزیر کار نیز، از سخنان احمدی‌نژاد استقبال کرده است. وی با اشاره به این‌که “جلسه امروز مجلس شورای اسلامی چهره رئیس جمهور را آشکار کرد و ما به نقطه پایان بحران نزدیک می شویم و تکلیف رئیس جمهور زودتر مشخص می شود”، گفت: “به طور کلی صحبت های احمدی نژاد برای نظام با برکت بود چراکه وی مدت ها می گوید که می خواهم مسائلی را مطرح کنم و بالاخره معلوم شد که مهمترینش از این قبیل مسائلی بود که امروز مطرح کرد. مانند این سی دی که به عنوان سند امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پخش شد… بزرگترین سند رئیس جمهور تخلف یکی از نزدیکان سران نظام بود و آن هم گفتگویی با مرتضوی در مورد یک موضوعاتی بوده است و این نشان می دهد که واقعا یک فساد بزرگ بین مسئولان بالای نظام وجود ندارد”.

اما رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نیز بیکار نبودند. سایت شبکه ایران – وابسته به موسسه مطبوعاتی دولتی ایران – اقدام به پوشش رخدادهای دیروز مجلس کرد. شبکه ایران به نقل از احمد بخشایش، نماینده حامی احمدی‌نژاد، نوشت: “عده ای در لوای استیضاح طرح عدم کفایت رئیس جمهور و نا تمام گذاشتن دولت احمدی نژاد را هدف قرار داده اند. رئیس جمهور با استخدام واژه های مناسب سعی در حفظ حرمت و جایگاه نمایندگان و مجلس داشت. علی رغم این حرکت رئیس جمهور، متأسفانه لاریجانی شأن و جایگاه ریاست جمهوری را رعایت نکرد. بهتر بود در پایان وقتی برای دفاع به رئیس جمهور داده می شد، ‌چرا که لاریجانی در تمامی سخنان خود مستقیماً‌ به احمدی نژاد اشاره کرد”.

مهدی کوچک‌زاده، دیگر نماینده حامی احمدی‌نژاد نیز این‌گونه درباره وقایع رخ داده سخن گفت: “در صحن علنی مجلس تهمت و دروغ های علیه دولت مطرح شد که هیچ عکس العملی از سوی لاریجانی در پی نداشت. لاریجانی تنها زمانی که موضوع مربوط به خودش شد واکنش نشان داد که دیگر هیچ فایده ای نداشت، چرا که فضای کلی مجلس کاملاً‌ آشفته و متشنج شده بود”.

شبکه ایران همچنین اقدام به معرفی بیشتر فاضل لاریجانی و برشمردن پست‌های وی کرده و از سوی دیگر رادیو فرهنگ – رادیوی مربوط به پخش زنده مذاکرات مجلس – را متهم کرده است که در “نقطه حساس” و زمانی که “مقرر شد نوار تصویری رئیس جمهور که حاوی مکالمات فاضل لاریجانی و مرتضوی بود از رادیو فرهنگ پخش شود”، اقدام به قطع برنامه‌های خود کرده است.

در پایان جلسه امروز با رای ۱۹۲ تن از نمایندگان، وزیرکار از سمت خود برکنار شد اما شایعه شده که برخی از مقامات دولتی به برخی نمایندگان مجلس گفته اند، محمود احمدی نژاد قصد دارد سعید مرتضوی را به عنوان سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی منصوب کند. برخی رسانه‌های اصول‌گرا نیز خبر از آن داده‌اند که احتمال دارد عبدالرضا شیخ الاسلامی به عنوان معاون احمدی‌نژاد منصوب شود.

احتمال انتصاب مرتضوی به سرپرستی وزارت کار در حالی مطرح می‌شود که برخی نمایندگان این عمل را نشان‌دهنده “دهن کجی” به مجلس دانسته و گفته‌اند در این صورت، اقدام به استیضاح احمدی‌نژاد خواهند کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای حدود دو ماه پیش و پس از درگیری لفظی میان احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی، گفته بود: “از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است”.

پس از آن، وی پیش از حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس نیز، جلسه‌ای با حضور برخی اعضای دولت، هیات رییسه و روسای کمیسیون‌های مجلس برگزار کرده بود که به گفته حمید رسایی مهم‌ترین عامل بی‌حاشیه بودن جلسه مذکور “تذکرات شب قبل رهبر معظم انقلاب خطاب به تیم اقتصادی مجلس، نوّاب و رئیس مجلس و همچنین تذکرات ایشان به رئیس دولت و تیم اقتصادی وی” بود.

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز سپس فاش کرد که “رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای که شب قبل از حضور رئیس‌جمهور در مجلس برگزار شد، بر چند نکته تاکید کردند: اینکه روسای دو قوه باید گذشته را فراموش کنند و گله‌ای از هم نداشته باشند”. وی با اشاره به اینکه‌ رهبر جمهوری اسلامی گفته است “اگر به اختلافات ادامه بدهید خیانت کرده‌اید”، اضافه کرده بود: “رهبر معظم انقلاب دردمندانه در جلسه فرموده بودند که اگر در قیامت خداوند از من بپرسد چه کردی؟ من می‌گویم که کسی جز اینها را نداشتم”.

جواد کریمی قدوسی همچنین درباره اختلاف‌های میان سران قوا گفته بود: “اداره دنیا برای رهبر معظم انقلاب یک طرف، اداره این چند تا مسئول داخل نظام یک طرف”.

این نکته‌ای است که مورد توجه کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، نیز قرار گرفته است: “اگر ولی فقیه در جامعه نباشد نیازی به حمله دشمنان نیست بلکه مسؤولان خودشان به جان یکدیگر می‌افتند و هم‌دیگر را از پا در می‌آورند. نهیب زدن ولایت فقیه است که نمی‌گذارد جامعه اسلامی ما از هم بپاشد و مسؤولان به جان یک‌دیگر بیفتند… اگر ولی فقیه نباشد مسؤولان خودشان یکدیگر را می‌خورند”.

هفته گذشته محسن رضایی، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز گفته بود آیت‌الله خامنه‌ای از اختلاف میان سران قوا ناراضی است و در جلسه‌ای به آن‌ها گفته که “گر این مسائل ادامه پیدا کند، من برخورد می‌‏کنم.” دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین اختلاف میان سران قوا را “خیانت” نامیده بود.
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید