جان کری: گزینه دیپلماسی برای ایران هنوز باز است

شنبه, 21ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که قدرت‌های بزرگ آماده‌اند اگر ایران در مذاکرات آتی هسته‌ای نسبت به رفع سوءظن‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای خود اقدام کند پاسخی مناسب به این کشور بدهند.

وی، در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در روز جمعه (۸ فوریه/۲۰ بهمن) گفت: «می‌خواهم خطاب به ایران تأکید کنم که پنجره دیپلماسی هنوز باز است.»

اجلاس بعدی مذاکرات اتمی میان ایران و نمایندگان گروه ۵+۱ در ۲۶ فوریه (۸ اسفند) در قزاقستان برگزار می‌شود. نمایندگان کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، آخرین بار حدود هشت ماه پیش با نمایندگان ایران در مسکو مذاکره کرده بودند.

نگرانی از افزایش سرعت پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران

جان کری در بخش دیگری از سخنانش نسبت به اخبار منتشر شده از سوی ایران مبنی بر نصب و راه‌اندازی تجهیزات پیشرفته‌ی غنی‌سازی اورانیوم ابراز نگرانی کرد و گفت: «آنچه من از حکومت ایران می‌خواهم بسیار روشن است. ما ترجیح می‌دهیم که در این رویارویی امکان موفقیت دیپلماسی را بوجود آوریم.»

به باور کارشناسان، فعالیت‌های تازه ایران به این کشور اجازه می‌دهد که بر سرعت پیشبرد برنامه هسته‌ای خود بیفزاید و امکان دستیابی دولت جمهوری اسلامی به سلاح‌های هسته‌ای افزایش یابد.

کری که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای کانادایی خود در واشنگتن سخن می‌گفت، خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت: «اگر ایران آمادگی خود را برای گفتگو درباره مسائل بنیادی نشان دهد، جامعه بین‌الملل نیز آماده پاسخ به این رویکرد است.»

انزوای بیشتر یا همکاری با جامعه جهانی

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیاست باراک اوباما گفت: «رئیس‌جمهور به روشنی گفته است که ترجیح می‌دهد در مورد فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز گفت‌وگو کند.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.