جبهه ملی ایران: در نخستین سالروز درگذشت ادیب برومند یاد و نام آن انسان فرهیخته را گرامی می داریم

جمعه, 18ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

در نخستین سالروز درگذشت ادیب برومند یاد و نام آن انسان فرهیخته را گرامی می داریم

آقای عبدالعلی برومند ملقب به ادیب برومند در ۲۱ خرداد ماه ۱۳۰۳ در خانواده ای اصیل و هوادار آزادی و عدالت تولد یافت و در روز ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفته و به دیار باقی شتافت . او از سن ۱۶ سالگی از طریق  سرودن اشعار میهنی پای به میدان مبارزات آزادیخواهانه و استقلال طلبانه ملت ایران گذاشت  و مجموعه اشعاری که او تا سن ۲۰ سالگی سروده بود در سال ۱۳۲۳ در اولین کتابش تحت نام « ناله های وطن » به چاپ رسید . اشعار حماسی و میهن دوستانه او در سال های دهه ۲۰ خورشیدی عنوان « شاعر ملی » را برای او رقم زد.

در نیمه دهه ۲۰ و زمانی که خاک ایران در اشغال متفقین قرار داشت، او به درستی تشخیص داد که تحقق خواسته ها و آمال ملی با حرکت های انفرادی میسر نیست و باید به اقدامات جمعی و تحزب روی آورد و به همین جهت به حزب ایران که توسط عده ای از روشنفکران میهن دوست شکل گرفته بود پیوست. در دوران نهضت ملی شدن نفت همراه با حزب ایران هوا دار نهضت بود. در دوران دولت ملی، اشعار میهنی که او در مورد ملی شدن نفت و خلع ید از شرکت نفت انگلیسی سروده بود بنا به دستور دکتر مصدق به اداره رادیو با صدای اثر گذار و پر طنین شاعر از رادیوی  دولت ملی پخش می شد.

پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ، ادیب برومند همراه با حزب ایران به نهضت مقاومت ملی پیوست. در سال ۱۳۳۹ با تشکیل مجدد شورای مرکزی جبهه ملی ایران، او به شورا دعوت شد و به سمت دبیری شورا برگزیده گردید. در جلسه گزینش او به سمت دبیری شورا ، این جمله شادروان دکتر غلامحسین صدیقی ماندگار شد که گفت: « من به آقای ادیب برومند رای می دهم که هم ادیب است وهم برومند .» .

ادیب برومند در کنگره با شکوه جبهه ملی ایران در دیماه ۱۳۴۱عضو هیئت رئیسه کنگره بود . در سال ۱۳۵۶ در آستانه انقلاب، آقای ادیب برومند را باز هم عضو شورای مرکزی می بینیم. پس از انقلاب او به عضویت هیئت رهبری جبهه ملی ایران بر گزیده شد. در روز ۲۵ خرداد ۱۳۶۰ پس از یورش شدیدی که حاکمیت نسبت به جبهه ملی ایران به عمل آورد، آقای ادیب برومند همراه با آقایان اصغر پارسا و دکتر مسعود حجازی به تداوم فعالیت جبهه ملی پای فشرد و از توقف کار جبهه ملی جلوگیری نمود. در سال ۱۳۷۲ زنده نام  ادیب برومند بود که پای پیش نهاد و با دعوت از اعضای باقی مانده شورای مرکزی نسبت به تشکیل منظم جلسات شورا اقدام کرد و تحرک و گستردگی بیشتری را برای جبهه ملی ایران فراهم نمود. او در اولین جلسه شورا به ریاست شورای مرکزی انتخاب گردید و در پلنوم الهیار صالح در سال ۱۳۸۲ آقای ادیب برومند ریاست پلنوم را بر عهده داشت. شورای مرکزی منتخب پلنوم ، ادیب برومند را به ریاست شورای مرکزی وهیئت رهبری جبهه ملی ایران برگزید و او تا آخرین روزهای حیات، در همین موقعیت تشکیلاتی قرار داشت.

ادیب برومند شخصیتی ماندگار در سازمان جبهه ملی ایران و تاریخ سیاسی کشور و ستاره ای درخشان در آسمان شعر و ادب ایران باقی خواهد ماند. او شخصیتی پاک نهاد، میهن دوست، ظلم ستیز، آزادیخواه، استقلال طلب، راستگو، شجاع و پیرو راستین راه مصدق بزرگ بود. او فردی متدین بود ولی به اصل جدایی دین از حکومت که از اصول اعتقادی جبهه ملی ایران است عمیقا باور داشت. در نخستین سالروز در گذشت آن بزرگ مرد ، به روان پاکش درود می فرستیم و در مقابل یک عمر تلاش ایران دوستانه و آزادیخواهانه او سر تعظیم فرود می آوریم .

۱۸ اسفند ۱۳۹۶
تهران – هیئت رهبری وهیئت اجرائیه جبهه ملی ایران

http://jebhemeliiran.org/?p=1385

http://jebhemeliiran.org


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.