سخنان تند نماینده خامنه‌ای علیه استقلال بحرین

شنبه, 21ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان پس از ۱۰ سال بار دیگر این‌گونه اظهار نظر کرد که بحرین «متعلق به ایران» است و مردم این کشور «خود را قطعه جداشده از ایران می‌دانند».

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین شریعتمداری شامگاه پنج شنبه، ۱۹ بهمن، در یک سخنرانی گفت: «یک بار نوشتیم بحرین برای ماست که سر و صداهای زیادی کردند و مفتی‌های آل سعود که حرف مفت زیادی می‌زنند، گفته بودند که قتل ما واجب است».

وی اضافه کرد: «بحرین برای ایران است و مردم بحرین خود را قطعه جداشده از ایران می‌دانند؛ اینکه چندین سال با همه توان درگیر هستند و نتوانستند خروش را خاموش کنند، به همین علت است».

آقای شریعتمداری ۱۰ سال پیش نیز در سرمقاله روزنامه کیهان خواستار بازگرداندن بحرین به ایران شده بود که وزیر خارجه ایران برای توضیح دربارهٔ این مطلب به منامه سفر کرد.

وی روز ۱۸ تیر ۱۳۸۶ در سرمقاله روزنامه کیهان نوشته بود: «بحرین بخشی از خاک ایران بوده که در جریان زدوبند غیرقانونی میان شاه معدوم و دولت‌های آمریکا و انگلیس از ایران جدا شده‌است و امروزه اصلی‌ترین خواسته مردم بحرین بازگشت این استان جدا شده از ایران به سرزمین اصلی و مادری آن، یعنی ایران اسلامی است».

این مطلب واکنش مقام‌های بحرینی را به دنبال داشت و تظاهراتی اعتراض آمیز در مقابل سفارت ایران برگزار شد.

پس از آن منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، به منامه سفر کرد و شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین گفت که این سفر برای توضیح دربارهٔ مقاله روزنامه کیهان در مورد بحرین بوده‌است.

حدود شش ماه بعد نیز محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، سفری چند ساعته به منامه انجام داد.

یک سال بعد نیز سخنان علی‌اکبر ناطق نوری که آن زمان رئیس بازرسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی بود، دربارهٔ بحرین خبرساز شد.

آقای ناطق نوری گفته بود که «پیش از انقلاب بحرین استان چهاردهم ما بود و در مجلس شورای ملی هم نماینده داشت».

پس از این سخنان نیز صادق محصولی، وزیر کشور محمود احمدی‌نژاد عازم بحرین شد.

ایران که از زمان تاریخ باستان بارها شامل بحرین نیز می‌شد تا سال ۱۳۴۹ این جزیره را بخشی از خاک خود حساب می‌کرد، ولی محمدرضا پهلوی اعلام کرد اگر بحرینی‌ها مایل به استقلال باشند، ایران با آن مخالفتی ندارد. در پی توافق ایران با سازمان ملل متحد در سال ۱۳۵۰ بحرین به استقلال رسید.

از سال ۱۳۸۹ و به دنبال سرکوب اعتراض شیعیان علیه حکومت سنی بحرین، روابط ایران با این کشور تیره‌تر شده‌است.

منامه بارها تهران را به حمایت از اقدامات مسلحانه در این کشور متهم کرده، ولی ایران این ادعاها را تکذیب کرده‌است.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، روز پنجم دی‌ماه، از نظام جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده و نوشته بود که «ایران باقی می‌ماند ولی جمهوری اسلامی، رفتنی است».

ازک رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.