استیضاح دو وزیر کابینه حسن روحانی؛ وزیران کار و راه ابقا شدند

سه شنبه, 22ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

جلسه استیضاح دو تن از وزیران کابینه حسن روحانی، رئیس جمهوری، در جریان است دو وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر راه و شهرسازی در سمت‌های خود ابقاء شدند.

روز سه‌شنبه، ٢٢ اسفند (١٣ مارس)، مجلس ایران برای رسیدگی به دو طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، با حضور٢۵٣ نماینده جلسه علنی تشکیل داد. حسن روحانی در جلسه استیضاح وزیران کابینه حاضر نشده اما اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات و دادگستری، رئیس دفتر رئیس جمهوری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان تامین اجتماعی در جلسه مجلس حضور داشتند.

در جلسه صبح، رسیدگی به طرح استیضاح علی ربیعی مطرح شد و پس از سخنان موافقان و مخالفان طرح و دفاع آقای ربیعی در مورد این طرح رای‌گیری به عمل آمد. به دلیل نزدیک بودن تعداد آراء موافق و مخالف، آراء چند بار بازشماری شد. سرانجام اعلام شد که آقای ربیعی با ١٢۶ رای در برابر ١٢۴ رای در سمت خود ابقا شد. دو تن از نمایندگان به طرح رای ممتنتع دادند و یک رای هم باطله اعلام شد.

رسیدگی به طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه بعد از ظهر صورت گرفت و پس از سخنرانی موافقان و مخالفان طرح و دفاع وزیر، رای‌گیری به عمل آمد و ١۵٢ نماینده به طرح استیضاح رای مخالف، ٩٢ نماینده رای موافق و دو نماینده رای ممتنع دادند. به این ترتیب، طرح استیضاح اقای آخوندی رد و او در سمت خود ابقاء شد.

پیش از آغاز مذاکرات، یک عضو هیئت رئیسه مجلس به خبرگزاری صدا وسیما گفت که طبق توافق وزیر تعاون و نمایندگان استیضاح کننده، جلسه استیضاح سه ساعت به طول خواهد انجامید که کوتاه‌تر حد معمول است. براساس این توافق، نخست شش تن از متقاضیان استیضاح سخنرانی کردند و سپس وزیر تعاون به مدت یک ساعت به دفاع از خود پرداخت. پس از آن دو نماینده دیگر سخنرانی کردند و سپس در مورد طرح استیضاح رای گیری به عمل آمد.

به این ترتیب، زمان اختصاص یافته به استیضاح کنندگان نیم ساعت کمتر از دو ساعت پیش بینی شده و زمان سخنرانی وزیر یک ساعت کمتر از سه ساعت پیش بینی شده بوده و به این ترتیب، جلسه استیضاح به جای ۵ ساعت سه ساعت به طول انجامید.

طرح استیضاح آقای ربیعی روز ١٣ اسفند با امضای بیست و چهار نماینده تسلیم هیئت رئیسه مجلس شد و هیئت رئیسه روز ١۵ اسفند وصول آن را اعلام کرد. در این طرح، عملکرد وزیر تعاون در چند زمینه مورد انتقاد قرار گرفته که از جمله شامل حادثه نفتکش سانچی، طرح تحول سلامت، “مدیریت نامناسب زیر مجموعه‌های وزارت کار”، “بی ‌توجهی به حقوق کارگران”، “وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی” و “عملکرد نامناسب صندوق کارآفرینی” است.

پس از پایان استیضاح وزیر کار، طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه بعد از ظهر روز سه‌شنبه آغاز شده است. این طرح نیز با ٢۴ امضا روز ١۴ اسفند تسلیم مجلس شد و روز ١۵ اسفند هیئت رئیسه وصول آن را اعلام کرد.

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی از جمله به سقوط هواپیمای مسافربری شرکت اسمان ارتباط دارد. این هواپیما که از تهران عازم یاسوج بود در ارتفاعات محلی سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

آقای آخوندی در سخنان خود در مجلس گفت که این برای سومین بار است که برای استیضاح در مجلس حاضر شده است.

علاوه بر این دو عضو کابینه حسن روحانی، طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام وصول شده و قرار است فردا چهارشنبه ۲۳ اسفند در مجلس رسیدگی شود. استیضاح‌کنندگان عملکرد وزارت جهاد کشاورزی از جمله در زمینه‌های تنظیم بازار محصولات کشاورزی، رسیدگی به مشکلات کارخانه‌های نیشکر، استفاده از مدیران بازنشسته و وضعیت تولید شیر را قابل قبول ندانسته‌ و خواستار توضیحات وزیر شده‌اند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، پس از اعلام وصول طرح استیضاح، وزیر مورد نظر ده روز برای حضور در مجلس و ارائه توضیحات فرصت دارد.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.