انتقال آیت‌الله حسین شیرازی، روحانی منتقد ساکن قم به تهران

سه شنبه, 22ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سید حسین شیرازی، مسئول دفتر و فرزند آیت الله سید صادق حسینی شیرازی از مراجع تقلید قم که برای دومین بار در دو ماه گذشته مورخ ۱۵ اسفندماه سال جاری توسط ماموران امنیتی، همراه با توهین و ضرب و شتم دستگیر شده بود، به دستور دادستان ویژه روحانیت روز ۱۹ اسفندماه از بازداشتگاهی در قم به محل نامعلومی در تهران منتقل شده است. از وضعیت این روحانی منتقد نظریه ولایت فقیه پس از بازداشت اطلاع زیادی در دست نیست. در پی دستگیری حسین شیرازی شماری از معترضان هوادار آیت‌الله شیرازی در خارج از کشور دست به اعتراض زدند؛ علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفته “بالاخره عده‌ای نظراتی برای خود دارند و ممکن است مخالف باشند، نباید به صرف مخالفت آنها را بازداشت کنیم.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید حسین شیرازی مورخ ۱۵ اسفندماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است و پس از گذشت یک هفته از زمان بازداشت تاکنون هیچ‌گونه خبری از وضعیت سلامتی، محل نگهداری و سرنوشت وی در دست نیست.

یک منبع نزدیک به بیت این مرجع تقلید شیعیان به هرانا گفت “خانواده آقای شیرازی به تازگی مطلع شدند عصر روز شنبه مورخ ۱۹ اسفندماه سید حسین به دستور ابراهیم رئیسی، دادستان کل دادگاه ویژه روحانیت از قم به محل نامعلومی در تهران منتقل شده است. از احوالات ایشان اطلاع خاصی در دست نیست.”

سید حسین شیرازی متولد ۱۳۴۹، روحانی و مجتهد شیعه و مسئول دفتر و فرزند آیت الله سید صادق حسینی شیرازی از مراجع تقلید ساکن شهر قم است و از منتقدان حکومت ایران هستند.

هر چند دلیل مشخصی برای بازداشت آقای شیرازی اعلام نشده است، با این حال قابل اشاره است که این روحانی اخیرا در سخنانی “ولایت فقیه” را بردگی و نظام جمهوری اسلامی را غیرپاسخگو خوانده بود و در تعریف جایگاه ولی فقیه در حکومت ایران، آن را مشابه جایگاه “فراعنه مصر” توصیف کرده بود که خود را از هر گونه انتقاد و پاسخگویی فارغ می‌دانستند؛ وی با انتقاد از اینکه ولی فقیه به هیچ‌کس پاسخگو نیست، معتقد است که فرعون هم جای اعتراضی برای دیگران قائل نبود.

در پی این دستگیری شماری از معترضان هوادار آیت‌الله شیرازی مقابل کنسولگری ایران در کربلای عراق تجمع کردند.

همچنین در ادامه چند نفر از هواداران آقای شیرازی در لندن، با ورود به ساختمان سفارت ایران در این شهر، پرچم ایران را پایین کشیده و روی بالکن سفارت پرچم خود را بالا بردند.

گفته می‌شود بیت آیت‌الله شیرازی دارای امکانات رسانه‌ای از جمله شبکه تلویزیونی است و پیروانی در کویت، عراق و ایران دارد.

سید حسین شیرازی پیش از این نیز در تاریخ ۱۵ بهمن ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند روز بی خبری آزاد شده بود.

این روحانی ساکن قم، در اوایل دی ماه، طی احضاریه‌ای به دادسرای ویژه‌ی روحانیت احضار شده بود. به وی اعلام شده بود در تاریخ ۱۶بهمن‌ماه سال جاری، راس ساعت ۹ صبح خود را به شعبه‌ی چهارم دادسرای ویژه‌ی روحانیت قم معرفی نماید ولی علیرغم احضار مورد اشاره، ماموران امنیتی در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه سال جاری، یک روز قبل از تاریخ احضاریه، وی را بازداشت کرده بودند.

یکی از منابع نزدیک به آقای شیرازی به پیش‌تر به گزارشگر هرانا گفته بود “پس از بازداشت ایشان که قاعدتا به حکم دادگاه ویژه روحانیت صورت گرفته است وی به محل نامعلومی منتقل و نهایتا پس از چند روز آزاد شد.”

پیش از این علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از حادثه حمله به سفارت ایران در انگلیس عنوان کرده بود: “البته که ورود به سفارت ایران در انگلیس کاری نادرست و غیرقانونی بود و پلیس و دولت انگلیس در قبال این کار مسوولیت دارد اما من معتقدم بازداشت سید حسین شیرازی ضرورتی نداشت، ایشان در جایی درباره ولایت فقیه یک اظهارنظری کرده بود که مسئله خیلی مهمی نبود که بخواهند او را بازداشت کنند.

بالاخره عده‌ای نظراتی برای خود دارند و ممکن است مخالف باشند، نباید به صرف مخالفت، ما بازداشت کنیم؛ بالاخره افرادی داریم که درباره نظام حکومتی نظرات مخالفی دارند؛ به نظر من دادگاه ویژه روحانیت بی‌جهت این اقدام را انجام داد و اصلا ضرورتی نداشت”.

بازداشت این روحانی منتقد در حالی است که دولت حسن روحانی طی سال‌های اخیر بارها بر بحث آزادی بیان و حفظ حقوق شهروندان تاکید داشته است؛ در ماده‌ی ۲۶ منشور حقوق شهروندی دولت به صراحت به این نکته اشاره شده است که “هر شهروندی از حق آزادی بیان برخوردار است، این حق باید در چارچوب حدود مقرر در قانون اعمال شود، شهروندان حق دارند نظرات و اطلاعات راجع به موضوعات مختلف را با استفاده از وسایل ارتباطی، آزادانه جستجو، دریافت و منتشر کنند، دولت باید آزادی بیان را به‌طور خاص در عرصه‌های ارتباطات گروهی و اجتماعی و فضای مجازی ازجمله روزنامه، مجله، کتاب، سینما، رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی و مانند این‌ها طبق قوانین تضمین کند.”


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.