از ادعا درباره ارتباط شادی نوروزی با کاخ سفید تا رفتارهای نژادپرستانه در قم

یکشنبه, 5ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

 

«بسته خبری هفته» عنوان ستونی است که به صورت هفتگی می‌توانید روی وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران دنبال کنید. این ستون به مجموعه‌ای از خبرهای هفته می‌پردازد که اگر چه ممکن است به صورت مجزا در قالب مقاله یا خبر نیامده باشد، اما در شبکه‌های اجتماعی مطرح و یا به دلیل ماهیت خبری آن قابل توجه و تامل است، توسط رسانه‌های دیگر به آن پرداخته شده یا کمتر در میان خبرهای دیگر دیده شده است. شما می توانید خبرهای کوتاه و همچنین لینک به خبر، بیانیه‌ و گزارش‌های کمپین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

*ادعای احمدعلم‌الهدی درباره نظام جمهوری اسلامی

احمدعلم‌الهدی امام جمعه مشهد و نماینده علی خامنه‌ای در خراسان رضوی با طرح این ادعا که دشمن در جداسازی مردم از نظام و انقلاب، از شگرد نومید کردن مردم و ناکارآمد نشان دادن مردم استفاده می‌کند گفت:«این نظام روی کره زمین، قوی‌ترین نظام است و تنها کشوری هستیم که مردم خودشان برای خودشان تصمیم می‌گیرند و حتی مردم آمریکا، خودشان برای خودشان تصمیم نمی‌گیرند. با این شرایط چرا به این نظام امید نداشته باشیم؟»

وی هم‌چنین خظاب به دولت گفت: «آمار اشتغال مشکلی را حل نمی کند، آمار بیکاران را بدهید؛ آمار بیکاران ما با ابتدای سال چه تفاوتی کرده است؟ اینکه همه بخواهند حقوق بگیر دولت شوند هم درست نیست»

*اعتصاب غذای عبدالفتاح سلطانی در زندان هم‌زمان با آغاز سال جدید

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری که به دلیل دفاع از متهمان سیاسی و عقیدتی بازداشت و زندانی شده، در نامه‌ای از تصمیم خود برای اعتصاب غذا از اول فروردین ۱۳۹۷ خبر داد. این وکیل ۵۵ ساله که هفتمین سال محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، در نامه‌ای از زندان اوین نوشته بر خلاف میل باطنی‌اش ناچار شده در اعتراض به رفتار‌های وزارت اطلاعات و قوه قضائیه که آن را ناعادلانه و تبعیض آمیز خوانده، اعتصاب غذا کند.

درهمین رابطه تعداد زیادی از فعالان مدنی و سیاسی با امضای طوماری حمایت خود را از این وکیل اعلام کرده‌اند. این درحالی‌ست که در روز نخست سال علی خامنه‌ای ادعا کرد که در ایران هیچ‌کس به دلیل ابراز عقیده محکوم و زندانی نیست.

*سعید حجاریان: «رئیس‌جمهور واقعی، مقام رهبری است»

فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی با عنوان «رئیس جمهور یا رئیس جمهوری» در سالنامه شرق نوشت:«پرسش مشخص این بود که این دو واژه در لفظ و در معنی به چه کسی دلالت دارند؟ رئیس‌جمهور یعنی رئیس قاطبه مردم و طبعاً سیدالقوم یا رئیس مردم در نظام جمهوری اسلامی، رهبری است. رئیس‌جمهوری نیز یعنی رئیس نظام جمهوری که این واژه نیز دلالت تام به رهبری دارد. پس در واقع در ایران مطابق قانون اساسی، رئیس‌جمهور واقعی مقام رهبری است، چرا که هم فرمانده کل قواست هم رئیس قوه قضائیه را نصب می‌کند، هم حکم رئیس‌جمهور را تنفیذ می‌کند و هم از طریق شورای نگهبان صلاحیت کاندیداهای قوه مقننه را احراز می‌کند.»

به نوشته وی از گذشته تا امروز، بارها این پرسش مطرح شده است که دو کلمه رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهوری به چه معنا هستند؛ چرا که در قانون اساسی جمهوری اسلامی در بعضی موارد مانند اصول ۱۱۳ تا ۱۱۵ از لفظ رئیس‌جمهور استفاده شده و در بعضی دیگر مانند اصل ۱۱۶، لفظ رئیس‌جمهوری به کار رفته است.

*نامه جنجال‌برانگیز مصطفی تاج‌زاده درباره فساد نهادهای زیرنظررهبری

مصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نامه‌یی سرگشاده به احمد توکلی نماینده سابق مجلس و رییس دیده‌بان شفافیت ایران به انتقاد از دستگاه‌های زیرنظر رهبری پرداخت. انتقادهایی که عمدتا درباره فساد این دستگاه‌هاست. در بخشی از این نامه آمده است: «توجه نداشتیم که وقتی کنترل و مدیریت نیروهای مسلح، قوه قضائیه، شورای نگهبان، صدا و سیما و بخش مهمی از اقتصاد کشور را متمرکز می‌کنیم و در اختیار یک نفر قرار می‌دهیم، احتمال اینکه او به‌سوی خودکامگی حرکت کند بسیار بیشتر است.»

*ادعای عضو مجلس خبرگان درباره شعار سال ۹۷

عباس کعبی عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه نامگذاری سال ۱۳۹۷ به حمایت از کالای ایرانی در امتداد اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است، ادعا کرد: «بخشی از شعار امسال شامل فضای مجازی هم می شود؛ حمایت از کالاهای ایرانی علاوه بر بخش‌های صنعت و کشاورزی، باید در حوزه فضای مجازی هم مورد توجه قرار گیرد؛ باید پیام رسان های داخلی تقویت شوند تا از هیمنه پیام رسان های غیرایرانی خارج شویم.»

به گفته وی در مرحله اول دولتمردان باید جلوی ورود کالاهای خارجی غیرضروری را بگیرند و به مسئله مبارزه با قاچاق توجه جدی کنند و از تولیدکنندگان حمایت ویژه داشته باشند.

*بیکاری ۶۰ درصد از معلولان کشور

انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در دی‎ماه به تصویب رسید، گفت: «از آنجایی که ۶۰ درصد از معلولان در کشور بیکار هستند باید نسبت به حل مشکل بیکاری آنان اقدام کرد.»

به گفته این مقام مسوول بر اساس این لایحه و در صورت ابلاغ آن، همه دستگاه‌ها مکلف شدند که معابر و خصوصاً مکان‌هایی که متعلق به معلولان است را مناسب‌سازی کنند و فضا را برای تحرک و تردد معلولان آماده کنند.

*فرمانده نیروی انتظامی: «فتنه دراویش یک فتنه بزرگ بود»

حسین اشتری فرماند ناجا گفت: «فتنه دراویش یک فتنه بزرگ بود اما به لطف خداوند متعال این فتنه برچیده شد و توطئه و فتنه دراویش افشا و خنثی شد.»

وی هم‌چنین ادعا کرد: «در دی ماه شاهد تجمع در بیش از ۸۰ شهر بودیم اما با اقتدار نیروی انتظامی و هوشیاری مردم، دشمنان نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند و ناکام ماندند.»

وی با اشاره به حوادث چهارشنبه پایان سال نیز گفت: «برخی افرادی دراین شب به دنبال این ایجاد نا آرامی بودند اما بر اساس آمار میزان مصدومیت در چهارشنبه آخر سال نسبت به سال ۱۳۹۵، کاهش ۳۰ درصدی داشت.»

*رفتار توهین‌آمیز با مهاجران در قم

یک استخر عمومی در شهر قم از فروش بلیط به مهاجران اهل کشور افغانستان ممانعت می‌کند. وب‌سایت انصاف‌نیور درایت‌باره نوشته است: «بعد از گذشت چندین سال از ماجرای جلوگیری ورود مهاجران افغانستانی به پارک صفه در اصفهان آن هم در ایام نوروز اینبار، استخری در قم، یکی از مذهبی‌ترین شهرهای کشور، در قوانین خود برای فروش بلیت اعلام کرده است: امکان خرید بلیت برای اتباع افغانی وجود ندارد.

مدیر سایت -قم تیکت-، دراینباره گفت: «تنها فروشنده بلیت‌ها هستیم و برای اطلاع از قوانین و مقررات بایستی با مجموعه‌ها تماس بگیرید.این ضوابط گفته‌ی مسوولان استخر است و نمی‌توانیم از خودمان مطلبی را بگوییم.»

*محمدرضا خاتمی: «مردم ما مثل مردم کره شمالی نیستند»

محمدرضا خاتمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور در موقعیت ویژه و حساسی قرار دارد گفت: «اصلاح‌طلبان هیچ وقت نگفته‌‌اند مردم رأی بدهید که ما چه کارهایی خواهیم کرد. اگر مصاحبه‌ها را نگاه کنید، متوجه می‌شوید آنها تنها گفته‌‌اند بیایید رأی بدهید چون کشور در شرایط خاص قرار دارد و ما فقط می‌خواهیم کشور را از این وضعیت نجات دهیم. هیچ‌گاه شعار دیگری نداده‌اند.»

وی با بیان اینکه آنچه اصلاح‌طلبان برای آن در سال ٩٢ پای کار آمدند، اتفاق افتاد و کشور ازآن شرایط ویژه نجات پیدا کرد، گفت: «مردم ما هم مردم کره‌شمالی نیستند که بگوییم حالا که چیزی نیست، پس اشکنه بخورید. مردم ما باسواد هستند، مطالبات تاریخی دارند و بنابراین تحمل نمی‌کنند. براین اساس چنین وضعی برای مردم تحمل‌پذیر نخواهد بود. حتما اگر می‌خواهیم وضعیت به اینجا نرسد، باید تغییرات متناسب رخ دهد.»

*ارتباط شادی نوروزی و کاخ سفید از نظر احمد خاتمی

سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه تهران با اشاره به هم‌زمانی نوروز با وفات پدربزرگ امام زمان ادعا کرد: «شادمانی که باعث شود انسان از خطوط قرمز خدا بگذرد، شادی‌یی از نوع اهالی کاخ سفید است.»

بنا به گفته احمد خاتمی مردم ایران برخلاف کاخ سفید که چند سالی است مراسم نوروز را برپا می کند، زمان تحویل سال و آغاز نوروز را در جوار حرم رضوی یا بقاع متبرکه امامزادگان در سراسر کشور حضورجشن می گیرند.وی اظهار کرد: پیام حضور مردم در جوار امامزادگان و اماکن مقدس این است که نوروزشان با محبت اهل بیت (ع) گره خورده و جدای از دین نیست.

به ادعای امام جمعه موقت تهران تفاوت نوروز مسلمانان ایرانی با نوروز اهالی کاخ سفید آن است که آنان نوروز را بی خدا می‌بینند اما مسلمانان ایرانی نوروز گره خورده با خدا را قبول دارند و در جوار امام رضا یا امامزادگان به نوروز عشق می ورزند و این پیام بسیار مهمی است.

به گفته وی اگر سالروز وفات آن امام بزرگوار با روز اول نوروز و رسم دید و بازدید ایرانیان همزمان شده، انجام صله رحم اشکالی ندارد اما باید حرمت امام هادی حفظ شود.

*ابهام‌ و تردید درباره رفع حصر رهبران جنبش سبز

بهروز نعمتی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئله حصر درحال رفع شدن بود اما با ورود مجتبی ذوالنور به این مسئله مشکلاتی پدید آمد. گفت: «فردی را داریم که مصاحبه می‌کند که ما پیگیر حصر هستیم. ممنون، اما در عمل چه گام‌هایی برداشتید؟ آیا صرف ملاقات آقای ذوالنور با آقای کروبی کافی است؟ حصر رفع شد؟ معتقدم نامه‌ای که آقای کروبی نوشت، حتما بخشی از آن ناشی از انتقال بیانات آقای ذوالنور است. متن آن نامه نشان می داد که ایشان تحریک شده است. موضوع رفع حصر داشت به خوبی پیش می‌رفت. یک نفر مشخص شده بود برای ارتباطات میان دو طرف. فقط و فقط یک نفر تا برود و وظیفه‌اش تا رفع کامل حصر انجام دهند. هم از طرف کمیته و هم از طرف بعضی از مجموعه‌ها، کارش هم خوب پیش رفته بود و تقریبا همه برای رفع حصر به نتیجه رسیده بودند اما ناگهان آن ملاقات انجام شد و همه چیز به هم ریخت. چرا از این طرف تحلیل نمی‌کنید؟ چرا تا قبل از رفتن این آقا به ملاقات همه چیز خوب پیش می‌رفت اما بعد از ان همه چیز به هم ریخت؟»

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز درباره رفع حصرگفت: «برخی این تصور را داشتند که پایان سال٩۶ تصمیم رفع حصر نهایی شود ولی اتفاقی رخ نداد اما انشاءالله برای سال آینده این مهم هم رخ می‌دهد.»

*حسین‌ الله‌کرم: «بیش از ۹۰ درصد مردم با مصادیق فساد مواجه نیستند»

حسین‌ الله‌کرم درباره واکنش علی خامنه‌ای به فضاسازی دشمنان و برخی عناصر داخلی نسبت به فراگیر شدن فساد در کشور گفت: «مسائلی که عمدتا از طریق رسانه های بیگانه و فضای مجازی منتقل می شود، دارای ثبات و اعتماد لازم نیست. به عنوان مثال مردم مصادیق فساد را در محیط های پیرامونی خود نگاه می کنند. بیش از ۹۰ درصد مردم با مصادیق فساد مواجه نیستند بنابراین آنچه در واقعیت است می پذیرند و آنچه از تحلیل های رسانه ای بیگانه و فضای مجازی مشاهده می کنند، به دور می ریزند.»

الله کرم هم‌چنین ادعا کرد: «فضاسازی‌ها نسبت به فساد و تبعیض آنی نیست که در واقعیت رخ داده بنابراین حتی اگر تلاش‌های رسانه‌های خبری بیگانه رو به گسترش باشد وبخواهند به این مسئله دامن هم بزنند اما تا اندازه اندکی می توانند رشد کنند چون وقتی اخبار آنها با واقعیت‌ها نخواند مردم نسبت به فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه دچار بی اعتمادی می‌شوند.»

*نظرعلی یونسی درباره تبعات اعتراضات دی ماه برای اصول‌گرایان

علی یونسی، دستیارویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام با اشاره به اینکه بعد ازاعتراضات دی ماه در ایران، اغلب جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به این فکر افتاده‌اند که باید کاری کرد، گفت: «اتفاقاً اصولگرایان بیشتر نگران شده‌اند، زیرا از نظر خود، احساس خطر جدی کردند. انتظار می‌رود این احساس خطر باعث شود که برخی دوست و دشمن را اشتباه نگیرند. کسی که در ایران مانده و دلسوزانه می‌خواهد همکاری کند، که دشمن نیست.»

وی هم‌چنین با اشاره به وصیت‌نامه خمینی گفت: «امام مخالف حضور نیروهای مسلح در فعالیت‌های اقتصادی بودند. اگر این اتفاق بیفتد و نیروهای نظامی، سازمان خود را از فعالیت‌های اقتصادی، دور کنند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. ما نباید در مقابل اراده مردم بایستیم، به خط امام که کاملاً روشن است، باز گردیم. پس، با این تحلیل و تفسیر، می‌توان اینگونه برداشت کرد که در کوتاه مدت، اتفاق خاصی در بحث گفت‌و‌گوی ملی نخواهد افتاد، مگر آنکه اتفاق‌هایی مانند دی ماه، همه را نگران کند.»

*ابطحی: «رسالت جریان احمدی‌نژاد زدن جریان روشنفکری بود»

محمدعلی ابطحی مشاور محمدخاتمی در دوران اصلاحات و از زندانیان پس از سال ۱۳۸۸ درباره جریان احمدی‌نژاد گفت: «بین آقای احمدی‌نژاد و ادبیات آقای احمدی‌نژاد خیلی فاصله است. ادبیاتی که ایشان مطرح می‌کند، ادبیاتی است که سال‌ها اپوزیسیون خارج از کشور مطرح می‌کرد و اصل نظام را قبول نداشت، رهبری نظام را قبول نداشت و دیدگاه‌های این‌چنینی را مطرح می‌کرد که کم و بیش شنیده می‌شد یا نمی‌شد اما این‌طور نیست هر کسی هر روز صبح تصمیم بگیرد و بدون توجه به عقبه خودش یک دیدگاهی را ارائه کند‌، درجامعه مورد قبول واقع شود. آقای احمدی‌نژاد با ارائه دیدگاه جدید نمی‌تواند سرنوشت خودش را ازعقبه‌اش جدا کند.»

ابطحی هم‌چنین گفت: «موضع‌گیری‌های آدم‌های سیاسی مبتنی بر یک عقبه تاریخی است. ما تا حالا از این تجربیات زیاد دیده‌ایم. عکس این هم هست. یعنی مثلا اگر بنده یا آقای خاتمی امروز تصمیم بگیریم که خودمان را لیدر یک جریان اصولگرای خیلی متحجر آرمانگرا معرفی کنیم، این‌طور نیست که جامعه بپذیرد. این عقبه‌هاست که آدم‌ها را معرفی و تایید می‌کند و شکل می‌دهد. به‌همین دلیل اساسا احمدی‌نژاد را دراین حوزه بیشتر ازاینکه راهی برای بودن وحذف‌نشدن نامش از کل فرهنگ جامعه تلاش می‌کند، نمی‌بینم.»

*ادعای نماینده رشت در مجلس درباره شهردار تهران

غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت به دلیل استعفای شهردار تهران اشاره کرد و گفت: «زمانی که آقای نجفی شهردار انتخاب شد، من بسیار تعجب کردم. چون من در جلسه‌ای که ایشان متن استعفای خود را از سازمان میراث فرهنگی قرائت کردند، حضور داشتم و خاطره تلخی دارم. در آن جلسه، آقای نجفی به بیماری‌های بسیاری که مبتلا بودند را نام بردند. اتفاقا بنده درهمان جلسه به شوخی گفتم، با استناد به این فیلم که ضبط می‌شود انگار ایشان دیگر قصد کار ندارند. چراکه با وضعیت ایشان دیگر جایی مسئولیتی به ایشان نمی‌دهد.» بنا به گفته وی استعفای آقای نجفی پشت پرده و فشار بیرونی ندارد. چون ایشان واقعا بیمار هستند و به همین دلیل مسئولیت‌های سنگین را نمی‌توانند بپذیرند.

این نماینده مجلس هم‌چنین گفت: «جدا از امر بیماری، آقای نجفی شهردار برای این میدان نبود و در این مدت هیچ اقدام اساسی و تحولی انجام ندادند. بنده، طرفدار آقای قالیباف نیستم اما واقعا ایشان در شهرداری موفق عمل کردند. اکنون شورای شهر باید گزینه‌ای بهتر از آقای قالیباف انتخاب کنند که فعال، پر جنب‌وجوش، جدی، پویا و چابک باشد. شهرداری نیاز به مدیری دارد که وقتی کار را شروع کرد، ۶ ماه باید ترک خانه و خانواده را کند و شبانه‌روز برای مدیریت شهری تصمیم‌گیری و کار کند.»

*نماینده مجلس: «احمدی نژاد چالش جدی نظام نیست»

محمدرضا بادامچی، نماینده تهران درباره دستگیری یاران احمدی‎نژاد گفت: «به نظر من قوه قضاییه خیلی پیش از این می‌توانست با این افراد برخورد کند و احساس من براین است که به مانند سایرین با آن‌ها برخورد نشد. من فکر می‌کنم اگر فردی منتسب به جریان اصلاحات این رفتارها را از خود بروز می‌داد با این همه گذشت روبرو نمی‌شد.»

عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه قوه قضاییه به شناخت درستی از جامعیت جامعه نرسیده است، گفت: «من شخصاً موافق دستگیری نیستم و اعتقاد دارم افراد باید در چارچوب قانون نظرات خود را بیان کنند ولی چقدر خوب بود به خاطر اینکه این بگو و مگوها کمتر شود و التهاب جامعه کاهش پیدا کند با این افراد جلسه‌ای را برگزار می‌کردند تا به تبع تعاملی که ایجاد می‌شد رفتارها شکل قانونی پیدا می‌کرد.»

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم درباره اینکه آیا احمدی نژاد با رفتارهایی که در پیش گرفته می‌تواند برای نظام چالش برانگیز باشد، گفت: «من تصور نمی‌کنم که چالشی جدی برای نظام وجود داشته باشد، ولی همه این کارها یک فرصت است که ما و تمام مسئولین امر با یک نگرش و دید باز به شهروندان نگاه کنیم و راه مقابله را تنها در دستگیری نبینیم و سعی شود که موضوع گفت‌وگوی ملی در جامعه شکل بگیرد و به تشکل‌ها و احزاب ارزش دهیم تا بواسطه آن‌ها با مردم حرف زده شود. باید بیش از پیش به رسانه‌ها توجه شود.»

*پروانه سلحشوری: «مشکل پیام رسان‌های داخلی عدم اعتماد مردم است»

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران درباره اظهارات متفاوت در خصوص فیلترینگ تلگرام گفت: «الان مردم به تلگرام اقبال دارند نه به این خاطر که پیام رسانهای داخلی تکافوی نیاز مردم را نمی‌دهد و مشکل زیرساختی یا فنی دارد بلکه به این خاطر که مردم به آنها اعتماد ندارند.» وی هم‌چنین با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات هم در این مدت به تکالیف فنی و فرهنگی خود عمل کرده است، گفت: «اما اطلاع داریم که متاسفانه دستگاههای دیگری که مسوولیت‌هایی در این زمینه دارند، اهمال کاری می‌کنند و همه مشکلات متوجه وزارت ارتباطات می‌شود. با وجود اینکه روی وزیر ارتباطات در ابتدای کارش نظرهای موافق و مخالف متعددی وجود داشت ولی وی تلاش بسیاری کرد بویژه اینکه در ماه‌های ابتدایی وزارتش با چالش فیلترینگ موقت تلگرام مواجه شد.»

*درخواست برای حضور دختران خیابان انقلاب در تلویزیون

هادی غفاری از فعالان سیاسی و روحانیون نزدیک به اصلاح‌طلبان اصلاح طلب درباره ماجرای دختران خیابان انقلاب گفت: «باید اجازه دهند دختران خیابان انقلاب بیایند در تلویزیون حرف بزنند. بگذاریم آن‌ها استدلال بیاورند، یا جواب داریم بدهیم یا نداریم.اگر جواب اقناعی نداریم، عذرخواهی می‌کنیم.»

هادی غفاری نماینده سابق مجلس با اشاره اینکه نماز جمعه نسبت به اوایل انقلاب به شدت افت کرده است گفت: «نماز جمعه باید وحدت آفرین باشد نه وحشت زا» به گفته وی دلیل اصلی این اتفاق تریبون یک‌طرفه در نماز جمعه است. وی هم‌چنین گفت: «شاید ۱۰۰ هزار نفر هم جمع شوند، بله، وقتی در تهرانی که ۱۴ میلیون جمعیت دارد، ۱۰۰ هزار نفر عددی نیست، چه برسد که این تعداد هم نیستند.»

*جنجال برسر دفترچه خاطرات وزیر خارجه «محمد مصدق»

پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی وزیر خارجه دولت مصدق، خبری از هدیه‌اش به رئیس دولت سابق ندارد. همسر فاطمی نگران دفترچه خاطرات وزیر خارجه دولت مصدق است که به احمدی‌نژاد داده بود و سرنوشتی نامعلوم دارد. پریوش سطوتی درباره دفترچه‌ای که به احمدی‌نژاد داده گفته بود: «این دفترچه خاطرات که خاطرات روزهای زندان بود بعدها توسط پرستاری به دست من رسید که به آقای احمدی‌نژاد دادم. این دفترچه همراه من در لندن بود؛ اگر من آقای احمدی‌نژاد را نمی‌دیدم امکان داشت این دفترچه همچنان در صندوقچه من باقی بماند و من به خاطر لطف ایشان، این دفترچه را به ایشان دادم که به محض اهدای آن بسیاری از افراد من را مورد انتقاد قرار دادند که ما حاضر به خرید این دفترچه بودیم در حالی که من هیچ وقت کار خرید و فروشی نکردم.»

انتساب این دفترچه به شهید دکتر فاطمی توسط هیچ کارشناسی تأیید نشده است. پریوش سطوتی در مصاحبه‌ای در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود هیچ یادگاری از همسر سابقتان دارید یا خیر، گفته بود هیچ یادگاری از وی ندارد، با این حال ادعا می‌کند این دفترچه توسط یک پرستار به دست او رسیده و متعلق به دکتر فاطمی است. (منبع: تاریخ ایرانی)

*گزارش «صادقی» از جلسه محرمانه مجلس درباره فضای مجازی

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مورد جلسه غیرعلنی مجلس در توئیتر خود نوشت: «جلسه غیرعلنی امروز مجلس به سخنرانی دبیر شورای عالی فضای مجازی اختصاص داشت. اول فکر ‌کردیم می‌خواهد برای فیلترینگ تلگرام مقدمه چینی کند. اما او از هم‌گرایی ۵ فناوری در فضای مجازی و بسط روزافزون آن در دهه آینده سخن گفت. گزارشش که تمام شد عبث بودن سیاست فیلترینگ برای همه مبرهن شد. در جلسه امروز مجلس، لاریجانی به نقل از گزارش وزیر ارتباطات به شورای عالی امنیت گفت، چند روز که تلگرام فیلتر بود بیش از ۳۰ میلیون نفر از فیلترشکن استفاده کردند. یکی از نمایندگان هم علت عدم اقبال مردم به پیام رسان های داخلی را عدم اعتماد آنها به حفظ اطلاعات خصوصی کاربران دانست.»

در روزهای پایانی سال گذشته صحبت‌هایی مبنی بر فیلترینگ تلگرام به گوش می‌رسید.

*اتفاق عجیب در شهرداری تبریز

فرج قلیزاده رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: «شهرداری نیروهایی دارد که آنها را در قالب پاکبان جذب کرده و در ادامه آنها را به عنوان مامور در اختیار وزارت امور خارجه قرار داده است. در مجموعه شهرداری نیروهایی داریم که از ما حقوق دریافت می کنند اما در ترکیه با مساعده‌های میلیونی درحال تحصیل هستند.»

وی هم‌چنین خطاب به مسوولین شهرداری گفت: «اگر شهردار این موضوع را انکار کند، اسامی همه این افراد را منتشر می کنم.» درهمین حال رسول موسایی، قائم مقام شهردار تبریز با تایید این اظهارات گفت: «ادامه همکاری با همه این نیروها در دوره جدید منوط به بازگشت آنان به شهرداری و فعالیت درهمان عنوان شغلی مورد قرارداد مشروط شده است. در صورت عدم بازگشت این افراد به شهرداری با آنها قطع همکاری می شود.»

*حمیدرضا ترقی: «بازداشت مشایی، هشداری به احمدی‌نژاد است»

حمیدرضا ترقی نماینده سابق اصول‌گرای مجلس وعضو ارشد موتلفه با اشاره به بازداشت مشایی گفت: «این اقدامی که صورت گرفته، به نفع احمدی‌نژاد است چراکه تاثیرگذاری روی او کاهش پیدا می کند و می تواند در نهایت دافع مشکلاتش باشد. تا وقتی مشایی بود، تحریک می کرد واثرمی‌گذاشت، حالا که نیست، اوضاع فرق می‌کند.» وی هم‌چنین گفت: «این بازداشت قطعا میتواند هشداری به احمدی نژاد باشد که حواسش جمع باشد.»

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه نیز درپاسخ به سوالی درباره جریان سازی‌های احمدی‌نژاد و یارانشان گفت: «بخشی از جریان سازی‌ها همراهی با دشمن است.عمل آنها با شیطان بزرگ و اسرائیل یکی است. می خواهند از رسیدگی به مفاسدشان جلوگیری کنند. کسانی که قانون را برنمی‌تابند مصداق صریح دیکتاتورهستند»

*انتقاد دبیر شورای عالی مجازی از فیلترینگ فیس‌بوک و توییتر

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه شبکه تلگرام بسیار قوی و توانمند است، گفت: «اینکه شبکه‌ای بتواند همه شهروندان را در یک کشور به هم مرتبط کند بدون آن که سرسوزنی در داخل کشور سخت افزار و نرم افزار و پلتفورم دراختیار داشته باشد؛ کار کمی نیست، آن هم با حجم صد گیگابیت بر ثانیه ، درحد اعجاز است.»

فیروزآبادی هم‌چنین ادعا کرد: «این‌ها درحقیقت چند هدف را تعقیب کرده‌اند یکی آن که ما در رسانه بین المللی حضور نداریم . ما معادل جمعیت‌مان؛ فارسی زبان در دنیا داریم. در کشور ما دو میلیون عرب زندگی می کنند که می‌توانند با عرب‌های دنیا حرف بزنند ، ۲۰ میلیون ترک داریم که می‌توانند با ترک‌های دنیا حرف بزنند، ترکمن و کرد داریم که می‌توانند با ترکمن‌ها و کرد‌های دنیا حرف بزنند. این‌ها خیلی هوشیارانه ما رابه گوشه ای برده‌اند البته تندروهای داخلی هم با حمایت از بستن توئیتر وفیس بوک به آن‌ها کمک کرده‌اند.»

*عطریانفر: «شورای نگهبان حق اعمال سلیقه ندارد»

محمد عطریانفر،عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: «اگرچنانچه شرایط مطلوبی در انتخابات آینده، پیش‌رو باشد و احساس اینکه افراد واجد صلاحیت، پرونده‌ای دررابطه با ایراداتی از قبیل عدم التزام به اسلام و ولایت‌فقیه نداشته باشند و اگرعدم تائید نهادهای اطلاعاتی و رویکردهای تضییقی وجود نداشته باشد، علی‌القاعده اصلاح‌طلبان، نیروهای موجّه‌تری را برای رقابت انتخاباتی در صحنه انتخابات خواهند داشت.»

وی هم‌چنین تاکید کرد: «احزاب سیاسی حق ندارند به دور از آنچه قانون به آن ها اجازه داده، مطالبه‌ای داشته باشند و شورای نگهبان هم حق ندارد فراتر از قانون، اِعمال سلیقه کند.»

*پزشکیان: «جهانگیری هم شهردار شود بلایی سرش می‌آورند»

پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به استعفای نجفی از شهرداری تهران گفت: «اگرآقای جهانگیری بخواهد شهردار شود شاید با یک بهانه‌ای بلایی سرش می‌آورند که مجبور شود او هم از شهرداری استعفا دهد.»

پزشکیان درخصوص برخی اظهار‌نظرها مبنی بر شهردار شدن یکی از اعضای شورای شهر تهران، گفت: «اگرکسی برنامه‌ای داشته باشد می‌تواند کاندیدا شود اما صحبت این است که برای مدیریت شهر تهران برنامه داریم یا خیر. باید بر اساس آگاهی و علم انتخاب کنیم و پشت آن آگاهی بایستیم تا بتواند کاری کند. در غیر این صورت اگر بخواهیم به صورت سیاسی شخصی را انتخاب کنیم به جایی نمی‌رسیم.»

*واکنش احمدی‌نژاد به بازداشت مشایی

محمود احمدی‌نژاد درواکنش به دستگیری اسفندیار رحیم مشائی بیانی‌ای منتشر کرد. دربخشی از این بیانیه آمده است: «اطلاع یافتم که عوامل امنیتی تحت امر دستگاه قضایی، در یک رفتار غیرقانونی، خودروی آقای مهندس اسفندیار رحیم مشایی را متوقف ساخته و ایشان را بدون اعلام علت و بیان عناوین اتهامات احتمالی، بازداشت کرده و با خود برده اند.لازم به تاکید و تصریح می دانم که مسئولیت سلامتی جناب آقای مهندس مشایی برعهده مقامات قضایی است و لازم است طبق اصول قانون اساسی، فوراً نسبت به آزادی ایشان اقدام شود.اینجانب شکایت این مظالم را به محضر مولایمان حضرت ولی عصر می برم و از او در انجام وظیفه دفاع از حقوق ملت و کیان کشور، استمداد می طلبم. تردید ندارم که این رفتارها، نمی تواند نتایجی بهتر از آنچه بر گذشتگان رفته است، برای بانیان آن در پی داشته باشد.»

*انتقاد محسن میردامادی ازصدا و سیمای جمهوری اسلامی

محسن میردامادی، نماینده مجلس ششم ودبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی با تأکید بر این که در گفت‌وگوی ملی باید همه صداها شنیده شود،گفت: «گفت‌وگوی ملی به معنای گفت وگوی اصولگرایان با اصلاح طلبان نیست. در گفت وگوی ملی باید همه صداها شنیده شود. حاکمیت باید به دنبال چندصدایی باشد.»

وی هم‌چنین با اشاره به تظاهرات مردمی دی‌ماه در شهرهای ایران نیز گفت: «این تظاهرات شبیه تب که در بیمار نشانه یک بیماری درونی است نشان دهنده مسائلی است که در لایه‌های جامعه به صورت جدی و عمیق وجود دارد. حاکمیت باید به جای کنترل اوضاع، به دنبال حل مسائل و مشکلات برود و علت‌ها را برطرف کند. کنترل ممکن است در کوتاه مدت جواب دهد اما در صورت عدم حل ریشه ای مشکلات مردم، اعتراضات می‌تواند پس از مدتی شدیدتر بروز کند. اینکه در اخبار چنین آمد که پس از این اعتراضات افراد زیادی بازداشت و در مسیر محاکمه هستند، تکرار گذشته‌هاست.»

*ادعا درباره سخت‌گیری یزید درباره حجاب همسرش

آیت‌الله سید عباس قائم مقامی با اشاره به بحث‌های گوناگون این روزها درباره حجاب اجباری گفت: «در ایام ماه محرم در خیابان دیدم تابلوی بزرگی با این مضمون نصب شده است که؛ یزید هم نسبت به حجاب همسرش حساس بود، تو چه؟ یعنی می‌خواست به مخاطب خود بگوید که اگر حجاب را رعایت نکنی از یزید بدتری! این تابلو و شعار آن بسیار بر من اثر گذاشت و به شدت متأثر شدم. اولین جمله‌ای که در واکنش به آن شعار، بر زبانم آمد این بود که بله یزید هم نسبت به حجاب همسرش حساس بود؛ بنابراین حجاب داشتن به تنهایی معیار دین‌داری نیست وگرنه یزید اولین دین‌دار تاریخ بود.»

هم‌چنین مکارم شیرازی درخصوص حجاب اجباری گفت: «عده‌ای موضوع حجاب اجباری را مطرح می‌کنند، در حالی که «اجبار» را با «الزام» اشتباه می‌کنند، اجبار به معنای تحمیل کردن عقیده یا کاری غیرمنطقی است اما الزام رعایت قانون است» 

*آیت‌الله نوری همدانی: «ظاهرا بنا بر حل مشکل فضای مجازی نیست»

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه وضعیت فرهنگی کشور باید بهتر ازاین باشد چون فرهنگ قوام و نظام جامعه است، گفت: «تمام امور فرهنگی اعم تبلیغات، هنر، سینما، تلویزیون باید هماهنگ با اسلام و انقلاب باشد، البته پیشرفت بسیار بوده و قابل‌مقایسه با گذشته نیست ولی نگرانی‌هایی هم وجود دارد.»

وی خطر فضای مجازی بدون نظارت وغیربومی را خطر نخست فرهنگ دانست و گفت: «مکرر حوزه به مسئولان تذکر داده اما به‌ظاهر بنای برحل مشکل نیست و عده‌ای هم به‌ دنبال این هستند که بگویند حوزه با پیشرفت و فضای مجازی مخالف است در حالی که ما با فضای مجازی که از خارج هدایت می‌شود و با ایجاد شبهه و دروغ دین مردم را هدف قرار داده و این‌ همه آسیب اجتماعی درست کرده است، مخالف هستیم.»

*تقاضای بیش از ۲۰۰ سینماگر برای رفع ممنوع‌الخروجی محمد رسول‌اف

بیش از ۲۰۰ تهیه‌کننده، کارگردان، نویسنده، هنرپیشه و شورای مرکزی کانون کارگردانان و سایر دست‌اندرکاران سینما در آستانه نوروز خواهان رفع ممنوع‌الخروجی محمد رسول‌اف شدند. در نامه‌ای که بیش از ۲۰۰ تهیه‌کننده، کارگردان، نویسنده و هنرپیشه امضا کرده‌اند و خطاب به رییس جمهور نوشته شده بر رفع ممنوع‌الخروجی محمد رسول‌اف تأکید شده است.

دربخشی از این نامه آمده است: «از آن‌جا که شما پاسدار و ضامن اجرای قانون اساسی هستید و همواره بر اصل حاکمیت مردم و حقوق شهروندی تاکید داشته‌اید، ما جمعی از فیلمسازان و دست‌اندرکاران سینمای ایران در راستای کرامت انسانی و در جهت دفاع از قانون و اصل ۲۳ قانون اساسی و به خاطر دفاع از ازادی‌های مدنی، خواهان رفع ممنوع الخروجی محمد رسول‌اف، کارگردان جوان ‌سینمای ایران هستیم.»

*مرگ و مصدومیت کارگران در نبود ایمنی محیط کار

درآخرین روز کاری سال نود و شش حادثه ناراحت کننده در پاریز سیرجان باعث مرگ جوان سی ساله پاریزی شد. مسئول روابط عمومی اداره برق سیرجان با تایید این مطلب گفت: «علی اکبر جعفری برقکار اتفاقات برق پاریز در حال کار در یکی از میادین شهر پاریز بود که از بالای جرثقیل به پایین سقوط کرد.»

هم‌چنین انفجار آزمایشگاه منطقه ویژه فولاد هرمزگان، هفت مصدوم برجای گذاشت. سه نفر از مصدومان حادثه به صورت سرپایی در محل مداوا شدند و ۴ نفر نیز با توجه به شدت جراحت به بیمارستان محمدی بندرعباس منتقل شدند. علت انفجار در آزمایشگاه فولاد، از سوی کارشناسان درحال بررسی است. ایران درمیان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

*معوقات مزدی کارگران در دو واحد صنفی

به دلیل آنچه که کاهش درآمد شهرداری «لوشان» عنوان می‌شود، ۷۰ کارگر این مجموعه با احتساب اسفندماه، چهارماه معوقات مزدی طلبکارند و درعین حال تعدادی از همکاران باسابقه آنها که از سال پیش بازنشسته شده‌اند امکان دریافت سنوات پایان خدمت خود را ندارند.

هم‌چنین کارگران شرکت «سیمگون» قزوین، تولیدکننده انواع شیرآلات و قطعات ریخته‌گری می‌گویند: «۱۴ ماه حقوق و سه سال عیدی‌مان را دریافت نکرده‌ایم؛ حق بیمه کارگران واریز نمی‌شود.و هم اکنون دفترچه‌های درمانی اعتبار ندارد.» به گفته این کارگران هفت ماه حقوق سال ۹۵ و هفت ماه حقوق سال ۹۶ را طلب دارند و مسئولان شرکت حقوق شهریور تا اسفند سال ۹۵ و شهریور تا اسفند امسال  را پرداخت نکرده اند. به گفته این کارگران همه قراردادها یک ماهه است و کوچکترین نظارتی بر روی شرکت وجود ندارد، بیش از بیست بار در داخل شرکت اعتراض و اعتصاب کردیم که هر بار با اخراج عده ای، کارگران را سر جایشان نشاندند.

*ابراز نگرانی گزارشگران سازمان ملل از وضعیت آتنا دائمی و گلرخ ایرایی

چهار گزارشگر سازمان ملل، با انتشار بیانیه‌ای درباره وضعیت آتنا دائمی و گلرخ ایرایی ابراز نگرانی عمیق کردند و خواستار آزادی فوری این دو فعال حقوق بشری شدند. گزارشگر ویژه سازمان ملل در باره خشونت علیه زنان، گزارشگر سازمان ملل در باره وضعیت مدافعان حقوق بشر، گزارشگر سازمان ملل درباره شکنجه و رفتارهای غیرانسانی و همچنین گزارشگر سازمان ملل درباره آزادی بیان،‌ با اشاره به خبرهایی در مورد ضرب وشتم این دو مدافع حقوق بشری در بازداشت، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «پرونده این دو فعال حقوق بشری، نمونه‌ای از رویه ادامه دار آزار و اذیت، ارعاب و حبس کسانی است که در دفاع از حقوق بشر و حمایت از زندانیان عقیدتی در ایران فعالیت می کنند.»

*وضعیت تاسف‌بار تالاب‌های ایران

یوناتن بت‌کلیا نماینده مردم مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی وعضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست گفت: « ۹۰ درصد تالاب‌های کشور رو به نابودی می‌روند.» به گفته وی بی‌توجهی به وضعیت تالاب‌ها و سایر منابع آبی از جمله دریا و دریاچه‌ها باعث می‌شود که کشور رو به نابودی برود و در آینده‌ای نه چندان دور مردم در رنج و سختی زندگی کنند.

وی هم‌چنین درباره دریاچه ارومیه نیز گفت: «اگر این دریاچه به طور کامل خشک شده و از بین برود، حدود ۱۴ استان نابود خواهند شد، چرا که به دلیل نمکی که در آن منطقه وجود دارد چنانچه طوفان بوزد یا باران شدید ببارد تمام این منطقه را از بین خواهد برد»

*شرایط سخت زندگی مردم در سرپل ذهاب ماه‌ها پس از زلزله

خبرگزاری ایرنا در گزارشی تصویری به وضعیت سخت و مشکلات فراوان مردم در مناظق زلزله زده سرپل ذهاب پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «تصویر کودکی از روستای قره بلاغ اعظم شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب را نشان می دهد که درحال عبور از روی فاضلاب روستایی است که در مجاورت محل سکونت او قرار دارد. پس از گذشت سرما و بارش، دمای هوای دراین مناطق به تدریج درحال افزایش است. فاضلاب رو باز و زباله سلامت مردم منطقه را به شدت تهدید می کند.» گفتنی‌ست پس از گذشت ماه‌ها از زلزله در سرپل ذهاب هنوز مشکلات زیادی مانند بیماری‌های واگیردار مردم آن منطقه را تهدید می‌کند.

هم‌چنین خبرگزاری ایسنا در گزارشی تصویری به شرایط سخت و بحرانی بی‌آبی در شرق استان اصفهان پرداخته است. در بخشی از گزارش آمده است: «مردمانی که روزگاری در مناطق حاصلخیز اطراف زاینده رود کشاورزی می‌کردند اکنون بدلیل خشکسالی که قلب این شهر از تپش ایستاده است، راهی برای ادامه زندگی پیدا نکرده اند و عملا بیکار محسوب می شوند. به اندازه‌این خشکسالی تاثیر داشته است که مردم این مناطق مجبورند علوفه دام خود را از استان‌های همجوار خریداری کنند. درطی این ۱۵ سال خشکی منطقه، کشاورزان برای گذران زندگی مجبورند از آب های شور زیرزمینی برای اندک کشاورزی خود استفاده کنند.»

*محرومیت ۴۰هزارنفر از آب آشامیدنی در بشاگرد

مردم شهرستان بشاگرد که حدود ۱۷۰ روستا را در برمی گیرد برخی از روستاها و شهرهایش لوله کشی آب دارند اما چشم هایشان باید هر روز به لوله های آب باشد تا شاید بتوان قطره قطره جرعه ای آب از آن جمع کرد آن هم نه آبی سالم و شیرین، بلکه آبی که به سختی می توان حتی با آن دست ها را شست. حکایت بی آبی در بشاگرد آن هم با جمعیت ۴۰ هزار نفری مربوط به پنج سال و ۱۰ سال نیست، مردم این شهرستان سال‌هاست که دهانشان از بی آبی خشک شده است.

به گفته یکی از ساکنان این منطقه از آنجا که تنها درآمد ما کشاورزی است و زن و مرد همه مشغول کشاورزی هستند طبیعتا موقع برگشتن به منزل نیاز به استحمام دارند اما دریغ از یک قطره آب، در اینجا مجبور هستیم از آب رودخانه برای حمام استفاده کنیم.

*آمار بالای کودک‌آزاری در سال گذشته

طیبه نظری کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه پزشکی با استناد به آمار مراکزو معاونت‌های بهداشتی وزارت بهداشت، از وقوع ۲۷ هزار و ۵۰۰ مورد کودک‌آزاری اعلام شده به مراکز بهداشتی خبر داد و اعلام کرد که ۳۸ درصد از این موارد برای کودکان مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی رخ داده است. هم‌چنین درسالجاری ۱۴ هزار و ۵۹۹ مورد همسر آزاری نیز به مراکز بهداشتی، درمانی و اورژانس اجتماعی کشور گزارش شده و به ثبت رسیده است.

به گفته این مقام مسوول طبق آمارعنوان شده کودک‌آزاری در سنین دبستان و پیش دبستانی، ۲۹ درصد از نوع جسمی و سه درصد هم از نوع جنسی بوده که خانواده‌ها به خاطر آبرو و نگرانی از امنیت خود حاضر به ارائه گزارش به مراکز بهداشتی نیستند.

*برگزاری چندین تجمع اعتر اضی در روزهای پایانی سال

بیش از ۴۰۰ نفر از کشاورزان شرق اصفهان با تجمع در ضلع جنوبی پل خواجو خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. کشاورزان با سر دادن شعارهایی مانند آب می‌خوایم پول تو جیبی نمی‌خوایم، این همه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی ، در کشوراسلامی خیانت خیانت ، اعتراض خود را به نحوه مدیریت تخصیص آب اعلام کردند. اعتراض کشاورزان شرق اصفهان از حدود یک ماه پیش تا کنون در مقابل شرکت آب منطقه ای اصفهان ، صداوسیما ، استانداری ، دفتر نمایندگان شهر اصفهان و راهپیمایی در خیابانها و سر دادن شعار ادامه داشته است.

هم‌چنین کارگران بخش تخلیه و بارگیری مرز باشماق مریوان در اعتراض به وضعیت پرداخت‌هایشان، بیمه کارگران، بهداشت و خدمات محوطه تحصن کردند و برای مدتی از عبور ماشین‌های حمل بار جلوگیری کردند. یک شرکت خصوصی که قسمتی از دستمزد کارگران را در ازای ارائه خدمات به کارگران و همچنین بیمه از آنان کم می‌کند، در حالی که شرکت مذکور تاکنون به تعهداتش در قبال کارگران پایبند نبوده است.

بازنشستگان کارخانه کیان تایر در اعتراض به محقق نشدن وعده پرداخت سنوات بازنشستگی مقابل کارخانه کیان تایر تجمع کرده‌اند. معترضان تاکید دارند؛ بر مبنای توافق‌های پیشین بین ما و هیات حمایت از صنایع قرار بود ماهی ۵۰۰ هزار تومان بابت سنوات به بازنشستگان پرداخت شود تا حداقل پس از پنج سال تمامی مطالبات تسویه شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.