خامنه‌ای: مقاصد خود در منطقه را تحقق می‌بخشیم

چهارشنبه, 1ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین سخنرانی سال ۹۷ خود انگیزه حضور ایران در کشورهای منطقه را “عقلایی و منطقی” خواند. او گفت در ایران آزادی بیان هست و هرکس ادعا کند به خاطر انتقاد به حکومت تحت فشار قرار گرفته دروغ می‌گوید.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مطابق روال سال‌های گذشته نخستین سخنرانی سال نوی خود را در حرم هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد ایراد کرد.

او سخنان خود را با “نگاهی اجمالی” به کارنامه حکومت در چهار دهه گذشته آغاز کرد، با طرح ضرورت‌ها و موانع تحقق شعار سال ادامه داد و در بخشی از آن به حضور مناقشه‌برانگیز ایران در برخی کشورهای منطقه پرداخت.

خامنه‌ای استقلال را یکی از شعارهای محوری انقلاب سال ۵۷ عنوان کرد که به گفته‌ی او کاملا محقق شده و “امروز در دنیا هیچ کشوری به استقلال ملت ایران نمی‌رسد”. او افزود: «همه‌ی ملت‌های دنیا به نحوی از انحاء نوعی ملاحظه‌کاری در مقابل قدرت‌ها دارند. آن ملتی که آراء او تحت تأثیر هیچ‌کدام از ملت‌ها قرار نمی‌گیرد ملت ایران است.»

حضور منطقه‌ای و “فضولان بین‌المللی”

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنانش منتقدان دخالت ایران در کشورهای منطقه را “فضولان بین‌المللی” نامید و گفت: «کسانی که در همه‌ی مسائل داخلی مناطق مختلف دنیا می‌خواهند دخالت کنند، اعتراض می‌کنند که ایرانی‌ها چرا دخالت می‌کنند؛ خب به شما چه؟!»

خامنه‌ای می‌گوید حضور نیروهای ایران در دیگر کشورها به خاطر درخواست کمک “دولت‌ها و ملت‌های منطقه” بوده و این کار “با انگیزه‌های عقلایی و منطقی” انجام شده است.

او ضمن تکذیب دخالت در امور داخلی کشورها تاکید کرد که اقدام‌های ایران در زمینه مسائل منطقه‌ای “با محاسبات بسیار منطقی” انجام گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبری، خامنه‌ای با بیان این که ایران تا کنون در اقدام‌های منطقه‌ای خود موفق بوده و بعد از این هم موفق خواهد بود افزود: «این را عرض بکنم بدون شک در مسائل منطقه، آمریکا به مقصود خود نخواهد رسید و ما ان‌شاءالله مقاصدمان را تحقق خواهیم بخشید.»

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید گروه‌های تروریستی مانند گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) را آمریکا با هدف “دور کردن ذهن ملت‌ها” از اسرائیل به وجود آورده اما “جمهوری اسلامی توانست نقشه‌ی آمریکا را در منطقه خنثی کند”.

فاصله با عدالت

خامنه‌ای در سخنرانی اول فروردین ماه خود در مشهد ادعا کرد که تمام شعارها و اهداف انقلاب ۵۷ “به همان طراوت” حفظ شده‌اند. او این شعارها را ” استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، اعتماد به نفس ملی، عدالت و برتر و بالاتر از همه‌ی این‌ها تحقق و پیاده شدن احکام دین و شریعت در کشور” برشمرد.

این ادعا در حالی مطرح شده که خامنه‌ای اعتراف می‌کند معضلاتی مانند فساد و قاچاق گسترده کالا همچنان گریبانگیر کشور است و “در بحث عدالت عقبیم”. او گفت: «در باب عدالت کارهای بسیار زیادی انجام گرفته، کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است منتها این، آن عدالتی نیست که ما دنبالش هستیم و آرزوی ملت مسلمان است و با آن فاصله دارد.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «مشکل دیگر، عدم مبارزه جدی با فساد است. اینکه بگویند مسئله فساد، امروز در کشور به یک مسئله رایج درآمده. نه این خبرها نیست. البته فساد کمش هم بد و مضر است ولی اینکه تبلیغ می‌کنند که فساد همه جا را گرفته، نه اینطور نیست. با فاسدها باید مبارزه جدی و پیگیر کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی ظاهرا در واکنش به انتقادهای داخلی و بین‌المللی از سرکوب مخالفان و معترضان گفت: «عده‌ای بی‌انصافی می‌کنند از آزادی موجود استفاده می‌کنند و می‌گویند آزادی وجود ندارد، رادیوهای بیگانه هم سخنان آنها را بازتاب می‌‌دهند. امروز در کشور ما آزادی فکر، آزادی بیان، آزادی انتخاب وجود دارد.»

آزادی بیان، سرکوب معترضان؟

او همچنین گفته است: «هیچ کس بخاطر این‌که نظرش مخالف نظر حکومت است مورد تعقیب و فشار قرار نمی‌گیرد. هر کس چنین ادعایی کند دروغ گفته است و بنا هم نیست کسی متعرض اینها شود.»

این ادعا در حالی مطرح شده که وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت‌وگو با سالنامه روزنامه ایران می‌گوید تعداد کل شرکت‌کنندگان دی ماه ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر بیشتر نبوده اما از همین جمعیت معترض حدود پنج هزار نفر، به عبارت دیگر تقریبا از هر ده معترض یک نفر بازداشت شده است.

او این کار را زمینه‌ساز پیشرفت و شکوفایی اقتصاد غیرنفتی عنوان کرد و از مسئولان خواست برای حمایت از کالای ساخت داخل، واردات کالا را مدیریت کنند. او بهره‌گیری بیشتر از نیرو و ظرفیت‌های جوانان و مبارزه با کالای قاچاق را یکی دیگر از پیش‌شرط‌های رونق بازار کالاهای تولید داخل دانست و از مردم خواست “با تعصب” از خرید کالای قاچاق خودداری کنند.

مطابق گزارش‌ها هر سال میلیاردها دلار کالای قاچاق وارد ایران می‌شود و بسیاری از مقامات و نهادها در این تجارت پرسود سهم و نقش دارد. حجم کالای قاچاقی که در بازارهای ایران به مشتریان عرضه می‌شود چنان ابعادی دارد که عدم دخالت مسئولان در ورود و توزیع آنها باورپذیر نیست.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود روزانه سه هزار و ۳۰۰ کانتینر کالای قاچاق از گذرگاه‌های رسمی وارد ایران می‌شود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.