اسماعیل مختاری در دومین سالمرگ فرزندش: دستبند سبز محمد همچنان بر دستگیره در است

چهارشنبه, 25ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

mohammad-mokhtari

همزمان با ۲۵ بهمن و دومین سالروز جان باختن محمد مختاری، پدر او در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که شکایت خانواده آنها برای معرفی قاتل محمد بی نتیجه مانده و در پاسخ به پی گیری های خانواده، تنها آنها را دست به سر می کنند.

اسماعیل مختاری به “روز” گفت که من نه تلنگری به قاتل خواهم زد نه دنبال این هستم که او را بازداشت یا محکوم کنند فقط میخواهم او را معرفی کنند: ” میخواهم قاتل بچه من و سایر بچه ها معرفی شود. بگوید روی چه حسابی شلیک کرده؟ چرا زده؟مگر محمد چی میخواست که اسلحه را سوی او نشانه گرفت و شلیک کرد؟ میخواهم بدانم قاتل محمد خواسته هایش چیست؟ محمد آزادی میخواست؛اگر خواسته اش محقق می شد مگر به نفع قاتل هم نبود؟ با چه هدفی زده؟”

محمد مختاری، دانشجوی ۲۲ ساله مهندسی معدن دانشگاه آزاد شاهرود، روز ۲۵ بهمن سال ۸۹ و در جریان اعتراضات مردمی، براثر اصابت گلوله جان باخت.

۲۵ بهمن سال ۸۹ مردم در تهران با فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در حمایت از جنبش مردم تونس و مصر به خیابان ها آمدند، اما بسیاری بازداشت شدند و محمد مختاری و صانع ژاله، دانشجوی کرد دانشگاه هنر تهران بر اثر اصابت مستقیم گلوله جان باختند.

محمد مختاری در آخرین استتوس خود در صفحه فیس بوک اش نوشته بود: “خدایا ایستاده مردن را نصیبم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته‌ام!”

عکس پروفایل او نیز در فیس بوک، فراخوان راهپیمایی ۲۵ بهمن بود و در حالیکه حکومت تلاش میکرد او را به عنوان بسیجی و قاتل او را منتسب به معترضان معرفی کند، خانواده اش اعلام کردند محمد یک معترض بوده است.عکس های منتشر شده از او نیز نشان میداد که دستبند سبز بر دست دارد؛ دستبندی که به گفته پدرش روز ۲۵ بهمن بر دستگیره در خانه بست و رفت. اسماعیل مختاری، پدر محمد اکنون می گوید که با گذشت دو سال همچنان دستبند محمد بر دستگیره در است.

مصاحبه “روز” با اسماعیل مختاری، پدر محمد مختاری درزیر می آید:

آقای مختاری در دومین سالروز جان باختن محمد، اجازه برگزاری مراسم به شما داده اند؟

مرا خواستند و پرسیدند که چه می خواهید بکنید و برنامه تان چیست. گفتم مراسمی نداریم.بخواهیم هم مراسم بگیریم که اجازه نمیدهید. برای سالگرد و چهلم و هفتم که نگذاشتید و مراسم نگرفتیم الان هم فقط می رویم سر مزار محمد. گفتند چه زمانی می روید؟ گفتم چهارشنبه روز کاری است و ما شب جمعه با خانواده می رویم سر مزار و حالا اگر مردمی هم آمدند یک ساعتی می نشینیم سر مزار ولی برنامه دیگری نداریم.

کجا شما را خواسته بودند؟

پلیس امنیت. همیشه وقتی برنامه ای یا سالگردی است می خواهند و ما هم می رویم جواب میدهیم.

درباره قاتل محمد حرفی نمی زنند که چه کسی بوده و نتیجه شکایت شما چی شده؟

نه هیچ پاسخی نداده اند. به چه کسی پاسخ دادند که به من بدهند. قاتل کدام یک از بچه ها را معرفی کردند که قاتل محمد را معرفی کنند.

پرونده های کشته شدگان اعتراضات بعد از انتخابات در دایره جنایی است اما پرونده محمد در دادسرای اوین بود؛ آنجا در پاسخ به پی گیری هایتان چه می گویند؟

پرونده محمد و صانع ژاله در دادسرای اوین است. هر بار که برای پی گیری می رویم جواب سربالا میدهند می گویند داریم بررسی می کنیم. می گویند که فیلم از دور بوده و نتوانستیم تشخیص دهیم و داریم تحقیقات می کنیم.

چه فیلمی؟

اوایل به ما گفتند که در مکانی که محمد گلوله خورده دوربین دارند و از روی فیلم دوربین بررسی می کنند. بعد گفتند که دوربین فاصله اش دور بوده و نتوانستیم تشخیص دهیم.

با این حال شما همچنان پی گیر پرونده هستید و..

ما خواهان معرفی قاتل محمد هستیم؛ به آنها هم گفته ام که شما معرفی کنید من حتی یک تلنگر هم به قاتل نخواهم زد نه قصاص میخواهم نه اصلا دنبال این هستم که بازداشت کنید و محکوم کنید و.. ولی فقط دوست دارم معرفی کنید. فقط معرفی کنید ما بدانیم. گفته ام به آنها که شما می گویید قاتل کسان دیگری بودند خب حالا معرفی کنید ببینیم چه کسانی بودند.

آقای مختاری گفتید که حتی دنبال بازداشت و محکوم کردن قاتل هم نیستید و فقط میخواهید معرفی شود چرا؟ چه حرفی با قاتل فرزندتان دارید؟

من میخواهم قاتل بچه من و سایر بچه ها معرفی شود. بگوید روی چه حسابی شلیک کرده؟ چرا زده؟ مگر محمد چی میخواست که اسلحه را سوی او نشانه گرفت و شلیک کرد؟ میخواهم بدانم قاتل محمد خواسته هایش چیست؟ محمد آزادی می خواست؛اگر خواسته اش محقق می شد مگر به نفع قاتل هم نبود؟ با چه هدفی زده؟

دو سال از جان باختن محمد می گذرد و در این مدت خانواده شما هم به نوعی تحت فشار بوده آیا حرف ناگفته ای است که بخواهید مطرح کنید؟

من حرف هایم را همیشه زده ام؛ هر بار هم که با شما حرف زده ام مرا که خواسته و سئوال کرده اند، گفته ام که این حرف های من است و بی کم و کاست منتشر می کنند. گفته ام که دو سال است بچه من را کشته اند و یک نفر از داخل کشور نیامده با ما حرف بزند بپرسد که چکار می کنید موضوع چی بوده ؟ کسی حتی نیامده حال را بپرسد. ۲ سال است که محمد نیست و دوری اش برای ما سخت است بچه من بود ولی اگر ناراحتی هم داریم پیش خودمان حل می کنیم چون محمد هدفی داشت و برای هدف اش رفت. روزی که میخواست برود دستبند سبز را به دستگیره در بست و رفت. هنوز دستبند محمد به دستگیره در است. او اعتراض داشت و رفت. همه اعتراض داشتند، رایی داده بودند و اعتراض داشتند. باید بزرگترها می نشستند روشن می کردند که مساله چی است ولی کار به اینجا کشید که عده ای بی گناه کشته شدند. آدم واقعا می ماند توی این قضیه. به آنها بارها گفته ام که محمد بالاترین چیزی هم اگر گفته باشد بالفرض یک مرگ گفته یا بالفرض نرده ای را گرفته و آورده وسط. آیا برای این آدم می کشند؟ تازه می گویم بالفرض که چنین کرده ولی این چیزی است که جانش را بگیرند؟ خب بازداشت می کردند چرا کشتند؟

گفتید محمد هدفی داشت و برای هدف اش رفت و..

بله ما امیدواریم حداقل خواسته های محمد و سایر بچه ها عملی شود آنها جان شان را برای هدف شان و خواسته هایشان دادند. بچه های ما که ضد انقلاب نبودند آنها وطن پرست بودند دنبال ارامش و آزادی برای زندگی شان بودند این ها شعارهایی است که خود مسئولین میدهند و خواسته های عجیبی نبود. چرا باید بچه های ما به این خاطر کشته شوند؟ ما آرزو داریم که بیایند و خواسته های بچه ها را انجام دهند و به چیزی که جوان های ما می خواستند احترام بگذارند. قاتل بچه ها را معرفی کنند تا حداقل مردم و جوان ها قانع شوند. وگرنه محمد و محمدها که فراموش نخواهند شد هر کجا بروید و صحبتی می شود همه این بچه ها را می شناسند.
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.