پرونده سیدامامی؛ نمونه دقیق تسلط سپاه بر وزارت اطلاعات

جمعه, 27ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

پرونده خودکشی کاووس سیدامامی یک نمونه تازه و دقیق برای واکاوی تسلط کامل سپاه پاسداران بر فعالیت های امنیتی و اطلاعاتی ایران است.

شروع ماجرا را عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران ۱۹ دی ماه سالجاری اعلام کرده است؛ گزارش کتبی یکی از نهادهای امنیتی. این نهاد امنیتی سازمان اطلاعات سپاه بوده است. چکیده روایت دادستان از این گزارش کتبی این است که کاووس سیدامامی و سایر همکارانش در موسسه حیات وحش پارسیان به جاسوسی از مراکز حیاتی ایران از جمله پایگاه های موشکی کشور مشغول بوده اند.

مهرماه ۹۶، محمود علوی، وزیر اطلاعات در حاشیه پرونده جاسوسی رسول دری اصفهانی، مشاور تیم هسته ای ایران گفت: «مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی، معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات» است و در حاشیه شایعه جاسوسی زهرا لاریجانی، دختر صادق لاریجانی تاکید کرد: «یگانه مرجع حرفه ای تشخیص اقدامات جاسوسی در کشور، معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است.» این حرف موافقانی هم دارد، از جمله علی مطهری، نایب رئیس مجلس که ۲۴بهمن در حاشیه پرونده سیدامامی گفت: «مبارزه با جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است و بهتر است این دو نهاد [سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات] در کار یکدیگر دخالت نکنند.»

اما علی مطهری چه زمانی این حرف را می زد؟ زمانی که از جلسه با ماموران سازمان اطلاعات سپاه درباره خودکشی کاووس سیدامامی بازگشته بود.

در واقع، سازمان اطلاعات سپاه نه تنها چنین وظیفه ای را منحصر یا متوجه وزارت اطلاعات نمی دانست و نمی داند، بلکه در مقام ضابط و همکار اطلاعاتی و امنیتی قوه قضاییه، ۱۵ روز پس از ارائه گزارش کتبی به قوه قضاییه، حکم بازداشت می گیرد و ۴ بهمن کاووس سیدامامی و سایر همکارانش را بازداشت می کند. معاون اطلاعات سپاه در جلسه با نمایندگان مجلس گفته است طبق مفاد آیین دادرسی کیفری که سال ۹۲ در مجلس تصویب شده و با توجه به اساسنامه این نهاد که سال ۸۵ توسط آیت الله خامنه ای ابلاغ شده، «برخورد با اتباع بیگانه و جاسوسی بر عهده این سازمان است.»

کاووس سیدامامی در زندان هم تحت نظر سپاه بوده است. او دو هفته بازجویی می شود و روز ۱۹ بهمن خبر خودکشی اش اعلام می شود. خبر خودکشی را ماموران به همسر او اطلاع می دهند و او را تهدید می کند که در صورت مصاحبه کردن بازداشت می شود.

دو روز بعد از دادن خبر به خانواده، دادستان تهران اولین ماموریت تنظیم شده از سوی سازمان اطلاعات سپاه را اجرا می کند و در گفتگو با رسانه ها خبر از بازداشت یک شبکه جاسوسی در حوزه محیط زیست می دهد.

در گام بعد وقتی فرزند سیدامامی ماجرا را افشا می کند و می گوید خودکشی را باور ندارد و انتقادها اوج می گیرد، ماموران اطلاعات سپاه راهی مجلس می شوند و به نمایندگان فیلم و گزارش می دهند. قبل از این جلسه اما خبرگزاری فارس، مهم ترین رسانه نزدیک به سپاه جزییاتی از خودکشی سیدامامی فاش می کند تا فضای رسانه ای آماده شود.

پس از جلسه با مجلس، چند نماینده اصولگرای نزدیک به سپاه در گفتگو با رسانه ها، یک ماموریت هماهنگ را دنبال می کنند. آنها با روایت های مخدوش از جلسه با ماموران اطلاعات سپاه، خودکشی را قطعی و پذیرفته شده از سوی خانواده سیدامامی اعلام می کنند و حتی برخی تفسیر و تحلیل های ماموران اطلاعات سپاه درباره نحوه خودکشی سیدامامی را طوری در رسانه ها بیان می کنند که انگار فیلمش را دیده اند، در حالی که فیلمی از لحظه خودکشی وجود ندارد و بخش مهمی از روایت های مربوط به خودکشی و فضاسازی قبل از خودکشی، حدس و گمان ماموران اطلاعات سپاه است.

گام دیگر رسانه ای را خبرگزاری تسنیم بر می دارد که مانند فارس به سپاه نزدیک است. این خبرگزاری هماهنگ با فارس اقدام به انتشار مصاحبه ای با برادر کاووس سیدامامی می کند تا بگوید خانواده سیدامامی خودکشی را پذیرفته اند و رسانه ها در حال جنجال کردن و دردسر درست کردن است. با این حال دیروز، فرزند سیدامامی خبر داد که این اظهارات خبرسازی بوده و هیچ کدام از عموهایش فیلم مربوط به خودکشی را ندیده اند.

به موازات این فضاسازی، دادستان تهران مصاحبه های تازه ای می کند و در هر مصاحبه اتهام سنگین تری به کاووس سیدامامی و افراد بازداشت شده وارد می کند. طبق مقررات آیین دادسری کیفری او نمی تواند تا زمانی که فردی در دادگاه محکوم نشده و محکومیت قطعی نشده، درباره اتهامات صحبت کند ولی همه جزییات اتهامات را در بالیوودی ترین شکل ممکن بیان می کند تا پرونده اینقدر پیچیده و سنگین شود که کسی جرات نزدیک شدن به آن را نداشته باشد، این همان اتفاقی که سازمان اطلاعات سپاه دنبال آن است.

حرکت هماهنگ و برنامه ریزی شده چهار ضلعی سازمان اطلاعات سپاه، رسانه های نزدیک به سپاه، نمایندگان مجلس و دادستان تهران، فارغ از درستی یا نادرستی اتهامات شان به خوبی نشان دهنده تسلط حداکثری سازمان اطلاعات سپاه بر مهم ترین حوزه های اطلاعاتی و امنیتی ایران است. آنها برای پیشبرد برنامه ها در حال حاضر ابزار کافی را نیز در اختیار دارند؛ به قوه قضاییه گزارش می دهند، از قوه قضاییه حکم می گیرند، خودشان بازداشت و بازجویی می کنند، حکم را هم به گواه و تجربه بسیاری از متهمان و محکوم شده ها به قاضی پرونده انشا می کنند، بازوهای رسانه ای و سیاسی قوی برای توجیه و شانتاژ خبری هم دارند. این یک نمای نزدیک و واقعی از چنبره سپاه پاسداران بر یک گلوگاه مهم دیگر است؛ اژدهای هفت سر.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.