حکم دو سال زندان برای یکی از ‘دختران خیابان انقلاب’

پنجشنبه, 17ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از صدور حکم دو سال حبس برای یکی از زنانی خبر داده که در اعتراض به حجاب اجباری، در خیابان انقلاب تهران روسری‌‌اش را از سر برداشته بود.

آقای جعفری دولت‌آبادی بدون اعلام نام این فرد گفت که این زن “به اتهام تشویق مردم به فساد از طریق کشف حجاب در مرئی و منظر عام و تظاهر به عمل حرام و ظاهر شدن در اماکن عمومی بدون حجاب شرعی به ۲۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.”

به گفته دادستان تهران ۲۱ ماه از این حکم به مدت پنج سال تعلیق شده که این مسئله مورد اعتراض دادستانی تهران قرار گرفته است.

این اولین حکمی است که مقام‌های قضایی ایران صدور آن را برای زنانی که در اعتراض به حجاب اجباری روسری خود را در مکان‌های عمومی برمی‌دارند، تأیید کرده‌اند.

اوایل دی ماه امسال زنی به نام ویدا موحد روی سکویی در تقاطع خیابان انقلاب و وصال در مرکز تهران روسری سفید خود از سر برداشت و با نصب آن بر روی شاخه‌ای که در دست گرفت، اعتراض خود را به حجاب اجباری در ایران نشان داد.

خانم موحد بعد از این کار بازداشت شد اما بسیاری دیگر در حمایت از او و در اعتراض به پوشش اجباری در ایران کار مشابهی را انجام دادند. ده‌ها نفر از این افراد بازداشت و بعد از مدتی به قید وثیقه آزاد شدند.

دادستان تهران امروز گفته است اولین متهمی که به خاطر “کشف حجاب” تحت تعقیب قرار گرفت، بنا بر اعلام پزشکی قانونی، این فرد “نیازمند درمان دارویی طولانی مدت تحت نظر روانپزشک است”.

نسرین ستوده که وکالت چند نفر از این زنان را بر عهده دارد پیش از این در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی از ضرب و جرح موکلانش در بازداشت خبر داده بود و گفته بود که تعدادی از آنها قرار است محاکمه شوند.

نرگس حسینی یکی از این افراد بود که به گفته خانم ستوده محاکمه او حدود بیست روز پیش در موارد اتهامی “تشویق به فساد”، “عدم رعایت حجاب شرعی” و “تظاهر به عمل حرام” آغاز شد.

سایر تحولات مرتبط در روز چهارشنبه

  • بنا به گزارش‌ها از تهران، مریم شریعتمداری، یکی از “دختران خیابان انقلاب” که بازداشت شده بود با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده است. خانم شریعتمداری ۳۲ سال دارد و حدود دو هفته پیش با آویختن روسری خود بر چوبی در تهران بازداشت شده بود.
  • به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران می‌گوید دادستانی تهران دستور توقف اتومبیل رانندگان “فاقد حجاب شرعی” را صادر کرده است. او البته خواستار تفکیک در برخورد با “بدحجابی یا بی‌حجابی” شده است.
  • به گزارش ایسنا پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس گفته است این فراکسیون بعد از تعطیلات نوروز به بررسی حجاب اجباری در ایران می‌پردازد: “قرار است بعد از تعطیلات نوروز جلسه‌ای در فراکسیون زنان با حضور موافقان و مخالفان حجاب اجباری، فعالان مدنی، کارشناسان حوزه علمیه، قوه قضاییه، مرکز پژوهش‌ها، مرکز تحقیقات اسلامی و … برگزار شود چون حجاب اجباری مطالبه قشری از جامعه است لذا بررسی آن در این نشست ضروری است.”
  • فرح پهلوی، همسر آخرین پادشاه ایران در پیامی به مناسبت روز جهانی زن نوشت: “حدود هشتاد سال پیش رضا شاه بزرگ حجاب اجباری را از سر زنان برداشت و برایشان امکانات آموزش در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و موسسات آموزش عالی فراهم آورد… حدود سی و نه سال است که زنان ایرانی مورد توهین، بی‌احترامی و بی‌عدالتی قرار گرفته‌ و شهروند دوجه دوم به شمار آمده‌اند.”

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.