بیانیه تجمع دانشگاه امیرکبیر در حمایت از دانشجویان بازداشتی

دوشنبه, 21ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران در اعتراض به برخورد با دانشجویان، تجمع و بیانیه‌ای صادر کردند. آنها خواستار برطرف‌شدن جو امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها و لغو پیگرد قضایی دانشجویان بازداشت‌شده در اعتراضات دی‌ماه شده‌اند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) در بیانیه‌ای خواستار لغو احکام سنگین علیه دانشجویان و آزادی دانشجویان دستگیرشده در اعتراضات دی‌ماه شده‌اند. تجمع این دانشجویان ظهر یکشنبه (۱۱ مارس/ ۲۰ اسفند) برگزار شد. در تصاویر منتشرشده در فضای مجازی گروهی دیگر دیده می‌شوند که به دانشجویان معترض اعتراض می‌کنند.

در جایی از بیانیه دانشجویان معترض آمده است: «در حالی که از هر سو ادعاهای فراوانی مبنی بر ضرورت استقلال و وجود آزادی آکادمیک در دانشگاه مطرح می‌شود و دولت وعده دانشگاه غیرامنیتی می‌دهد، اکنون شاهد آن هستیم که هر نقدی از سوی قلمروی دانشگاه با شدیدترین دخالت‌ها و تعرض‌های نهادهای امنیتی و … مواجه می‌شود و دانشجویان […] زیر تیغ شدیدترین برخوردها … قرار می‌گیرند.»

تنظیم‌کنندگان بیانیه هشدار داده‌اند که “دود آتش” چنین برخوردی “به یقین در چشم همگان خواهد رفت” و “به بند کشیدن دانشجویان آن هم با احکام سنگینی که به هیچ روی قابل پذیرش و عقلانی به نظر می‌رسند، راه به جایی به جز یاس و تیره‌روزی نخواهد برد.»

در بیانیه تجمع اعتراضی “از تمامی دانشجویان و اساتید” خواسته شده تا “برای دفاع از حق نقد و استقلال آکادمیک دانشگاه و عدم تعرض نهادهای خارجی بر آن” با معترضان همراه شوند. بیانیه همچنین از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌خواهد به وعده خود مبنی بر آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان عمل کند. در ادامه آمده که “هزینه اعتراض و نقد دائما بیشتر” می‌شود و “گوش مسئولین سنگین‌تر”.

مخالفان حرکت اعتراضی ظهر یکشنبه در دانشگاه پلی تکنیک

دادگاه انقلاب تهران برای سه دانشجویی که پس از اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته بازداشت شده بودند، احکام سنگین زندان صادر کرده است. دو تن از این دانشجویان علاوه بر حبس، حکم ممنوعیت خروج از کشور نیز دریافت کرده‌اند. کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور پیشتر خبر داده بود که لیلا حسن‌زاده، دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران، به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

طبق همین گزارش، سینا ربیعی، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و محسن حق‌شناس، دانشجوی طراحی صحنه همین دانشگاه، به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

اتهام این سه فعال دانشجویی “تبلیغ علیه نظام”، “اقدام علیه امنیت ملی” و “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” عنوان شده است.

دانشجویان معترض در عین حال خواسته‌اند هر نوع پیگیری قضائی علیه دیگر دانشجویان بازداشت‌شده در چند ماه اخیر رفع شود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.