مرگ سالانه ۳۰ هزار نفر ایرانی بر اثر آلودگی هوا

جمعه, 18ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن


انتخاب خبر: رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: سالانه ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر به خاطر آلودگی هوا در کشور جان شان را از دست می دهند که ۲۱ هزار نفر از این تعداد به دلیل بیماری قلبی و عروقی می باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه در کنفرانس بررسی روش های دستیابی به مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیماری های مزمن و غیر مسری مهم ترین عامل مرگ زودرس در بین ایرانیان پیش از ۷۰ سالگی می باشد و بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی، سرطان و دیابت از جمله مهم ترین این بیماری ها به حساب می آیند.

ملک زاده در ادامه افزود: آمارهای به دست آمده توسط وزارت بهداشت نشان می دهد، در سال ۹۴ تقریبا ۳۸۵ هزار مرگ در کشور به وقوع پیوسته است. ۵۵ درصد این مرگ ها پیش از ۷۰ سالگی و زود هنگام بوده است و ۲۵ درصد این مرگ ها تقریبا ۹۴ هزار مرگ پیش از۵۰ سالگی به وقوع پیوسته است.

وی بیان کرد: پنجاه درصد ایرانیان بالای ۵۵ سال دارای فشار خون بالا می باشند و ۴۵ درصد ایرانیان بالای پنجاه سال دچار چربی خون بالا می باشند.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور اظهار کرد: باید برای آینده کشور و جلوگیری از بیماری های مزمن و غیر مسری برنامه ریزی داشته باشیم و قسمت مهمی از پژوهش های کشور باید متمرکز بر کاهش آلودگی های زیست محیطی و پاسخگویی به چالش های کشور باشد.

ملک زاده افزود: دانشگاه های علوم پزشکی کشور در برطرف کردن چالش های سلامت نقش بسیار مهمی دارند ولی در حال حاضر به خاطر تاخیر یکساله در پرداخت حقوق پزشکان و کادر بهداشتی و درمانی دچار مشکل شده ایم و طرح تحول سلامت با مشکل روبه رو شده است.

معاون وزیر بهداشت گفته است: در چند سال گذشته با بالا رفتن سن امید به زندگی افتخارات بزرگی در نظام سلامت به دست آمده است و موفق شدیم که با کاهش آلودگی هوا در خانه, بالا بردن زایمان ایمن، پایین آوردن بیماری های واگیر و گرمسیری، پیشرفت بیمه همگانی،کاهش کوتاه قدی و کاهش استفاده از الکل شاخص پیشرفت انسانی را در ایران توسعه دهیم.

وی اظهار کرد: مهم ترین چالش های نظام سلامت ایران، تعداد بالای تصادفات رانندگی، خشونت و نزاع، رعایت نشدن اصول بهداشت شخصی، آلودگی هوا و ریزگردها، بلایای طبیعی، مسمومیت ها و ایدز می باشد که باید برای پایین آوردن عوارض آن ها اقدام کنیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.