ایران امروز: اظهارات خلاف واقع خامنه‌ای درباره آزادی بیان در ایران

پنجشنبه, 2ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

علی‌خامنه‌ای در حالی از آزادی بیان در کشور سخن گفته است که هم اکنون میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد بیش از هفت سال است که در زندان به سر می‌برند بدون اینکه از دادرسی عادلانه برخوردار باشند. به علاوه هم اکنون دهها فعال مدنی و سیاسی به دلیل ابراز مسالمت‌آمیز عقیده خود، با احکام طولانی مدت در زندان هستند.

علی خامنه‌ای رهبر ایران در سخنرانی اولین روز سال ۹۷ در مشهد از داشتن آزادی در میان مردم ایران صحبت کرد و گفت در ایران ««هیچ‌کس به خاطر این که نظرش مخالف نظر حکومت است مورد تعقیب و فشار قرار نمی‌گیرد.» او ادامه داد «هرکس چنین ادعایی کند دروغ گفته است و بنا هم نیست کسی معترض اینها شود.»

علی‌خامنه‌ای در حالی از آزادی بیان در کشور سخن گفته است که هم اکنون سه تن از منتقدان حکومت به نام‌های میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد بیش از هفت سال است که در زندان به سر می‌برند بدون اینکه از دادرسی عادلانه برخوردار باشند. به علاوه در جریان تجمعات موسوم به اعتراضات سراسری در دی ماه بیش از شش هزار نفر دستگیر شدند. به علاوه هم اکنون دهها فعال مدنی و سیاسی به دلیل ابراز مسالمت‌آمیز عقیده خود، با احکام طولانی مدت در زندان هستند.

رهبر در سخنرانی خود در حرم امام رضا در مشهد که طبق سنت هر ساله سخنرانی اولین روز سال در این محل اتفاق می‌افتد، مدعی آزادی در ایران شد و مخالفان این نظر را دروغگو و بی‌انصاف خواند.

رهبر ایران با اشاره به چهل ساله شدن انقلاب اسلامی در سال جدید گفت در کشور ایران «آزادی فکر، ازادی بیان و آزادی انتخاب وجود دارد.» او مدعی شد که عده‌ای «بی‌انصافی» می‌کنند «و از آزادی موجود استفاده می‌کنند و می‌گویند در کشور آزادی وجود ندارد.» او در ادامه حرف‌هایش به «رادیوهای بیگانه» اشاره کرد که سخنان عده‌ای بی‌انصاف در مورد عدم آزادی در کشور را «بازتاب می‌دهند.»

آیت‌الله خامنه‌ای در جمله بعدی خود آزادی در جمهوری را مطابق با «قوانین اساسی و قوانین کشور و شریعت» عنوان کرد. او گفت: «چارچوب آزادی در جمهوری اسلامی، «قانون اساسی و قوانین کشور» است که همه این قوانین نیز الهام گرفته از شریعت هستند.» قوانین و شریعتی که عملا راه آزادی را محدود و کوتاه کرده‌اند.

خامنه‌ای همچنین در باب استقلال و عدالت در کشور هم صحبت‌های کرد. او با اظهار اینکه «امروز در دنیا هیچ کشوری به استقلال ملت ایران نمی‌رسد» گفت: «همه‌‌ی ملت‌های دنیا به نحوی از انحاء نوعی ملاحظه‌کاری در مقابل قدرت‌ها دارند. آن ملتی که آرا او تحت‌تاثیر هیچ‌کدام از ملت‌ها قرار نمی‌گیرد ملت ایران است.»

رهبر ایران همچنین با اشاره به سخنرانی قبلی خود در تاریخ ۳۰ بهمن ماه گفت «بنده چند هفته‌ی قبل گفتم که در عدالت عقب هستیم. عقیده‌ی من همین است منتها بدخواهان جور دیگری استفاده کردند، معانی این حرف را این قرار دادند که کشور در باب عدالت هیچ حرکتی انجام نداده است.»

او مصادق عدالت را مقایسه ایران با دوران چهل سال پیش خود دانست و گفت: «والا اگر شما مقایسه کنید کشور ما را با دوران قبل از انقلاب یا با بسیاری از کشورهای دیگر می‌بینید که در اینجا فاصله‌ی طبقاتی کمتر است، توانایی‌های قشر ضعیف بیشتر است، عمومیت آموزش و پرورش و بهداشت و دیگر چیزها حتما از بسیاری از کشورهای دیگر بیشتر است.»

علی خامنه‌ای روز ۳۰ بهمن ماه در سخنرانی گفته بود: «درمورد عدالت ما عقب‌مانده هستیم؛ در این تردیدی نیست؛ خودمان اعتراف میکنیم، اقرار میکنیم.» او در جای دیگری از حرف‌هایش با عذرخواهی از مردم گفته بود:‌ «باید از خدای متعال و از مردم عزیز عذرخواهی کنیم. در مورد عدالت مشکل داریم و ان‌شاءالله با همّت مردان و زنان کارآمد و مؤمن، در این ناحیه هم پیشرفت خواهیم کرد.»

او اما یک ماه بعد در سخنرانی روز اول فروردین گفت که بدخواهان از حرف‌هایش سو استفاده کرده‌اند.

خامنه‌ای در ادامه اظهاراتش در روز اول فروردین ماه درباره اینکه اوضاع ایران بهتر از جاهای دیگر است به بخش اقتصادی هم اشاره کرد و گفت: «یک آمار دیگر که این هم مربوط است به بانک جهانی و جزو آمارهای بین‌المللی است این است: قشر فقیر مطلق پیش از انقلاب ۴۶ درصد ملت ایران بوده‌اند یعنی تقریباً نصف ملت ایران جزو قشرهای فقیر مطلق بودند. در سال ۹۳ این عدد ۴۶ رسیده است به ۹.۵ درصد. یعنی این مقدار کار انجام گرفته.»

با این حال بازداشت و حکم‌های سنگین برای قشرهای معترض مختلف مانند کارگر، دانشجو، فعال سیاسی، مدنی، زنان و وکلا و همچنین عدم حق برگزاری تجمع و اعتراضات مسالمت‌آمیز برای گروه‌های که نظر مخالف نظام را داشته و نسبت به حقوق خود معترض بودند مغایرت روشن با گفته‌های علی خامنه‌ای در روز اول فروردین ماه ۹۷ دارد.

او همچنین در حالی مدعی اقتصاد خوب و داشتن قشر اندک فقیر در جامعه شده، که حدود سه ماه پیش قشر پایین جامعه از نظر درآمدی به خیابان‌ها ریختند و اعتراضات سراسری به دلیل گرانی نان و مشکلات دیگر اقتصادی شکل گرفت. در این اعتراضات حداقل طبق آمار رسمی ۲۵ نفر کشته و نزدیک به پنج هزار نفر بازداشت شدند. همچنین طبق اظهارات مسوولان وزارت علوم برای خیلی از دانشجویان بازداشت شده به دلیل اعتراض و داشتن نظر مخالف پرونده قضایی تشکیل شده و آنها منتظر تشکیل دادگاه‌هایشان هستند.

از: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.