فرهاد دیانت، نماینده فدراسیون ایران در فیفا کیست؟

دوشنبه, 30ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

مهرداد شفیع پور، شهروند خبرنگار

«فرهاد دیانت» به‌عنوان نماینده ایران در مراسم رونمایی از اسپانسرهای ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی فوتبال حضور یافت. «محمدرضا ساکت»، دبیر فدراسیون فوتبال ایران در نامه‌ای رسمی به فدراسیون جهانی فوتبال، او را به ‌عنوان نماینده کشور برای حضور در این مراسم معرفی کرده بود.
سایت رسمی برنامه تلویزیونی «۹۰» در این مورد نوشته است: «دوشنبه هفته گذشته نماینده ایران در زوریخ به همراه نماینده شرکت “آدیداس” در مقر فیفا حاضر شدند و آدیداس به‌صورت رسمی از سوی فدراسیون فوتبال به‌عنوان اسپانسر پیراهن معرفی شد. به‌ این‌ ترتیب، فیفا برند آدیداس را به ‌عنوان اسپانسر پیراهن ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ثبت کرد.»

اما آن چه باعث بحث در فوتبال ایران شده، نام و عنوان نماینده فدراسیون ایران در زوریخ است که سایت ۹۰ در مورد آن نوشت: «فرهاد دیانت که نمایندگی دفتر کارخانه “فولاد مبارکه” اصفهان در آلمان را در اختیار دارد، از سوی محمدرضا ساکت، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران به فیفا معرفی شده بود.»
همین خبر کفایت می‌کند تا فدراسیون فوتبال با عنوان «تخلف بزرگ» متهم شود. محمدرضا ساکت هم کههفته گذشته در برنامه ۹۰ سعی می‌کرد «علی کریمی» را به بی‌اطلاعی از اوضاع مدیریتی متهم کند، به عنوان مجری این تخلف شناخته شده است.

فرهاد دیانت کیست؟

رد پای او در آلمان را می‌توان از خاطرات «پرویز دستمالچی» پیدا کرد؛ یکی از بازماندگان ترور رستوران «میکونوس» آلمان که در کتاب خود می‌نویسد: «”کاظم دارابی” به هنگام دستگیری، به همراه “فرهاد دیانت ثابت گیلانی” و “بهمن برنجیان”، عضو هیات‌رییسه “اتحادیه دانشجویان مسلمان در اروپا”، واحد برلین بود. این اتحادیه یکی از تشکیلات “حزب‌الله” ایران در اروپا و یکی از مراکز فعالیت “واواک” و سپاه پاسداران است.  فرهاد دیانت و بهمن برنجیان نیزهر دو عضو واواک و سپاه پاسداران هستند.»

میکونوس به خاطر ترور چهار فعال سیاسی مخالف دولت ایران، ازجمله «صادق شرفکندی»، دبیرکل «حزب دمکرات» کردستان ایران در شهریورماه ۷۱ شهرت یافته است. دادگاه رسیدگی به این پرونده در سال ۷۲ برگزار شد، سال ۷۶ حکم به محکومیت پنج متهم (کاظم دارابی و چهار تبعه لبنانی) داد و از رهبران ایران به عنوان «آمران قتل‌ها» یاد کرد.

دستمالچی در خاطرات خود از «شب میکونوس»، از فرهاد دیانت به عنوان شریک این ترور یاد نکرده بلکه او را تنها به‌عنوان «مخبر اطلاعاتی و عامل شناسایی» معرفی ‌کرده است که از میانه‌های دهه ۶۰ خورشیدی برای تحصیل به آلمان رفته بود؛ اصلیتی اصفهانی دارد، عضو سازمان اطلاعات سپاه است و حالا نماینده فروش کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در آلمان.

دیانت روزگاری عضو اتحادیه دانشجویان مسلمان در اروپا بود، حالا پل ارتباطی کارخانه فولاد مبارکه با نمایندگان «اس ام اس گروپ» آلمان (SMS Group) برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این کارخانه فولاد مبارکه است. او برخلاف «مهدی تاج»، محمدرضا ساکت و «محمود اسلامیان»، سپاهیانی کهحلقه اصفهانی های فوتبال ایران را در فدراسیون فوتبال تشکیل داده اند، هرگز ردپایی از خود در فوتبال به جا نگذاشته است.
این بار هم ممکن بود هیچ نامی از او به گوش نرسد اما «صفی الله فغان پور»، مسوول حقوقی فدراسیون فوتبال کشور و عضو تیم مذاکره‌ کننده با آدیداس نام او را برملا کرد. او روز شنبه در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران» گفت: «هفته گذشته متوجه شدیم به‌جای یکی از اعضای مذاکره‌ کننده فدراسیون فوتبال با آدیداس، فردی که هیچ سمتی در این جریان نداشته است و اصولاً شناختی هم نسبت به لباس‌های آدیداس ندارد، برای حضور در مراسم معارفه لباس تیم ملی به فیفا معرفی ‌شده است که این امر گلایه‌هایی را به دنبال داشت. ما نمی‌دانیم آقای دیانت برچه مبنایی در این مراسم شرکت کرده است اما بهتر بود یکی از نیروهای فدراسیون که در جریان مذاکره با آدیداس بودند، در این مرحله هم شرکت می‌کردند تا شک و شبهه‌ای به وجود نیاید.»

مبنای انتخاب دیانت از سوی محمدرضا ساکت و مهدی تاج در ظاهر به سه شاخه اصلی مرتبط است؛ساکت و تاج هر دو از فرماندهان سپاه پاسداران اصفهان هستند. تاج بازنشسته سپاه و یگان خدمتی او، لشکر «امام حسین» اصفهان تعریف شده است. ساکت یکی از اعضای فعال بسیج و سپاه اصفهان در دهه ۶۰ و البته از نیروهای اعزام رزمنده به جبهه در اصفهان بود. رسته نظامی این دو و فرهاد دیانت می‌تواند اولین دلیل باشد.

دیانت امروز نمایندگی فروش محصولات فولاد مبارکه اصفهان در آلمان را در اختیار دارد. در رزومه مدیریتی مهدی تاج هم می‌توان معاونت فروش و صادرات «شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان»، معاونت فروش و عضو هیات‌مدیره «مجتمع فولاد مبارکه اصفهان»، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره «فولاد غدیر» و مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره «شرکت فولاد متیل» را دید. همین‌که ساکت، تاج و دیانت هر سه از یک استان هستند، هم می‌تواند سومین دلیل و محور این انتخاب باشد.

در گزارش سایت ۹۰ به ابهاماتی اشاره شده است مانند: «فردی بدون سابقه مدیریتی در فوتبال چرا باید نماینده فدراسیون در آلمان باشد». در این گزارش پرسیده شده است: «آیا مسافرت فرهاد دیانت از آلمان به سوییس برای فدراسیون ایران هزینه‌ای نداشته است؟» گزارش فوق با این پرسش که آیا اعضای هیات رییسه فدراسیون از این اعطای رانت‌ها باخبر هستند، پایان یافته است. اعضای هیات ‌رییسه فدراسیون فوتبال تا زمان انتشار خبر حضور دیانت در مقر فدراسیون جهانی فوتبال، از اعزام او بی‌اطلاع بودند.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.