بیانیه تند هیات داوران جشنواره فیلم فجر: سینماها را سوت و کور کردید

دوشنبه, 23ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

cinema

هیات داوران جشنواره فیلم فجر یک‌شنبه شب، ۲۲ بهمن، با انتشار بیانیه‌ای نوشت نهادها و موسسات فرهنگی و هنری که قرار بوده حامی سینمای ایران باشند با «سنگ‌اندازی‌هایی» که کرده‌اند باعث شده‌اند سینماها «سوت و کور» شوند به طوری‌که «بیش از نود درصد ایرانیان در طول سال گذشته حتی یک بار قدم به سالن‌های سینمایی نگذاشتند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در این بیانیه آمده‌است: «نهادها و موسسات فرهنگی و هنری که وظیفه حمایت از رشد و اعتلای سینمای ایران را بر عهده دارند از نمایش فیلم‌هایی که اجازه نمایش داشتند سر باز زدند و نه تنها سینماها را سوت و کور کردند بلکه موجب بی‌اعتباری نهادهای قانونی نظام و تشویش اذهان عمومی و بی‌اعتمادی اهل سینما به اقتدار مسئولین و مدیران دولتی شدند.»

این بیانیه می‌افزاید: «با این سنگ‌اندازی‌ها مجموع تعداد بلیت فروخته شده برای فیلم‌های ایرانی در طول سال گذشته از ده درصد جمعیت کمتر شده و به عبارت دیگر بیش از نود درصد ایرانیان در طول سال گذشته حتی یک بار قدم به سالن‌های سینمایی نگذاشتند.»

این بیانیه که به امضای مهدی فخیم‌زاده، داود میرباقری، ضیاءالدین دری، مصطفی شایسته، رسول صدرعاملی، بهروز افخمی، و جمال شورجه رسیده است در آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر قرائت شد.

هیات داوران جشنواره فیلم فجر در این بیانیه به تولید «نزدیک به پنجاه فیلم خوب» در طول سال گذشته اشاره کرده و از جمله آنها فیلم‌های «استرداد»، «دربند»، و «دهلیز» را نام برده و نهادهای یادشده را متهم کرده‌است که با «سیاست‌بازی‌های فلج‌کننده» بسیاری از فیلم‌های خوب را در نیمه راه نمایش از پرده پایین آورده‌اند و «فضایی ناامن و متزلزل» ایجاد کرده‌اند.

پیشتر محمد قاصد اشرفی، رییس هیئت مدیره انجمن سینماداران ایران در روز نهم آذر از شکست سینمای ایران در جذب مخاطب سخن به میان آورد و گفت که «باید این شکست را بپذیریم.»

روز هفتم آذر نیز انجمن سینماداران ایران در نامه‌ای به ریاست سازمان سینمایی از احتمال تعطیلی کامل سالن‌های سینمایی در تهران و شهرستان‌ها در آینده‌ای نزدیک به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی خبر داد و از وزارت ارشاد درخواست کمک کرد.

در همان روز جواد شمقدری، رییس سازمان سینمایی که زیرمجموعه وزارت ارشاد است، در پاسخ به این نامه گفت: «هر چه قدر هم که ما تدبیر کنیم تا وقتی که گروهی به خود اجازه دخالت در بحث اکران فیلم‌ها را می‌دهند؛ هر تدبیری که ما بیندیشیم خنثی می‌شود.»

با وجود آنکه متولی اصلی سینما در ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما طی سال جاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که از نهادهای فرهنگی به‌شمار می‌رود و چندین سالن سینما را نیز در اختیار دارد تصمیم گرفته‌است از اکران فیلم‌هایی که با معیارهای «اخلاقی» خود سازگار نمی‌یابد جلوگیری کند که این امر اعتراض وزارت ارشاد را به دنبال داشته‌است.

سینمای ایران در یکسال اخیر با تنش‌های عدیده‌ای روبه‌رو شده که از آن جمله انحلال خانه سینما با دو دهه قدمت و بیش از پنج هزار عضو توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز ۱۳ دی‌ماه سال ۹۰ بود که پس از آن به کشمکش‌های زیادی دامن زد؛ خانه سینما از آن تاریخ با بازگشایی و تعطیلی و بلاتکلیفی مواجه بوده‌است.

بهترین‌های جشنواره فیلم فجر

در همین روز، هیات داوران جشنواره فیلم فجر برگزیدگان امسال این جشنواره را معرفی کرد. فیلم «استرداد» بهترین فیلم و «پرویز شهبازی» بهترین کارگردان سی و یکمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، این جشنواره شامگاه یکشنبه با حضور وزیر ارشاد در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

بر پایه این گزارش،سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن به «هانیه توسلی» برای بازی در فیلم «دهلیز» تعلق گرفت و «حمید فرخ‌نژاد» نیز برای بازی در فیلم «استرداد» به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد انتخاب شد.

«پگاه آهنگرانی» بازیگر نقش مکمل در فیلم «دربند» و «رامبد جوان» بازیگر نقش مکمل در فیلم «گناهگاران» هم دیگر دریافت‌کنندگان جایزه سیمرغ امسال بودند.
منبع: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.