گزارش جدید از ضرب و شتم معترضین، مرگ در بازداشتگاه‌ها، تهدید و ارعاب خانواده‌ها و عدم دادرسی عادلانه

چهارشنبه, 2ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

۱ اسفند ۱۳۹۶— بر اساس گزارش جدید کمپین حقوق بشر در ایران، سرکوب خشن توسط حکومت ایران به صورت موثری تجمعاتی را که در دی ماه ۱۳۹۶ در سراسر ایران رخ داد را متوقف کرد. این سرکوب‌ها با خشونت غیرمعمول و بی‌توجهی کامل به قانون همراه بود.

سکوت در خیابان، مرگ در زندان: سرکوب دی ماه ۱۳۹۶ در ایران، که بر اساس مصاحبه‌های گسترده با افراد آزاد شده از بازداشتگاه‌ها، خبرنگاران و مدافعین حقوق بشر در داخل ایران تهیه شده است، تصویری با جزییات از بازداشت‌های گسترده، عدم دسترسی به مشاوره‌های حقوقی سیستماتیک، کارزارهایی برای بدنام کردن بازداشتی‌ها و خانواده‌های آنها و در نهایت درمان و مرگ در داخل زندان ترسیم می‌‌کند.

این گزارش را که به زبان انگلیسی است اینجا دانلود کنید.

هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر در ایران در این زمینه گفت: «مردم با استفاده از  حق قانونی خود برای اعتراض دست به اعتراض عمومی زدند،» او اضافه کرد: «آنها که زنده بودند پس از ضرب و شتم شدید، در جستجوی مشاوره حقوقی و وحشت زده، و یا در تابوت به خانه برگشتند.»

یافته‌های اصلی:

  • حدود ۴۹۷۰ نفر در طول تظاهرات‌های دی ماه ۱۳۹۶ بازداشت شدند که بر اساس منابع دولتی ۹۰٪ آنها زیر ۲۵ سال سن دارند.
  • بازداشت شده‌ها از دسترسی به وکیل محروم بودند و برای محکوم شدن به اتهام‌هایی که درنتیجه آنها حکم اعدام بود، مورد تهدید قرار گرفتند.
  • گزارش‌های بسیاری دریافت شده است که نشان می‌دهد بسیاری از بازداشت شدگان با ضرب و شتم مواجه شدند.
  • به بازداشت‌ شده‌ها قرص‌ یا مواد ناشناخته، مانند متادون، بدون تجویز پزشک داده شده، تا نشان دهند آنها به مواد مخدر اعتیاد دارند.
  • حداقل دو نفر از بازداشت شده‌ها در بازداشتگاه جان باختند. بدن آنها با استناد به ادعای خودکشی توسط مقامات رسمی به سرعت دفن شده است، بدون آنکه تحقیقاتی و یا کالبدشکافی صورت گرفته باشد.
  • سومین مرگ در بازداشتگاه که به اعتراض‌ها مربوط نبود اما آن نیز با برچسب خودکشی توسط مقامات رسمی مطرح شد، نشان از رشد و استفاده فزآینده از بدرفتاری با زندانیان است که نتایج مرگبار در پی دارد و تلاش می‌شود تا این رفتار پنهان بماند.
  • خانواده مخالفین سیاسی بازداشت شده و افرادی که آزاد شدند، توسط مقامات حکومتی تحت فشار شدید قرار گرفتند تا از صحبت کردن در مورد اتفاقات رخ‌داده برای آنها خودداری کنند.

هادی قائمی گفت: «از بازداشت تا دفن، مقامات حکومتی در ایران نشان دادند که اجازه یک تجمع و تظاهرات صلح طلبانه را نمی‌دهند و به روند قضایی شفاف و عادلانه بی‌توجه هستند و هرچند مسوولیت حفظ امنیت و جان بازداشت شده‌ها را به عهده دارند، به صورت سازماندهی شده  تلاش می‌کنند مسوولیت ناقضان حقوق متهمین را نادیده بگیرند.» او اضافه کرد: «مقامات بین‌الملی باید در اعتراض به این روند، محکومیت این اعمال را به همکاران ایرانی خود اعلام کنند.»

سکوت در خیابان، مرگ در زندان: سرکوب دی ماه ۱۳۹۶ در ایران را از اینجا دانلود کنید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.