انتقاد صریح لاوروف از سخنان سلیمانی در مورد «نابودی اسرائیل» در حضور وزیر خارجه ایران

سه شنبه, 1ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

یک تحلیلگر اسرائیلی حاضر در نشست روز دوشنبه گفته است ظریف که «در لبخند زدن متبحر است» با شنیدن سخنان وزیر خارجه روسیه تنها لبخند می‌زد.

فرنوش رام (اسرائیل)

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه در حضور همتای ایرانی‌اش، محمدجواد ظریف، سخنان هفته گذشته قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در خصوص «حتمی بودن نابودی اسرائیل» را مورد انتقاد قرار داد و آن را غیرقابل قبول خواند.

به گزارش رسانه‌های روسیه و اسرائیل، آقای لاوروف که روز دوشنبه ۳۰ بهمن در همایش بین‌المللی اندیشکده والدایی، مرکز مطالعات وابسته به کاخ کرملین، سخن می‌گفت، تأکید کرد که اظهاراتی در مورد محو اسرائیل از نقشه دنیا پذیرفتنی نیست.

آقای لاوروف این نکته را در پاسخ به پرسش یک خبرنگار عرب که موضع او را در خصوص اظهارات هفته گذشته قاسم سلیمانی جویا شده بود، عنوان کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت که کشورش «بارها تصریح کرده که اظهاراتی مانند اینکه اسرائیل به عنوان یک کشور صهونیستی باید نابود شده و از نقشه جغرافیا پاک شود، قابل قبول نیست»، و افزود «این شیوه‌ای کاملاً اشتباه برای پیشبرد منافع یک کشور است».

قاسم سلیمانی چهارشنبه گذشته در آیین دهمین سال کشته شدن عماد مغنیه، فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در تهران، گفت که «تقاص خون عماد مغنیه، شلیک موشک و کشتن یک نفر نیست؛ تقاص این خون‌ها، نابودی رژیم صهیونیستی (اسرائیل) است و دشمن می‌داند که این یک امر حتمی است؛ این وعده الهی است که حتماً تحقق پیدا خواهد کرد».

از گزارش‌ها در خصوص همایش دو روزه مؤسسه والدایی مسکو که دوشنبه با سخنرانی وزیران امور خارجه روسیه و ایران کار خود را آغاز کرد، چنین برمی‌آید که انتقادهای روشن آقای لاوروف از موضع ایران در خصوص «نابودی اسرائیل» با واکنش صریح وزیر خارجه ایران روبه‌رو نشده است.

به نوشته جروزالم پست، دوری گولد مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه اسرائیل و رئیس یک مؤسسه اسرائیلی که او نیز در میان حضار بود، اظهارات آقای لاوروف را به دلیل آنکه در حضور وزیر خارجه ایران بیان شد، مهم ارزیابی کرده است. آقای گولد به جروزالم پست گفته است ظریف که «در لبخند زدن متبحر است» با شنیدن سخنان وزیر خارجه روسیه تنها لبخند می‌زد.

ایران و روسیه برای بقای حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه تلاش مشترک کرده‌اند اما مقام‌های اسرائیل به تازگی دوباره تأکید کردند که اقدامات نظامی اسرائیل در دفاع از منافع این کشور در سوریه «با هماهنگی کامل» با روسیه انجام می‌شود.

وزیر خارجه روسیه در همایش والدایی در خصوص برخورد شدید مرزی اسرائیل و سوریه نیز اظهار نظر کرد؛ روز شنبه بیست و یکم بهمن ابتدا اسرائیل از رخنه «پهپاد ایرانی» از آسمان سوریه به حریم خود و سپس حملات واکنشی به آن و همچنین از سقوط یک جنگنده خود خبر داد.

در این زمینه آقای لاوروف به طور تلویحی گفت که حملات اسرائیل در سوریه با حمایت آمریکا بوده است؛ به گفته او، «تحولات در سوریه به کارهایی که آمریکا انجام می‌دهد یا نه، مشروط است».

وزیر خارجه روسیه در همین حال گفت که از راه مقابله با ایران نیز نمی‌توان مشکلات منطقه‌ای را حل کرد و روسیه با این شیوه هم «کاملاً مخالف است».

سرگئی لاوروف ابراز نظر کرد که برخی از اقدامات اخیر آمریکا در قبال خاورمیانه، مانند به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، به خاطر «مواضع ضد ایرانی اتخاذ شده است».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در نشست باشگاه والدایی گفت که «اسرائیل بارها به حریم سوریه تجاوز کرده؛ اما برای نخستین بار در ۳۶ سال اخیر، سامانه پدافند هوایی سوریه توانسته یک هواپیمای اسرائیلی را ساقط کند؛ آیا این یک فاجعه است؟».

او همچنین گفت که «دنبال بهانه‌هایی مانند پهپاد نباشید؛ اگر کسی به کشور دیگری تجاوز کند، باید بداند که ممکن است با پاسخ روبه‌رو شود».

اما در شرایطی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تأکید می‌کند که ایران در حال تثبیت حضور نظامی خود در سوریه است، و هشدار صریح داده که اسرائیل «هرگز با این وضعیت کنار نخواهد آمد»، محمدجواد ظریف اضافه کرد که ایران در سوریه «پایگاه نظامی ندارد».

آقای نتانیاهو یکشنبه در همایش امنیتی مونیخ نیز آنچه را که بال «پهپاد ایرانی» رخنه کرده به آسمان اسرائیل نامید، بر سر دست گرفت و در سخنانی بی‌سابقه گفت اسرائیل ممکن است علیه خود ایران هم اقدام کند.

اما آقای ظریف نیز که در همایش مونیخ حضور داشت، سخنان نخست‌وزیر اسرائیل را «یک سیرک مضحک» توصیف کرد.

ایران پیشتر تأکید کرده بود که اسرائیل در خصوص «پهپاد» دروغ گفته و سوریه نیز گفته بود که پهپادی که اسرائیل آن را «سند» تجاوز ایران به حریم هوایی‌اش نامیده، متعلق به ارتش سوریه بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری تاس و منابع خبری اسرائیل/ ف.ر./م.ا.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.