اعتصاب در شرکت نیشکر هفت‌تپه؛‌ دست‌کم ۳۴ کارگر بازداشت شدند

یکشنبه, 15ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

چهار تن از نمایندگان کارگران هم جزو بازداشت‌شدگان هستند

کارگران این واحد،‌ دستکم ۳۴ تن از کارگران به دست نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند.

به نوشته کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه ، اسماعیل بخشی، کرامت پام، رحیم بساک و رمضان علیپور، از نمایندگان کارگران، جزو بازداشت‌شدگان هستند. این چهار تن در چند روز گذشته بازجویی شده بودند.

پیش از این نیز آقای بخشی هنگم بازگشت به خانه اش در دزفول مورد حمله نقابداران قرار گرفته بود که تاکنون هویت آنان مشخص نشده و نیروی انتظامی هم در این مورد اظهارنظر نکرده است.

این گزارش حاکیست که بازداشت‌شدگان به پاسگاه نیروی انتظامی هفت‌تپه منتقل شده‌اند.

یک کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه در این مورد به رادیو فردا گفت که کارگران بازداشتی به پلیس امنیت شوش انتقال یافته اند.

هنوز از دلیل بازداشت این کارگران و یا اتهام وارد شده به آنان خبری منتشر نشده است.

در سالیان اخیر، کارگران و فعالان کارگری و صنفی به اتهام های امنیتی بازداشت و یا محکوم به زندان شده‌اند. پیش از این نیز، برای دستکم ۷۰ کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه پرونده قضایی تشیل شده بود. آنها پس از اعتصاب بزرگ کارگران نیشکر هفت‌تپه در شهریور ماه بازداشت و یا احضار شده بودند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در بیانیه روز یکشنبه خود گفت که نیروهای یگان ویژه از شنبه شب ۱۴ بهمن، در محوطه شرکت «حضورچشمگیر»‌ داشته‌اند و «جو به‌شدت امنیتی در کارخانه برقرار است و کارخانه تبدیل به پادگان شده است».

این تشکل کارگری ضمن درخواست برای آزادی فوری کارگران بازداشت شده، خواستار پایان فضای امنیتی شرکت نیشکر هفت‌تپه و خروج سریع یگان‌ ویژه از این شرکت شد .

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در عین حال، اعتصاب ، تجمع و اعتراض را «حق اولیه و بی چون و چرای کارگران» دانست و افزود: «هیچ کارگری به دلیل حق‌خواهی، اعتراض و اعتصاب و تجمع نباید مورد بی‌حرمتی، دستگیر، بازداشت و مورد تهاجم نیروهای نظامی قرار گیرد».

بر اساس این گزارش، اعتصاب کارگران تا ظهر روز یکشنبه و به رغم بازداشت‌ها ادامه داشته است و آنان در محوطه شرکت نیشکر هفت‌تپه تجمع کرده‌اند.

کارگران اعتصابی ضمن درخواست بر پرداخت معوقات مزدی خود خواستار آزادی همکاران زندانی شان هستند.

اعتصاب کارگران از چهارشنبه گذشته شروع شده است.

برخورد با کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در شرایطی انجام شده است که کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در روزهای اخیر از ۳۳۱ سندیکا و اتحادیه عضو خود در ۱۶۳ کشور خواسته بود نسبت به آنچه «آزار و اذیت» فعالان کارگری و «نقض سیستماتیک»‌ حقوق کارگران و نیز تشکل‌یابی آنان نامید، به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران اعتراض کنند.

این فراخوان پس از آن داده شد که گزارش‌هایی در مورد افزایش برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری و کارگران و نیز تشدید مشکل پرداخت نشدن چند ماهه دستمزد کارگران در مناطق مختلف ایران، از جمله در شرکت نیشکر هفت‌تپه انتشار یافته است.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری که ۲۰۲ میلیون کارگر را تحت پوشش دارد، در فراخوانی که صادر کرده، با اشاره به زندانی کردن و بازداشت شماری از فعالان کارگری و حقوق معلمان و نیز محاکمه تعداد دیگری از آنان به دلیل فعالیت‌های سندیکایی‌شان نوشته است که آنها بر اساس «اتهام‌های نادرست» محاکمه و محکوم شده‌اند.

یکی از اعضای سندیکاهای اروپایی در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرد که اشاره این کنفدراسیون به اتهام‌های امنیتی وارد شده به فعالان کارگری و شماری از کارگران معترض به شرایط صنفی‌شان در سالیان اخیر بوده است؛ ‌اتهام‌هایی که مجازات‌هایی مانند دوره‌های طولانی مدت زندان و یا حتی صدور و اجرای احکام شلاق را برای تعدادی از آنان به همراه داشته است.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در فراخوان خود اشاره کرده بود که کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار پرداخت به موقع دستمزدها، به رسمیت شناخته شدن سندیکای کارگران این شرکت به عنوان‌ نماینده کارگران، بازگشت به کار به کارگرانی که به توصیف این فراخوان، «به ناحق اخراج شده‌اند» و نیز بازگرداندن مالکیت این واحد به دولت هستند.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری خواستار آن شد که سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری عضو این کنفدراسیون از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بخواهند تمام اتهام‌های امنیتی علیه کارگران و فعالان کارگری را لغو کنند، تمامی فعالان کارگری و صنفی زندانی را آزاد کنند، دستمزدها و مزایای کارگران بازنشسته نیشکر هفت‌تپه را بپردازند، ‌سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه را به رسمیت بشناسند، کارگران اخراجی این شرکت را به سر کارشان برگردانند و مالکیت این واحد خصوصی‌سازی شده را به دولت بازگردانند.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بارها در تجمع های خود خواستار بازگردانده شدن مالکیت این واحد به دولت شده‌اند. این درخواست در شماری از کارخانه‌های واگذار شده به بخش خصوصی نیز مطرح شده است.

این کارگران با اشاره به مشکلات اقتصادی و ورشکستگی پس از واگذاری به بخش خصوصی، می‌گویند که این وضعیت در دوره مالکیت دولت وجود نداشت. با این همه، دولت حسن روحانی بر ادامه سیاست خصوصی سازی تاکید می‌کند.

پیشتر نیز فدراسیون جهانی کارگران صنایع غذایی،‌ کشاورزی و خدمات از اعضای خود خواسته بود که با امضای نامه‌ای به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از خواسته‌های کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه حمایت کنند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه عضو فدراسیون جهانی کارگران صنایع غذایی،‌ کشاورزی و خدمات است.

۴۳۲ سندیکا و اتحادیه کارگری از ۱۳۰ کشور عضو این فدراسیون هستند. دو میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر عضو این اتحادیه بین‌المللی کارگری هستند.

کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و منابع خبری/ب.ک

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.