هشدار عربستان به ایران در پی حملات موشکی حوثی‎ها

سه شنبه, 7ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

خانه‌ای در حومه ریاض که گفته شده قطعاتی از موشک منهدم شده روی آن سقوط کرده است

در پی حمله موشکی حوثی‎های یمن به عربستان، یک مقام نظامی سعودی از احتمال واکنش متقابل نظامی علیه ایران خبر داده است. همزمان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواهان خویشتنداری طرفین درگیر شده و در مورد تشدید جنگ یمن هشدار داده است.

ژنرال ترکی ملکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن – که به حوثی ها درگیر جنگ است – روز دوشنبه در یک نشست خبری در ریاض، پایتخت، گفت: “ما حق واکنش به ایران در زمان و مکان مناسب را برای خود محفوظ می‎دانیم”.

او حملات موشکی شب یکشنبه ۲۵ مارس (۵ فروردین) را نوعی تشدید “خطرناک” درگیری توصیف کرد.

مقامات سعودی می گویند که سیستم دفاع موشکی این کشور هفت موشک را که از یمن شلیک شده بود، ره‌گیری و منهدم کرده است. به گفته مقامات، سه موشک به طرف ریاض شلیک شده و یک نفر در اثر اصابت ترکش در حومه این شهر کشته شده است.

سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان گفته است: “این اقدام خصمانه حوثی‌های تحت حمایت ایران ثابت کرد که حکومت ایران همچنان به حمایت نظامی از گروه‌های مسلح ادامه می‌دهد.”

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با صدور بیانیه ای اقدام حوثی ها را به‌شدت محکوم کرده است. آقای گوترش خواهان خویشتنداری طرفین درگیر شده و گفته است: “تشدید درگیری ها راه حل نیست.”

قرار است دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نیویورک با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی – که به آمریکا سفر کرده است – دیدار کند.

در واکنشی متقابل، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در شبکه توییتر نوشته است: “برخی سرمست دوشیدن هستند و برخی از اینکه دوشیده بشوند، خوشحال ترند. در همین اثنا، یمنی ها، که مجرم جوان تازه کار در صدد سوء استفاده از آنها برای جهش کاری خود می باشد، توسط غرب به فراموشی سپرده شده‎اند.”

عربستان و آمریکا، ایران را متهم به حمایت موشکی از حوثی‌ها در یمن می‌کنند اما ایران می گوید فقط کمک‎های “مستشاری” و “معنوی” در اختیار حوثی ها قرار می دهد

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که شهرهای نجران، جازان و خمیس مشیط در جنوب عربستان هم هدف حمله موشکی بوده اند. این حملات در سومین سالگرد حمله نظامی عربستان و متحدانش به یمن صورت گرفت.

شاهدان در ریاض از شنیدن صدهای انفجار و مشاهده دود در آسمان خبر داده اند. فیلم‌هایی هم منتشر شده که نشان می‌دهد ظاهرا یکی از موشک‌های ضدهوایی عربستان بدون برخورد به هدف سقوط کرده و روی زمین منفجر شده است.

شبه‌نظامیان حوثی در یمن می‌گویند چند مکان مشخص از جمله فرودگاه بین‌المللی ریاض را هدف گرفته بودند.

عربستان و آمریکا، ایران را متهم به حمایت موشکی از حوثی‌ها در یمن می‌کنند اما ایران می گوید فقط کمک‎های “مستشاری” و “معنوی” در اختیار حوثی ها قرار می دهد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.