هشدار مجدد در مورد احتمال خروج آمریکا از برجام

سه شنبه, 7ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

دونالد ترامپ بر مقابله با حکومت ایران در منطقه و اعمال تغییراتی در برجام تاکید دارد

هم زمان با تشدید رایزنی های دیپلماتیک مقامات اروپایی درباره توافق هسته‌ای ایران، کاخ سفید یک بار دیگر هشدار داده است که احتمال دارد دونالد ترامپ تا کمتر از دو ماه دیگر آمریکا را از برجام خارج کند.

راج شاه، معاون سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه (۲۶ مارس) با تاکید بر این موضع که دونالد ترامپ همواره برجام را یکی از بدترین توافق‎های بین‎المللی تاریخ آمریکا خوانده است، گفت: “او خواهان اعمال تغییراتی در این توافق در سطح کنگره آمریکا و متحدان اروپایی ما شده است. اگر تغییرات انجام نشود، او آماده است که به طور بالقوه از توافق خارج بشود.”

رئیس جمهوری آمریکا باید تا روز ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) درباره تمدید لغو تحریم‌های هسته ای آمریکا علیه ایران تصمیم بگیرد. سناتور جمهوری خواه باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، اخیرا پیش بینی کرده بود که دونالد ترامپ احتمالا این بار تهدیدهای گذشته خود را عملی و آمریکا را از توافق خارج خواهد کرد؛ اقدامی که سناتور کورکر با آن مخالف است.

بنا بر گزارش ها، طرفین اروپایی برجام قصد دارند که با وضع تحریم هایی علیه برنامه موشکی و فعالیت های ایران در منطقه، دونالد ترامپ را به حفظ برجام تشویق کنند.

در همین رابطه، وزیران امور خارجه آلمان و فرانسه به اسرائیل سفر کرده و با مقامات ارشد اسرائیلی گفتگوهایی داشته اند. ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه، دوشنبه در بیت المقدس با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد. آقای نتانیاهو می گوید اگر تغییرات اساسی در توافق هسته ای انجام نشود، بهتر است لغو شود.

آقای نتانیاهو دوشنبه در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه فرانسه همچنین حکومت ایران را بزرگترین حامی تروریسم در منطقه خواند و گفت: “ما باید ستیزه جویی های ایران را که عظیم است عقب برانیم.”

از طرف دیگر، کاخ سفید از مذاکرات مشاوران امنیت ملی رهبران آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای مقابله با حکومت ایران در منطقه خبر داده است؛ مذاکرات محرمانه ای که بنا بر بیانیه دولت دونالد ترامپ، جمعه گذشته در کاخ سفید انجام شده است.

رئیس جمهوری آمریکا اخیرا جان بولتن، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد را به سمت مشاور امنیت ملی خود برگزید؛ آقای بولتن که یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته ای است، در گذشته از گزینه سرنگون کردن جمهوری اسلامی حمایت کرده است؛ انتصاب آقای بولتن هرچند طرفداران برجام را نگران کرده، با استقبال کسانی مواجه شده که خواهان برخورد شدیدتر آمریکا با حکومت ایران هستند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.