ولایتی: سوریه حلقه طلایی محور مقاومت است

سه شنبه, 24ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به هشدار کشورهای اروپایی از ادامه “حضور فعال” ایران در سوریه خبر داد. ولایتی می‌گوید که ایران به دعوت کشورهای دوست “برای مشورت یا هر کمک دیگری” پاسخ مثبت می‌دهد.

علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌المللی، در حاشیه نشست مشورتی کنگره جهانی محبین‌ اهل بیت در واکنش به هشدار چند کشور اروپایی درباره حضور ایران در سوریه تاکید کرد که تهران به “حضور فعال دوستانه” خود در منطقه ادامه می‌دهد.

این نشست صبح دوشنبه (۲۳ بهمن/ ۱۲ فوریه) و به دعوت مجمع جهانی بیداری اسلامی برگزار شد که ولایتی دبیرکلی آن را بر عهده دارد.

پس از سرنگونی یک جنگنده اف ۱۶ اسرائیلی که هدف آتش‌بار ضد هوایی ارتش سوریه قرار گرفت تنش میان این دو کشور بالا گرفته و پای ایران به عنوان حامی رژیم بشار اسد را نیز به میان کشیده است.

منابع اسرائیلی به تازگی از سرنگونی یک پهپاد ساخت ایران خبر دادند که گفته می‌شود از سوریه به حریم هوایی این کشور تجاوز کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در نشست روز یک‌شنبه کابینه این کشور از حمله سنگین به “نیروهای ایرانی و سوری” در روز شنبه خبر داد.

کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل یک‌شنبه شب گزارش داد که این کشور از طریق چند کشور اروپایی درباره حضور در سوریه به ایران هشدار داده است. بنابر این گزارش نتانیاهو این پیام‌ها را از طریق گفت‌وگوهای متعدد با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، به ایران منتقل کرده است.

آمادگی برای ارائه “هر کمک دیگر” به سوریه

ولایتی در واکنش به هشدارهای اسرائیل و کشورهای اروپایی به خبرگزاری ایسنا گفت: «منطقه، منطقه ما است و ما کشور مهم غرب آسیا هستیم و در منطقه خودمان حق داریم که به ندای ملت‌های دیگر که دوست ما هستند و یا عضو محور مقاومت هستند و اگر از ما برای مشورت یا هر کمک دیگری که محور مقاومت را تقویت می‌کند، دعوت کردند، پاسخ مثبت دهیم.»

منظور از محور مقاومت، کشورها و گروه‌هایی هستند که ادعا می‌شود در حمایت از فلسطینیان و رویارویی با اسرائیل در خط مقدم قرار دارند. ایران حضور خود در سوریه را مستشاری عنوان می‌کند و معمولا درباره آنچه ولایتی “هر کمک دیگر” خوانده به صراحت چیزی نمی‌گوید.

مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که مبنای حضور ایران در کشورهایی مانند سوریه و عراق یکی عضویت در منطقه و دیگری دعوت “دولت‌های قانونی” این کشورهاست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ولایتی درباره سقوط جنگنده اسرائیلی گفته است: «این اتفاق یک نقطه عطفی در تاریخ مبارزات فلسطینی بود. آنچه اتفاق افتاده این است که یکی از کشورهای مهم خط مقدم جبهه که باید از آن به عنوان حلقه طلایی نام برد به لحاظ نقشی که در مقاومت دارد، این حق را دارد که از تمامیت ارضی خود و فضای کشورش دفاع کند.»

اسرائیل تا کنون به طور رسمی مسئولیت حمله به اهدافی در سوریه را، که اغلب علیه مواضع شبه نظامیان جزب‌الله لبنان یا مراکز مظنون به تولید سلاح‌های شیمایی انجام شده، بر عهده نمی‌گرفت.

حمله تلافی‌جویانه اسرائیل، نگرانی سوریه

بر همین اساس حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به سوریه که تل‌آویو آن را واکنش به تجاوز پهپاد ساخت ایران به حریم هوایی این کشور اعلام کرده، تشنج در این منطقه را وارد مرحله جدیدی کرده است. ایران هدف قرار گرفتن این پهپاد را تکذیب کرده است.

ولایتی با تائید ضمنی انفعال سوریه در برابر حمله‌های نظامی اسرائیل می‌گوید که اگر پیش از این هواپیماهای اسرائیلی وارد حریم هوایی سوریه می‌شدند و کاری با آنها نداشتند “امروزه سوریه خودش را در این اقتدار می‌بیند” که به این کار واکنش نشان دهد.

مقام‌های اسرائیلی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در صدد ایجاد پایگاه نظامی دائمی در سوریه است. ولایتی این ادعا را رد کرده و می‌گوید که حضور ایران در سوریه فقط در پاسخ به درخواست دولت این کشور انجام شده و “هیچ هدف دیگری” را دنبال نمی‌کند.

مهرماه امسال و زمانی که سرلشگر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، در سفر به سوریه با مقام‌های ارشد سوریه و بشار اسد ملاقات کرد، شایع شد که او خواستار ایجاد پایگاه در این کشور بوده که  با آن موافقت نشده است.

گفته می‌شود که مخالفت سوریه با این درخواست به خاطر نگرانی از واکنش نظامی اسرائیل به استقرار نظامیان ایران در نزدیکی مرزهای خود بوده است. اگر این خبر و گمانه‌زنی درست باشد، رژیم بشار اسد نمی‌تواند از افزایش تنش میان سوریه و اسرائیل خشنود باشد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.