عضو کمیسیون عمران مجلس: چرا کارگران باید تاوان اقتصاد ضعیف و بیمار را بدهند؟/تورم هیچ نسبتی با افزایش مزد ندارد

یکشنبه, 29ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن


به گفته دامادی؛ دلیل افزایش قیمت تولید، نه افزایش دستمزد بلکه قیمت بالای دلار است که موجب می‌شود مواد اولیه وارد شده برای تولید، با قیمت بالا به دست تولید‌کننده و سپس مصرف‌کننده برسد. در چنین شرایطی چرا نباید بخش واردات مدیریت شود؟! اگر کارگر دستمزد بالاتری دریافت کند، انگیزه بیشتری برای کار و تولید هم خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد دامادی (عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ساری و میاندورود) گفت: کارگران جزء اقشار مظلوم جامعه هستند. بیشترین فشار در هر مجموعه کاری، بر دوش کارگران است. کارگری که کنار دستگاه کار می‌کند، هر لحظه ممکن است دچار سوانحی از قبیل از دست دادن انگشتان دست شود. حقوق و دستمزدهای موجود کفاف زندگی کارگران را نمی‌دهد لذا دستمزد‌‌ باید به گونه‌ای باشد که کارگر به‌رغم تمام مصائبی که هر‌ روزه در حین کار با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، رضایت‌خاطر داشته باشد.

وی در واکنش به آخرین نرخ تورم اعلام شده ازسوی بانک مرکزی در دی ماه که ده درصد اعلام شده بود، اظهار داشت: این نرخ قابل قبول نیست و قاعدتا تورم باید بسیار بیشتر از این نرخ باشد. باتوجه به افزایش بسیار زیاد نرخ ارز در ماه‌های اخیر، نرخ تورم باید بسیار بالاتر از نرخ اعلام شده باشد. برای تعیین حداقل دستمزد، رقمی باید تعیین شود که در تناسب با خط فقر واقعی جامعه باشد. یک‌ میلیون و سیصد و هفده‌ هزار تومان مبلغی نیست که یک خانوار کارگری چهار نفره بتواند با آن زندگی مناسبی داشته باشد. نرخ حداقل دستمزد تعیین شده برای سال ۹۶، به سختی هزینه معاش چند روز یک خانوار کارگری را کفاف می‌دهد.

دامادی با اعتراض به این استدلال قدیمی مخالفان افزایش دستمزدها که معتقدند اگر دستمزدها افزایش یابد، یا کارفرماها تمایل بیشتری به تعدیل نیرو پیدا کرده که این خود عامل افزایش بیکاری است یا قیمت‌ها افزایش می‌یابد، گفت: آیا افزایش قیمت دلار به بازار شوکی وارد نمی‌کند؟! آیا کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی ما در حال حاضر تعدیل نیرو ندارند؟ چرا کارگران باید تاوان اقصاد ضعیف و بیمار ما را بدهند؟ آیا مظلومیت کارگر دلیل مناسبی است برای زائل کردن حقوق آن‌ها؟

وی با بیان این مطلب که مشکل اصلی کشور سوءمدیریت است، گفت: دلیل افزایش قیمت تولید، نه افزایش دستمزد بلکه قیمت بالای دلار است که موجب می‌شود مواد اولیه وارد شده برای تولید، با قیمت بالا به دست تولید‌کننده و سپس مصرف‌کننده برسد. در چنین شرایطی چرا نباید بخش واردات مدیریت شود؟! باید تعرفه‌ها و هزینه‌های تولید را پایین آورد. اگر کارگر دستمزد بالاتری دریافت کند، انگیزه بیشتری برای کار و تولید هم خواهد داشت. اگر مشکلات عدیده ناشی از معیشت پایین؛ فراگیر باشد، بهره‌وری نیروی کار کاهش خواهد داشت.

این نماینده مجلس در پایان، در رابطه با بند (ز) تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۷، این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد؛ با پیگیری اعضای فراکسیون کارگری این بند گنجانده شده از سوی دولت، تصویب نشده و حقوق کارگران تضییع نشود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.