ولی‌الله سیف: مؤسسات مالی غیر مجاز از حمایت برخی رده‌ها برخوردارند

دوشنبه, 6ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران

بقلم ناصر اعتمادی

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در گفتگو با ایلنا، خبرگزاری کار ایران، گفته است که دیگر هیچ مؤسسۀ مالی غیرقانونی در کشور وجود ندارد و معرفی مؤسسان این بانک ها برعهدۀ قوۀ قضائیه است. رئیس کل بانک مرکزی سپس افزوده است که دغدغۀ اصلی او در حال حاضر حل مشکل سپرده گذارانی است که دارایی هایشان توسط این مؤسسات ربوده شده است.

ولی الله سیف در ادامه افزوده است که شناسایی مؤسسان بانک های غیرقانونی ادامه دارد و پرونده هایی علیه آنها در مراجع قضایی تشکیل شده و خود بانک مرکزی در شناسایی این افراد به وزارت اطلاعات یاری می رساند.

رئیس کل بانک مرکزی وابستگی مؤسسان بانک های غیرمجاز به نهادهای حکومتی را تأئید نکرده، هر چند او پذیرفته است که عده ای “در رده ها و مشاغل” حکومتی از این افراد پشتیبانی کرده اند و می کنند. رئیس کل بانک مرکزی در جای دیگری از اظهاراتش تلویحاً اعتراف کرده که به دلیل دنبال کردن پروندۀ مؤسسات غیرمجاز با فشارها و تهدیدها یا به تعبیر وی “هزینه هایی” روبرو شده است.

ولی الله سیف همچنین می گوید که اگر با مؤسسات مالی غیرمجاز چهار سال زودتر برخورد می شد، طبعاً مشکلات فعلی مال باختگان و سپرده گذاران به وجود نمی آمد. با این حال، رئیس کل بانک مرکزی نگفته است که چرا این اقدام صورت نگرفته و چگونه بانک مرکزی ایران به ویژه رئیس آن می توانسته سال ها از فعالیت هزاران بانک و مؤسسۀ مالی غیرمجاز بی اطلاع بوده باشد.

به گفتۀ خود بانک مرکزی بیش از شش هزار مؤسسۀ مالی غیرمجاز در کشور وجود داشته که بیست درصد نقدینگی مردم (یعنی ٣۶٠ هزار میلیارد تومان) را در اختیار داشتند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.