لاشه هواپیمای تهران ـ یاسوج پیدا شد

سه شنبه, 1ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

لاشه هواپیمای شرکت آسمان که در مسیر تهران ـ یاسوج سقوط کرده بود، در ارتفاعات کوه دنا پیدا شده است. پهپادهای سپاه پاسداران ایران بامداد روز سه‌شنبه لاشه این هواپیما را یافته‌اند. دو بالگرد سپاه به محل اعزام شده‌اند.
رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران ایران، بامداد سه‌شنبه (اول اسفند/ ۲۰ فوریه) گفت که بالگردهای سپاه لاشه هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان را که روز یکشنبه گذشته در مسیر تهران ـ یاسوج سقوط کرده بود، پیدا کرده‌اند.

به گفته رمضان شریف، لاشه این هواپیما بامداد سه‌شنبه در ارتفاعات کوه دنا توسط بالگردهای نیروی هوافضای سپاه پیدا شده است.

سخنگوی سپاه افزوده است که بر اساس مشخصاتی که پهپادها داده‌اند، دو بالگرد به محل سقوط هواپیما اعزام شده‌اند. به گفته رمضان شریف، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، امیرعلی حاجی‌زاده، به او گفته است که لاشه هواپیما پیدا شده است و طبق تصاویری که گرفته شده «حتی آرم و نشان هواپیما به خوبی مشخص است و پیدا شدن محل سقوط هواپیما قطعی است.»

عزیز فیلی، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان نیز مشاهده لاشه هواپیما توسط یکی از بالگردها را تأیید کرده است.

محل سقوط: کوه پازنپیر

مجتبی فدا، جانشین فرمانده “سپاه صاحب‌الزمان” استان اصفهان، نیز به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که نیروهای امدادی به محل سقوط هواپیما اعزام شده‌اند. او “کوه پازنپیر” را محل سانحه هواپیما اعلام کرده است.

از صبح تاکنون چندین مرحله پرواز توسط هواپیماهای RF4‌ شناسایی نیروی هوایی با پشتیبانی هواپیماهای F14 پایگاه اصفهان انجام شده است. همچنین چندین مرحله پرواز بالگرد نیز تاکنون انجام شده و تکاوران نیروی زمینی به سمت نقطه شناسایی شده در حال حرکت هستند.

سخنگوی ارتش ایران نیز از نقش این نیرو در یافتن لاشه هواپیما گفته است. امیر شاهین تقی‌خانی با اشاره به حضور جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در اطراف منطقه سقوط هواپیمای مسیر پروازی تهران ـ یاسوج، گفت: «از صبح تاکنون چندین مرحله پرواز توسط هواپیماهای RF4‌ شناسایی نیروی هوایی با پشتیبانی هواپیماهای F14 پایگاه اصفهان انجام شده است. همچنین چندین مرحله پرواز بالگرد نیز تاکنون انجام شده و تکاوران نیروی زمینی به سمت نقطه شناسایی شده در حال حرکت هستند. سخنگوی ارتش با تاکید بر اینکه محل وقوع حادثه بسیار صعب‌العبور است، اقزود: «اقدامی هماهنگ، منسجم و هم‌افزا برای پیدا کردن نقطه سقوط میان هلال احمر، نیروهای امدادی، سازمان هواپیمایی کشوری، ارتش، وزارت دفاع، قرارگاه پدافند هوایی منطقه‌ای و سپاه طی ۴۸ ساعت گذشته انجام شد و این اقدامات به جایی رسید که کاپیتان پروازی بالای سر لاشه هواپیمای گم شده رسید.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کاپیتان بالگردی که لاشه هواپیمای تهران ـ یاسوج را مشاهده کرده در ساعت ۱۰ و ۳۵ دقیقه روز سه‌شنبه ضمن تأیید کشف لاشه هواپیما، گفته است که اجازه انتشار اطلاعات تکمیلی را ندارد. او افزوده است: «ما امروز ساعت ۷ صبح از اصفهان بلند شدیم و بیش از یک ساعت بعد متوجه شدیم که هواپیما در فاصله حدودا ۳۰ متر پایین‌تر از نوک قله برخورد کرده و برخی از قطعات بزرگ هواپیما مشاهده شد.»

به گفته مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز “امدادگران و نجات‌گران جمعیت هلال ‌احمر، قطعه‌ای شبیه به لاشه هواپیمای‌ تهران – یاسوج” را یافته‌اند. او با اشاره به اینکه ساعت ۱۰ و ۱۳ دقیقه بامداد سه‌شنبه محل لاشه هواپیما پیدا شده، گفته است که “به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی امکان صعود بیشتر” وجود نداشته است.

مرتضی سلیمی در مورد اقدامات مورد نظر برای انتقال اجساد این سانحه هوایی گفت: «در حال حاضر ۴ فروند بالگرد در منطقه داریم که به محل سقوط اعزام می‌شوند و همین طور ۱۰۰ نفر از نیروی‌های تخصصی برف و یخ هم در محل سقوط هواپیما حاضر می‌شوند. همچنین ۲۱۴ نیروی دیگر هم در سطح پایین‌تر هستند و امکانات و تجهیزات مورد نیاز هم تامین شده تا کار جست‌وجو و انتقال اجساد انجام شود».

دو متر برف در محل سقوط هواپیما

به گزارش خبرگزاری میزان، سخنگوی اورژانس گفته است: «در محل سقوط هواپیما دو متر برف وجود دارد و از وضعیت اجساد جانباختگان اطلاعی در دست نیست.»

غفور راستین، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، گفته است که “وضعیت جوی” هنوز اجازه نشستن بالگرد در منطقه سقوط هواپیما را نداده، اما در صورت به وجود آمدن امکان فرود بالگرد در محل، امکان جابه‌جایی اجساد نیز به وجود خواهد آمد. او افزوده است که «ممکن است روش‌ها و تاکتیک‌های دیگری را دیگر ارگان‌های حاضر در منطقه برای انتقال اجساد به پایین داشته باشند، ولی باید منتظر بود تا نیروهای زمینی به منطقه برسند».

هواپیمایی از نوع “آی‌تی‌آر ۷۲” متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان بامداد یکشنبه (۲۹ بهمن) از فرودگاه مهرآباد به سمت یاسوج پرواز کرد و اندکی بعد از صفحه رادار ناپدید شد. طبق اعلام نهادهای رسمی، محل سقوط این هواپیما منطقه کوهستانی پادنای سمیرم اعلام شده بود. این هواپیما هر روز یک پرواز از تهران به یاسوج و یک پرواز برعکس می‌کرده و به طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر داشته است. عمر هواپیمای سقوط کرده ۲۵ سال و گنجایش آن ۷۸ سرنشین با دو خلبان بوده است.

طبق اطلاعات اولیه، هواپیما در نزدیکی روستای بیده در شهرستان سمیرم استان اصفهان با رشته کوه دنا برخورد کرده و تمامی ۶۶ سرنشین آن جان سپردند. رشته کوه دنا بین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان واقع شده و ۴۹ قله بالای ۴ هزار متر دارد.

هواپیماهای دو موتوره ATR-۷۲ از سال ۱۹۹۳ در حال بهره برداری‌اند. یکی از مدل‌های این هواپیما در مسیر یاسوج-تهران مورد استفاده قرار گرفته و سقوط کرد.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است که حادثه سقوط هواپیما نگرانی‌ها نسبت به امنیت پروازها در ایران را زنده کرده است. ناوگان هوایی ایران سالها تحت تحریم‌های بین المللی قرار داشته است. هواپیمایی آسمان از سال ۲۰۱۶ به دلیل ضعف‌ها و کاستی‌های ایمنی در لیست سیاه کمیسیون اتحادیه اروپا قرار دارد.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.