تبرئه سعید طوسی از آزار جنسی کودکان؛ مصونیت از مجازات زیر سایه بیت‌رهبری

دوشنبه, 9ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

تبرئه سعیدطوسی، مردی که متهم به آزار جنسی چندین کودک است، اعتراضات زیادی را در سطح فضای مجازی درباره عملکرد قوه قضاییه در ایران و ادامه مصونیت از مجازات افرادی که با نهادهای قدرتمند در ایران از جمله بیت‌رهبری ارتباط دارند، ایجاد کرده است. اطلاعات منتشر شده درباره این پرونده و نحوه رسیدگی به آن در قوه قضاییه تردیدی باقی نمی‌گذارد که موقعیت مذهبی متهم در این پرونده و رابطه او با چهره‌های قدرتمند مذهبی در کشور، نقش مهمی در تبرئه او داشته است.

در حالی که پس از گذشت چندین سال از طرح این موضوع، افکار عمومی در انتظار رسیدگی عادلانه به این پرونده بود، محمود صادقی نماینده مجلس روز ششم بهمن ماه با اعلام خبر تبرئه سعید طوسی در توییتر خود نوشت که این رای غیرقانونی با «اعمال نفوذ آشکار» برخی افراد در بیت رهبری صادر شده است. این نماینده مجلس در یکی از مجموعه‌ توییت‌هایی که درباره انتشار حکم تبرئه حمید طوسی از سوی دادگاه تجدید نظر منتشر کرد نوشت: «از قرائن چنین بر می‌آید که کودک‌آزار قرآنی مستظهر به حمایت فرد یا افرادی است که در بیت مقام معظم رهبری نفوذ کرده‌اند.»

سعید طوسی، قاری قرآن، در مناسبت‌های مختلف در حضور رهبر ایران، آیت‌الله علی‌‌خامنه‌ای اجرای برنامه‌ کرده‌ است. عکس‌ دست‌دادن او با آیت‌الله ‌خامنه‌ای و عکس‌های دیگری که هر دو را در یک فریم نشان می‌دهد، طی روز‌های گذشته بارها توسط رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی استفاده شده است.

محمود صادقی در اولین توییت خود نوشت: «شعبه ۵۶ دادگاه تجدید نظر تهران بدون امضای رییس دادگاه با رای دو مستشار از شعبه دیگر حکم صادره علیه مربی صوت و لحن مبنی بر ۴ سال حبس را نقض و او را تبرئه کرد، اسناد پرونده حاکی از اعمال نفوذ آشکار در فرایند دادرسی است. حدود ۲ سال بود که مدیر کل دادگستری پرونده را از دادگاه گرفته بود.»

سعید طوسی، قاری قرآن با شکایت چهار شاکی در دادگستری تهران با دو اتهام «اعمال خلاف عفت عمومی» و «تشویق به فساد و فحشا از طریق بیان مطالب غیراخلاقی و تحریک جنسی نوجوانان» مواجه شد. در دادگاه بدوی برای اتهام اعمال خلاف عفت عمومی قرار منع تعقیب صادر شد اما برای اتهام تشویق به فساد به چهار سال حبس محکوم شد اما نهایتا او در دادگاه تجدید نظر از این اتهام نیز تبرئه شد.

ساعتی پس از اولین توییت محمود صادقی، سعید طوسی متهم به آزار جنسی کودکان در گفت‌وگو با خبرگزاری انصاف‌نیوز خبر تبرئه‌ را خود را تایید کرد و گفت حکم تبرئه‌اش به وکیلش ابلاغ شده و به زودی منتشر می‌شود. او در واکنش به توییت محمود صادقی نیز گفت این نماینده مجلس را دروغگو خواند و گفت با او مشکل دارد: «من این آقا را اصلا نمی‌شناسم. قطعا ایشان هر کسی هست دروغ می‌گوید و ادعای بی‌خودی دارد و برای خودش حرف زده است. اگر ایشان مشکلی دارند با وکیلم، آقای حمید هروی تماس بگیرند.»

روزنامه‌های تندرو مانند «مشرق» نیز با حمایت از حکم تبرئه حمید طوسی متهم به آزار جنسی شاگردانش، توییت‌های محمود صادقی را «جنجال علیه قوه قضاییه» خواند و نوشت این نماینده مجلس حمله به قوه قضاییه را «همگام با چندکانال ضدانقلاب، بی‌بی‌سی فارسی و صدای‌ امریکا به پی می‌برد.»

محمود صادقی در توییت‌های خود مدرک دیگری با امضای رییس شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران منتشر کرده که نشان می‌دهد پرونده سعید طوسی در سال ۹۵ توسط رییس کل دادگستری استان تهران از این شعبه گرفته شده است. او پیش از این در آبان ماه ۹۶ تصویر نامه‌ای از الهیار ملکشاهی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به رییس دادگستری استان تهران مبنی بر بلاتکلیفی پرونده شکایت از این قاری قرآن را منتشر کرده بود. همگی این اسناد نشان از روند غیرقانونی پرونده سعید طوسی و نفوذ کسانی برای تبرئه شدن او می‌دهند.

شوخی‌های رکیک جنسی، ملاعبه و ماساژ

طبق حکم دادگاه بدوی که محمود صادقی آن را در توییتر خود منتشر کرده، برای اولین بار چهار پدر به عنوان شاکی از سوی کودکانشان در تاریخ هشتم مرداد ۹۱ از سعید طوسی قاری بین‌المللی قرآن در دادسرای عمومی و انقلاب تهران به اتهام داشتن فساد اخلاقی اعلام شکایت کردند. این شکایت حاوی شهادت و اقرار نوجوانان، یک توبه‌نامه که شاکیان از سعید طوسی به دلیل رفتارهایش گرفته‌اند و مکالمات تلفنی ضبط شده شاگردان با سعید طوسی بدون اطلاع او به عنوان دلیل ادعای خود به دادگاه ارسال کردند.

در ادامه این حکم نوشته شده شاکیان، شکایت خود را به نقل از فرزندان خود در شعبه ۱۵ بازپرسی کارکنان دولت مطرح کرده‌اند. طبق گفته آنها در «سال‌های ۸۷ و ۸۸ در سفرهای استانی و خارج از کشور که برای تلاوت قرآن و با هماهنگی مقامات» انجام می‌گرفته و شاگردان طوسی نیز با او همراهی کردند «با اعمال و رفتار مغایر با موازین شرعی و اخلاقی از قبیل دعوت به استخر، انجام ماساژ و بیان شوخی‌های رکیک» مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

در بخش دیگری از این حکم آمده سعید طوسی قاری قرآن در این سفرها «هنگام اقامت در هتل از آنها درخواست نموده که همدیگر را مشت مال و ماساژ دهند.»

در دادسرا او با دو اتهام «تشویق به فساد و فحشا از طریق بیان مطالب غیراخلاقی و تحریک جنسی نوجوانان» و «ارتکاب اعمال منافی عفت و فعل حرام» روبه‌رو شد. در دادگاه بدوی برای اتهام ارتکاب اعمال منافی عفت عمومی منع تعقیب تایید شد اما برای اتهام تشویش به فساد به چهار سال حبس محکوم شد.

با این حال شعبه ۵۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران در تاریخ ۱۶ دی ماه ۹۶ سعید طوسی را برای اتهام تشویق به فساد نیز تبرئه کرد. در بخشی از این حکم آمده «افعال انتسابی از قبیل شوخی‌های رکیک و زننده و بیان مطالب غیراخلاقی و حتی ماساژ دادن و ملاعبه بر فرض اثبات نمی‌توانند از ارکان متشکله بزه» منسوب شوند. (ملاعبه به معنای بازی با اندام بدن به قصد تحریک غریزه جنسی است.)

در ادامه این حکم همچنین آمده که شکایت شاکیان دارای «اعتبار لازم» نبوده است. همچنین آمده که مکالمات تلفنی و پیامک‌ها بین مجید طوسی و شاگردانش به دادگاه داده شده نیز کافی نبوده است. در این حکم همچنین آمده توبه‌نامه‌‌ای که یکی از شکات از مجید طوسی برای رفتارش گرفته و ضمیمه شکایت خود کرده نیز فاقد اصول قانونی است چون در اثر تهدیدات از ناحیه شکات از سعید طوسی گرفته شده است.

محمود صادقی نامه داود محمدی، کمیسیون قضایی اصل ۹۰ مجلس خطاب به رییس قوه قضاییه در تاریخ ۱۷ مهرماه ۹۶ را نیز منتشر کرده که حاوی نکات مهمی است. در این نامه اشاره شده که با نظریه مورخ ۹ اردبیهشت ۹۲ خلفی مشاور رییس قوه قضاییه و نظریه جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران مبنی بر «عدم اقناع از ادله موجود و وضعیت خاص متهم که از قاریان معروف کشور است…» برای او بلافاصله در تاریخ ۱۶ اردبیهشت قرار منع تعقیب در شعبه پانزدهم بازرسی صادر شده است. این نامه نشان می‌دهد که دادستان عمومی و انقلاب تهران به همراه مشاور رییس قوه قضاییه قاری بودن سعید طوسی را مبنای تبرئه شدنش دانسته‌اند.

داود محمدی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه به صادق لاریجانی نوشته است: «بالاخره پس از سالها رسیدگی در شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت ابتدا با قرار مجرمیت ۱۶/۷/۹۱ مواجه و سپس با نظریه مورخه ۹۲/۲/۹ جناب آقای خلفی مشاور جنابعالی و نظریه جناب آقای جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران مبنی بر «عدم اقناع از ادله موجود و وضعیت خاص متهم که از قاریان معروف کشور است…» منجر به قرار منع تعقیب مورخ ۹۲/۲/۱۶ شعه پانزدهم بازرسی شده است.» در این نامه آمده است که حکم اولیه سعید طوسی چهار سال بوده است: «متعاقبا با اعتراض شکات، شعبه ۱۰۵۷ دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم کارکناکن دولت طی دادنامه مورخ ۹۲/۲/۲۱ نامبرده را به اتهام «تشویق به فساد و فحشا ا طریق بیان مطالب غیراخلاقی و تحریک جنسی نوجوانان و به استناد و ادله اقرا و شهادت شهدو… و با در نظرگرفتن موقعیت اجتاعی و مذهبی متهم و …جبران حداقلی لطمان روحیو روانی وارده به بزه دیدگان و… با لحاظ تخفیف و رافت اسلامی… مستندا به بند ب ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی…. حکم به محکومیت نامبرده به تحمل ۴ سال حبس تعزیزی …» صادر نموده است.»

تبرئه سعید طوسی: نابودی اعتماد مردم به قانون
پس از اعلام حکم تبرئه سعید طوسی اعتراض گسترده‌ای از سوی کاربران شبکه‌های مجازی صورت گرفت. آنها حکم سعید طوسی را مصادق مصونیت از مجازات و ناتوانی قوه قضاییه در اجرای عدالت برشمردند. در حکمی که شوخی جنسی، بازی با اندام جنسی و ماساژ کودکان جرم تلقی نشده است. کاربران شبکه‌های مجازی با مقایسه حکم تبرئه قاری قرآن که شاگردان کودکش را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده با لری نصار پزشک تیم المپیک دختران ژیمناست آمریکا که در دادگاه به ۱۷۰ سال زندان محکوم شده، آن را یکی از مصادیق فقدان اراده برای اجرای عدالت در دستگاه قضایی قلمداد کرده‌اند. برخی از این توییت‌ها در زیر آمده است:

ناهید مولوی، روزنامه‌نگار : «الی رایزمن از قربانیان آزار جنسی لری نصار گفت: این حکم باعث وحشت همه کسانی خواهد شد که فکر می‌کنند آزار دیگران عیبی ندارد! تبرئه سعید طوسی هم باعث وحشت همه ماست، اگر فرزندی داریم و می‌دانیم در معرض هزاران خطر و آزار است و حالا می‌بینیم مورد حمایت قانون هم نیست»

مریم عبدی، فعال مدنی: «آقای قاضی ماساژ و دست‌مالی و شوخی‌های زننده رو مصداق بزه انتسابی ندونسته. توی این مملکت حتما باید حامله شی تا مصداق بزه فلان قرار بگیری، تازه اونم یقین کرم از خودت بوده و اگه حجابت و حفظ می‌کردی.»

محمد مساعد با انتقاد از حکم دادگاه که مجید طوسی را از تمام اعمال تبرئه کرده در توییترش نوشته است: «دادگاه تجدید نظر توی حکم نوشته حتی اگر ایشان با این کودکان ملاعبه هم کرده باشد نمی‌تواند به معنی مجرمیتش باشه! دقیقا انتظار داشتن چیکار بکنه؟!!»

آمنه شیرافکن روزنامه‌نگار: «دست گوسفند دزد خراسانی قطع می‌شه، سعید طوسی تبرئه» مدتی پیش دادگاهی در خراسان حکم قطع دست سارق گوسفندان چند روستا را صادر کرد.

مهدی محمودیان روزنامه‌نگار و فعال سیاسی: «اگر رفتار و عمل سعید طوسی‌ها و سعید مرتضوی‌ها تجاوز به بخشی از مردم هست چنین احکامی، تجاوز قوه قضاییه به یک ملت است از طریق نابودی اعتماد عمومی مردم به قانون.»

رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار: «یک نتیجه مهم ماجرای سعید طوسی این بود که شوخی رکیک، ماساژ کودکان و ملاعبه (بازی با اندام جنسی) بر فرض اثبات نیز مصداق تجاوز جنسی نیست، قوه قضاییه باید تجاوز جنسی را تعریف و اعلام کند، با رسم شکل.»

حسین باستانی، روزنامه‌نگار: «باید اعتراف کرد که برخورد نظام و قوه قضاییه با پرونده پرونده طوسی هنوز ناقص است. احتمالا وقتی کامل می شود که دستگاه قضایی و محمود صادقی را مجازات کند؛ بعد هم مسئولان نظام از آقای طوسی برای اجرا در یک مراسم باشکوه حکومتی دعوت کنند تا حساب کار دست دشمن بیاید.»

کاربر دیگری به نام برت نوشته است: «۱-آتنا فرقدانی به دلیل دست‌دادن با وکیلش به «رابطه نامشروع غیر زنا» متهم شد. ۲- سعید طوسی به دنبال «ماساژ» اندام تناسلی کودکان٬ بی‌گناه شناخته شد. ۳- جمهوری اسلامی ایران حامی مظلومان جهان است.»

واکنش‌های پدران کودکان (شاکیان) و نمایندگان مجلس:

یک روز پس از رسانه‌ای شدن تبرئه سعید طوسسی، پدر یکی از شاکیان که فرزندش مورد آزار جنسی قرار گرفته حاضر به گفت‌گو نشده اما گفته حرف‌های محمود صادقی را تایید می‌کند. خبرگزاری انصاف‌نیوز روز هفتم بهمن ماه نوشت پدر یکی از شاکیان پرونده سعید طوسی حاضر به گفت‌و گو نشده اما گفته است «حرف‌های ایشان» محمود صادقی «کاملا درست و صحیح است.»

همچنین پدر یکی از شاکیان پرونده سعید طوسی در گفت‌وگو با خبرگزاری انصاف‌نیوز در آبان ۹۶ با اشاره به اینکه «هر سه روز یک بار برای پیگیری» پرونده فرزندش از شهرستان به تهران مراجعه می‌کند، گفته بود: «نامه‌ای از سوی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی به رییس کل دادگستری استان تهران برای بازگشت پرونده‌ی سعید طوسی به مسیر قانونی زده شد و همچنین نامه‌ای رییس کمیسیون اصل نود خطاب به رییس قوه قضاییه زده بودند و خواستار برگشت پرونده‌ قضایی سعید طوسی به مسیر قانونی شدند.» نکته‌ای که حسن نوروزی آن را روز هفتم بهمن ماه یک روز پس از خبری شدن تبرئه سعید طوسی و علیرغم نوشته‌های محمود صادقی تکذیب کرد.

محمود صادقی در رشته پیام‌های توییتری خود از نامه رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به رییس‌کل دادگستری استان تهران در مهرماه امسال، برای بازگشت پرونده سعید طوسی به مسیر قانونی خود خبر داد و نوشت: «حدود چهار ماه است که موضوع از طریق کمیسیون قضایی و اصل ۹۰ دنبال می‌شود ولی دریغ از یک پاسخ مسوولان محترم!»

اما حسن نوروزی، سخنگوی کمسیون حقوقی و قضایی مجلس روز هفتم بهمن ماه نه تنها مدعی شد که در جریان چنین نامه‌ای نیست بلکه در پاسخ به این سوال که آیا مجلس واکنشی به این حکم نشان می‌دهد، آن را بی‌ارزش برای پیگیری خواند و گفت: «ابدا این مساله ارزش پیگیری ندارد.» او حتی «حرف زدن درباره این پرونده را»، «اشاعه فحشا» دانست و گفت شکایت از آزارهای جنسی نباید «علنی» می‌شد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس حتی غیرمستقیم با انتقاد از محمود صادقی گفت نباید «موجب تقویت رادیوهای بیگانه شویم.»

حسن نوروزی در پاسخ به این سوال که شاکیان پرونده سعید طوسی می‌‌گویند که در حقشان اجحاف شده و خواستار پیگیری نمایندگان مجلس هستند، گفت: «کسی شکایت نکرده، متاسفانه عده‌ای می‌روند در سایت‌ها شکایت‌شان را مطرح می‌کنند و بعد توقع دارند که ما دنبال کارشان برویم و موضوع را پیگیری کنیم.» منظور این نماینده مجلس گفت‌وگوهای خانواده شاکیان با رسانه‌ها است که خواستار پیگیری وضعیت‌شان در مجرای قانونی بوده‌‌اند.

از سوی دیگر احمد توکلی نماینده اصول‌گرای مجلس نیز گفت از شنیدن خبر تبرئه سعید طوسی «یکه خوردم» او در ادامه با تایید فساد اخلاقی در این پرونده غیرمستقیم گفته نمایندگان مجلس نمی‌توانند کاری انجام دهند: «مسایل اخلاقی و فسادهایی که در این زمینه وجود دارد یک وادی گسترده است» که اگر سازمان زیر نظرش «سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت» بخواهد به آن ورود کند «حریف آن نمی‌شود.»

تبرئه سعید طوسی، قاری قرآن که شاگردانش را مورد آزار جنسی قرار داده و واکنش‌های نمایندگان مجلس که یکی از آنها بی‌پروا می‌گوید ورود مجلس به چنین پرونده‌های «ارزش» ندارد و باید اساسا این شکایت علنی نمی‌شد و دیگری که مستقیما می‌گوید نمایندگان «حریف» نمی‌شوند، نه تنها راه را برای کودک‌آزاری بیشتر هموار می‌کند بلکه کودکان و خانواده‌ها را متوجه می‌کند برای اجرای عدالت باید به دنبال جای جز قوه قضاییه باشند.

محمود صادقی تنها نماینده‌ای که تاکنون شجاعانه در توییتر خود به افشاگری نسبت به این پرونده پرداخته، در یکی از توییت‌هایش با عنوان «هشدار به مقامات قضایی» نوشت: «یأس مردم از نظام عدالت کیفری منجر به توسل آن‌ها به انتقام‌جویی شخصی می‌شود؛ پدر یکی از قربانیان مربی صوت ولحن می‌گفت: اگر دادگاه با او برخورد نکند به روش قدیمی محله مان با او برخورد خواهیم کرد. او را به جمع خود فرا می‌خوانیم و خودمان ادبش می‌کنیم.»

اصرار بر جمع شدن پرونده سعید طوسی قاری قرآن

سعید گندم‌نژاد طوسی متولد ۱۳۴۹ در تهران است. او قاری قرآن و آموزگار کلاس‌های قرآن با تمرکز بر آموزش نوجوانان است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در آبان ۱۳۹۵ پس از رسانه‌ای شدن ماجرای سعید طوسی، شاکیان سعید طوسی را چهار نفر عنوان کرد.

ماجرای سعید طوسی در مهرماه ۹۵ وقتی رسانه‌ای شد که شاکیان پرونده‌اش که از سال ۹۱ شکایت خود را در دستگاه قضایی مطرح کرده اما پاسخی نگرفته بودند با صدای‌ آمریکا مصاحبه کردند و علیه سعید طوسی حرف زدند. این گفت‌وگوها بازتاب وسیعی در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های داخل و خارج کشور داشت. پس از آن شاکیان سعید طوسی گفت‌وگوهایی با بی بی سی فارسی و رادیو فردا نیز داشتند و علیه او و سیستم قضایی کشور که پاسخگو نبوده افشاگری کردند.

۲۳ مهرماه ۹۵ برای نخستین بار صدای شاکیان سعید طوسی در صدای‌ آمریکا پخش شد. آنها گفتند که در سال ۱۳۹۱ از او شکایت کردند اما تا چهار سال بعد هیچ جوابی نگرفتند. صدای امریکا همچنین یک فایل صوتی منتسب به سعید طوسی را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «خود حضرت آقا می‌داند و کاملاً در جریان است؛ ولی از بس سیستم قضایی ما مشکل دارد، برای همین است که دو سه سال است قضیه دارد پیچ می‌خورد. حضرت آقا به آقای لاریجانی فرمودند که پرونده را جمع کنید.»

سعید طوسی مطلبی در واکنش به گفته‌های شاکیان خود در تاریخ ۲۹ مهر ۹۵ نوشت و آنها را «شایعات و داستان‌های سراپا» کذب خواند که از طریق «سایت‌های یهودی» منتشر شده که می‌خواستند به «ساحت مقدس قرآن» و «شخص مقام معظم رهبری» توهین کنند.

سعید طوسی در واکنش دیگری به مصاحبه شاکیان خود با صدای آمریکا گفت که ترجیح می‌دهد درباره‌اش صحبت نکند. خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۱۷ آبان ۹۵ با انتشار پاسخ سعید طوسی در جواب به یک کانال تلگرامی حامیانش آورد: «عهد کرده‌ام تا تکلیف پرونده بهتان آنها روشن نشده صبر کنم. فقط به دوستان و قرآنیان می‌گویم والله همه سرتاسر دروغ و جعل است و ان‌شاءالله به همین زودی طراحان این توطئه شنیع رسوا می‌شوند.

به دنبال آن غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه روز دوم آبان ۹۵ با اظهار اینکه سروصدایی که برای پرونده ایجاد شده «کاملاغیرطبیعی است» گفت «ضدانقلاب به دنبال سودجویی از این پرونده‌هاست.» او همچنین گفت: «این پرونده در ابتدا یک شاکی داشت و بعدا سه یا چهار نفر شدند.»

سخنگوی قوه قضاییه در همین روز گفت برای اتهام اعمال خلاف عفت عمومی سعید طوسی منع تعقیب صادر شده است. اما برای اتهام دوم «تشویق به فساد» دادگاه بر اساس «قراین و شواهدی» دستور داده که قرار منع تعقیب اولیه نقض شود و در حال حاضر در حال بررسی است.» با این حال دادگاه تجدید نظر یکسال بعد او را از این اتهام هم تبرئه کرد.

صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران یک روز پس از اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ (سوم آبان ۹۵) گفت: «در حالی که میلیون ها پرونده در دستگاه قضایی جریان دارد و روند طبیعی دادرسی خود را طی می‌کند، می‌بینیم که یک پرونده را رسانه‌ای می‌کنند و با طرح مطالب کذب، نسبت‌های دروغ به رهبری و رئیس قوه قضاییه و نظام قضایی کشور می‌دهند.»

رییس قوه قضاییه بدون اینکه نامی از سعید طوسی بیاورد، غیرمستقیم با تهدید خانواده‌های شاکیان مجید طوسی که با رسانه‌های خارج از کشور گفت‌و گو کردند، گفت: «کسانی که از داخل کشور به این قبیل رسانه‌ها کمک می‌کنند باید به‌عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار بگیرند تا مرز بین انقلاب و ضدانقلاب مشخص شود. متأسفانه برخی از افراد در داخل با این رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند و به‌نحوی به آنها کمک می‌کنند و در عین حال طلبکار هم هستند.» رییس قوه قضاییه گفته‌های آنها را «دروغ‌های عجیب و غریب» خواند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.