مذاکره قدرت‌های اروپایی برای کنترل ایران در خاورمیانه آغاز شد

شنبه, 12ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

مذاکرات مقامات دیپلماتیک ایرانی و اروپایی در زمینه نقش جمهوری اسلامی در تنش‌های خاومیانه آغاز شده و به زودی جلسه دیگری از این مذاکرات نیز برگزار می‌شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که اولین جلسه از این مذاکرات در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در اواسط ماه فوریه برگزار شد.

قرار است که به زودی مأموران ویژه‌ای از بریتانیا، فرانسه و آلمان، از امضا کنندگان توافق هسته‌ای وین در ۲۰۱۵، به همراه نمایندگانی از ایتالیا و اتحادیه اروپا در ایتالیا گردهم آیند.

در حالی که قدرت‌های اروپایی تحت فشار آمریکا هستند تا توافق هسته‌ای ایران را تا روز دوازدهم ماه مه اصلاح کنند، این قدرتها امیدوارند که در مذاکرات آتی خود با ایران، به موضوع شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی در جنوب لبنان و سوریه بپردازند.

یک مقام بلندپایه اروپایی که نامش فاش نشده، به خبرگزاری رویترز گفت: “در ملأعام ایرانی‌ها حرف مخالف می‌زنند، اما ما فکر می‌کنیم که تاحدودی پیشرفت وجود داشته است.”

همچنین یک دیپلمات اروپایی به این خبرگزاری گفت که قدرت‌های اروپایی در مونیخ، انتظارات خود از ایران درباره یمن را در مقابل مقامات ایرانی فهرست و اعلام کردند.

این دیپلمات با بیان اینکه کشورهای اروپایی و ایران توافق کردند که در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند، اضافه کرده که ایرانی‌ها در جلسات تاحدود همکاری می‌کنند، “اما آیا یک جلسه که تاحدودی نتایج خوبی داشته باشد می‌تواند تأثیر مشخصی بر دنیای واقعی بگذارد؟”

در مقابل، یک مقام بلندپایه ایرانی که نامش فاش نشده، به خبرگزاری رویترز گفت: “ما می‌توانیم اختلافاتمان را با کشورهای غربی بکاهیم، اما این امروز به اراده قاطع و تلاش بسیار بستگی دارد.”

با این حال، این مقام جمهوری اسلامی اضافه کرده که “چگونه می‌توان به غربی‌ها اطمینان کرد، در صورتی که توافق وین هنوز به صورت کامل اجرا نشده است؟”

خبرگزاری رویترز نوشت که برای نجات توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، اروپایی‌ها به دنبال راه حلی هستند که مستعد پاسخگویی به انتظارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باشد.

یک دیپلمات فرانسوی به این خبرگزاری گفت: “ما خواهان نگهداری این توافق هستیم، اما به ایرانی‌ها خواهیم گفت که ما مسائل دیگری را نیز با آنان داریم و نیاز داریم که در زمینه این مسائل پیشرفت حاصل شود. وگرنه، توافق اتمی خواهد مرد.”

رژیم ایران مهم‌ترین حامی رژیم بشار اسد در سوریه است و از گروه‌های شبه نظامی شیعی در عراق، لبنان، بحرین، یمن حمایت می‌کند و حتی به دنبال گسترش نفوذ خود در برخی کشورهای آفریقایی است.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.