نظرسنجی های ۹۶: نارضایتی ۷۵درصدی مردم و افزایش نگرانی های اقتصادی

سه شنبه, 29ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

۷۵ درصد مردم ایران از شرایط فعلی کشور ناراضی هستند و ۸۰ درصد آنها معتقدند جمهوری اسلامی در مواجهه با معترضان باید با آنها گفتگو کند یا خواسته‌هایشان را بپذیرد و ۷۰ درصد مردم نیز گفته‌اند نگران وضعیت اقتصادی خود هستند.

این آمار تنها بخشی از نتایج نظر‌سنجی‌های انجام شده مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از مردم ایران در سال ۱۳۹۶ است که جمع بندی آنها در پایان سال منتشر شده است.

ایسپا پس از اعتراض‌های سراسری دی ماه اقدام به یک نظر‌سنجی کرده که نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردم این کشور از شرایط موجود راضی نیستند و این میزان نارضایتی در بین جوانان (۱۸-۲۹ سال) بیش از سایر گروه‌های سنی است.»

۴۰ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند خطاب اعتراض‌ها قوه مجریه بوده و ۳۵ درصد هم کل نظام مخاطب اصلی این اعتراض‌ها دانسته‌اند.

۶۰ درصد هم گفته‌اند «وضع موجود با انجام برخی اقدامات قابل اصلاح است» و ۸۰ درصد هم از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند با معترضان وارد گفتگو شده یا خواسته‌هایشان را بپذیرد.

طبق نتایج حاصل از سوالی در نظرسنجی از مردم پس از اعتراض‌های دی‌ماه، بیش از ۷۰ درصد مردم ایران نیز مخالف فیلتر شبکه‌های اجتماعی در زمان اعتراض‌ها بوده اند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی از خواسته اصلی معترضان پرسش شده که ۶۹ درصد بهبود وضعیت اقتصادی و فضای کسب و کار، ۳۰ درصد اعتراض به فساد مالی و ۲۰.۶ درصد هم به رفع بی‌عدالتی اشاره کرده‌اند.

۴۸ درصد هم گفته‌اند در هیچ شرایطی در تجمعات اعتراضی شرکت نمی‌کنند و ۴۱ درصد چنین اظهار عقیده کرده‌اند در صورت مسالمت‌آمیز و قانونی برگزار شدن اعتراضات در تجمعات مشارکت می‌کنند.

در این نظرسنجی همچنین مشخص شده که بیش از ۷۰ درصد مردم در پاسخ به این سوال که «‌مهم‌ترین چیزی که در کشور شما را نگران می‌کند، چیست؟» از مسائل اقتصادی مثل گرانی، بیکاری، فقر و فساد اقتصادی احساس نگرانی کرده‌اند.

ایسپا در شهریور ماه امسال نیز یک نظرسنجی دیگر داشته که نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردم ایران به بانک‌های دولتی اعتماد دارند و از سوی دیگر همین اعتماد در خصوص بانک‌های خصوصی تنها به ۱۹ درصد می‌­رسد.

در همین ماه یک نظرسنجی دیگر صورت گرفته که محور آن موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی بوده که بیش از ۶۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند موافق این موضوع هستند.

در این نظرسنجی ۶۷.۲ درصد مردان و ۵۷.۸ درصد زنان موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها بوده‌اند.

نتایح یک نظرسنجی ایسپا در مهر ماه پیرامون پرداخت مالیات هم نشان می‌دهد که «۶۴.۵ درصد تهرانی‌ها مالیات‌های فعلی را با توجه به درآمدشان عادلانه نمی‌دانند.»

این نتایج گویای اضمحلال سرمایه‌های اجتماعی در جامعه ایران است٬ جامعه‌ای که به خواسته‌های مسلم خود نرسیده٬ از وضعیتش راضی نیست٬ به آینده امیدی نداشته و به ظاهر دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد.

جامعه ایران در سال ۱۳۹۶ با بحران‌های اجتماعی٬ اقتصادی٬ فرهنگی و سیاسی قابل توجهی دست به گریبان بود که به نظر می‌رسد در سال پیش‌رو نیز این بحران‌ها با همین شکل و شمایل به حیات خود ادامه دهند.

کارگرانی که بیکار شده‌اند و ماه‌هاست حقوقی دریافت نکرده‌اند٬ زنانی که دیگر نمی‌خواهد زیرفشار نظام مذهبی و مرد‌سالار زندگی کنند٬ طبقه متوسطی که امید‌های خود را از دست داده و نوجوانانی که در دی ماه نخستین تجربه گسترده شورش خیابانی را تجربه کرده‌اند از جمله حاملان این بحران‌های جامعه ایران در سال آینده هستند.

بررسی وضعیت کنونی مهمترین شاخصه‌های اقتصادی٬ سیاسی٬ فرهنگی و اجتماعی در جامعه ایران نیز چشم‌انداز جامعه در سال آینده را چندان خوشایند و مثبت نشان نمی‌دهد.

بسیاری از این بحران‌ها و شرایط اسف‌بار عمومی بی‌آنکه تغییر محسوسی در آنها ایجاد شده باشد٬ تمام و کمال وارد سال ۱۳۹۷ خواهند شد و سالی سرشار از تنش‌های فردی و اجتماعی را رقم خواهند زد.

شعله‌ور شدن دوباره اعتراض‌هایی دی ماه از محتمل‌ترین تنش‌های احتمالی در سال ۹۷ است که مقام‌های دولتی پیش‌تر و به کرات درباره آن هشدار داده‌اند.

این هشدار‌ها در شرایطی داده می‌شود که نه دولت و نه حاکمیت توان از بین بردن بسیاری از ریشه‌های اصلی این اعتراض‌ها را ندارند و تنها دل‌خوش به سرکوب و جمع کردن آنها و انتقال به حوزه‌ و زمانی دیگر هستند.

بحران‌ها در جمهوری اسلامی به طور معمول حل و فصل نمی‌شود٬ بله سرکوب٬ خفه یا جمع شده و آینده موکول می‌شود٬ انباشت این بحران‌های سرکوب شده به‌سان آتش‌فشان خفته‌ای است که در نهایت روزی بیدار خواهد شد.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.